נא לקרוא על בטן מלאה! סיור קולינרי טעים בעכו

אריאלה אפללו יצאה לסיור קולינרי בעכו וחזרה עם תמונות וחוויות שיפעילו לכם את בלוטות הרוק ויעשו לכם חשק לנסוע עוד הסופ"ש לסיור כזה. אזהרת קרקורי בטן! מקווים שאתם לא על בטן ריקה

עכו העתיקה היא עיר מרתקת מלאת צבעים, ניחוחות, טעמים והיסטוריה ארוכת שנים שהותירה בה  נכסים היסטוריים ואוצרות אדריכליים מפוארים.
היא עיר של ים ויבשה, של אתרי היסטוריה ושל נמל שידע ימי זוהר וחשיבות אסטרטגית בהיותו אחד מהעתיקים בעולם. ב-2001  אונסק”ו הכריזה עליה כאתר שימור מורשת תרבות עולמית, אז שופצו ושוחזרו מנהרת הטמפלרים ואולמות האבירים, שהפכו להיכלים מרשימים ביופיים.

סיור קולינרי בשוק עכו. צילום: נורית פורן
סיור קולינרי בשוק עכו. צילום: נורית פורן

מלכת השוק

תפוח האדמה הכי לוהט בעכו הם הסיורים הקולינאריים, מושכי הפודיז מהארץ ומהעולם.
מי שהייתה הסנונית הראשונה, שהבינה את הפוטנציאל הטמון בסמטאות השוק העתיק בעכו הייתה נורית פורן - פודית מכורה ואוטוריטה מובילה של סיורים קולינריים חווייתיים באזור הצפון, במרכז איטליה, ולאחרונה גם בפורטוגל, אותה סימנה כיעד החם הבא.

היא התחילה בסיורים לפני כשש שנים והייתה מהראשונות. “אני מרגישה חלוצת הסיורים הקולינריים באזור, והתרומה להתעוררות סצנת האוכל בתרשיחא ובעכו העתיקה היא מבחינתי סיפוק גדול”. לא בכדי העניקו לה הסוחרים ובעלי הדוכנים בתרשיחא ובעכו את התואר “מלכת השוק” בשל עזרתה במיתוג שלהם כיעדים קולינריים נחשקים. “לשמוע את המטיילים מתפעלים ונהנים ממקום שלא הכירו קודם זו ההנאה הגדולה שלי”, היא מסכמת בגאווה, ובצדק, זה הצליח לה ביג טיים.

נורית פורן בשוק. צילום: נורית פורן
סיור קולינרי בשוק בעכו. צילום: נורית פורן

עושות שוק

לפני חמש שנים הצטרפתי אליה לסיור ראשון בין דוכני השוק, ממנו חזרתי נלהבת ומאוהבת באוכל ובעיקר בה.

מאז, גילוי נאות, הפכנו לחברות ואני חוזרת לשוק שוב ושוב ומגלה אותו בכל פעם מחדש.  בסיורים איתה לא מפסיקים לזלול וזו חגיגה מסעירה של צבעים, ריחות וטעמים מתובלים בסיפורים ומפגשים מרתקים עם אנשי השוק. בסיורים עוצרים ב-8-10 תחנות קולינריות, תלוי ביכולת שלכם להעמיס על הבטן.

הסיור עובר באל אביד, השוק הכי אוריינטלי בארץ ומסתיים בבזאר הטורקי. אל אביד נושק לים ולנמל הדייגים, הוא עטוף בחומות, מתפתל בין סמטאות ונודע בחומוסיות הטובות ובדגים הטריים שמגיעים היישר מסירות הדייגים, אבל לא רק.

אפשר להסתובב לבד בין הדוכנים ולהתענג על הריחות והטעמים ואפשר ואף מומלץ להצטרף לנורית שתיקח אתכם, בין השאר, למערת תבלינים אקזוטית, לפלאפליה עם ‘כדורי זהב’, לדייג שמלמד לפלט דגים, ולבשלנית שמכינה תבשילים שיפילו לכם ת’לסת.

הסיור מתחיל בחלוקת סל קניות ובצ’יסר לפתיחת התיאבון והרמת מצב הרוח.

#1 תחנה ראשונה אצל ערין כורד, מחומוס אל־עבד אבו חמיד, הממוקם מול הים. ערין היא דור שלישי לחומוסאיים, עובדת סוציאלית לשעבר שחזרה לעשות חומוס במסעדונת של אביה.
תוך שהיא מספרת את סיפור חייה היא מגישה ארוחת בוקר עכואית-מסורתית: על השולחן נערמות קעריות עם גרגירי חומוס בתיבול סמנה (חמאה מזוקקת) וקינמון, חומוס מדאמס (גרגירים רכים מתובלים בלימון, שמן זית, שום, בצל ופטרוזיליה), תבשיל עולש וסלטים שהיא מכינה מעשבי בר עונתיים.

חומוס אל עבד אבו חמיד. צילום: נורית פורן
חומוס אל עבד אבו חמיד. צילום: נורית פורן

#2 תחנה שנייה אצל שמסייה שמקדם את פנינו בקולניות “זה לא פלאפל זה כדורי זהב”, תוך שהוא טומן את הכדורים בפיתה, מוסיף לימון כבוש, בצל בסומק ומגיש לנו את הביס המושלם.
משמסייה נכנסים ל- #3 תחנה השלישית ל’מערת’ התבלינים של מרוואן כורדי ( בעלה של ערין מהחומוס), דור רביעי לרוקחי תבלינים. כורדי שולף מעשרות צנצנות תבלינים אקזוטיים מסוריה, לבנון, הודו ופקיסטן, מגיש להרחה וטעימה, וכבר אני מבקשת שיארוז לי קצת מכל דבר.

סיור קולינרי בעכו
מערת התבלינים של מרוואן. צילום: נורית פורן

 

#4 תחנה רביעית אצל קשאש - מלך המתוקים של השוק. המקומיים מעידים שהוא מכין את הכנאפה הכי טובה בעיר. נורית מובילה אותנו אל מאחורי הקלעים שם נלמד את סוד הכנת הכנאפה ונראה איך מרדדים את הבצק הדקיק לבקלאווה.
ואם כבר כנאפה, האם חשבתם פעם להכניס אותה לתוך בייגלה שומשום? אז נורית הכינה לנו מנה כזו, והזוי ככל שזה נשמע זה היה פשוט נפלא.

כנאפה בתוך בייגלה שומשום. צילום: אריאלה אפללו
כנאפה בתוך בייגלה שומשום. צילום: אריאלה אפללו

המתוקים הקדימו את הדג אבל למי אכפת. המשכנו ל- #5 תחנה החמישית דוכן של עבד הדייג, שמקבל בכל בוקר דגים מהדייגים בנמל. הוא שלף דג טרי, חתיך ושמנמן, פילט אותו מול ענינו, קפץ לדוכן השכן והביא פירות וירקות עונתיים. את הדג קצץ לקוביות, ערבב עם הפירות (הפעם תותים ואפרסמון), פיזר בצל ירוק, הזליף לימון והגיש לנו את מנת הסביצ’ה הכי טריה וטעימה שיש.

עבד הדייג. צילום: נורית פורן
עבד הדייג. צילום: נורית פורן

#6 תחנה שישית עצרנו בטורקיז וטעמנו עראיס, מסאחן וכנאפה מדהים, לצד סחלב “מיליון דולר”. ואז הגענו ל- #7 תחנה השביעית - פאטמה, בשלנית שעושה קסמים באוכל הביתי. בעודנו ישובים בחצר, עם בטן מלאה, היא העמיסה צלחות עם פאטייר וקובה נבלוסיה, שולבטו (תבשיל בורגול, בצל ועגבניות), פריקה עם בשר ויוגורט והשיא - מקלובה שהפכה בטקסיות על מגש ואז נגלו פרוסות עגבניות, בשר כבש וערימה של עלי גפן דקיקים.
ביציאה נשאר לנו קצת מקום אז נכנסו ל- #8 חתנה השמינית - לעדנאן, שאופה מנקיש עם זעתר ועגבניות בתנור בן 400 שנים.

עלי הגפן של פאטמה. צילום: אריאלה אפללו
עלי הגפן של פאטמה. צילום: אריאלה אפללו

מסע הזלילה הסתיים ב- #9 תחנה התשיעית במסעדת מרקטו בבזאר הטורקי, כשעומרי שחר שלף מהטאבון פיצות נהדרות (שילוב איטלקי-גלילי), עליהן רק יכולתי להסתכל ולהבטיח שעוד אחזור לטעום.

המנקיש של עדנאן. צילום: נורית פורן
המנקיש של עדנאן. צילום: נורית פורן

ואם אתם כבר שם

התעוררות השוק וההתחדשות של האתרים ההיסטוריים של העיר הובילו לפתיחתם של מתחמי אירוח ולינה מעוצבים, ייחודיים ואותנטיים בתוך הסמטאות העתיקות, ביניהם: מתחם “ערבסק” הנודע בזכות הפטיו היפה שבו, מלון הבוטיק המקסים “עכותיקה” ויצירת הפאר של “מלון האפנדי”, השייך לשף אורי ירימיאס (אורי בורי). אם תבקשו יפה (ואפשר) יכניסו אתכם לראות את הקסמים שהם עשו בבתים הישנים והמוזנחים. מניסיון, חווית השוק, הנמל, אולמות האבירים, מנהרת הטמפלרים, מוזיאון אוצרות בחומה, חמאם אל באשה (מוזיאון החמאם), הגלריות בבזאר הטורקי, מגוון המסעדות והקסם האותנטי של העיר העתיקה תתעצם ותרגש יותר אם תחליטו להישאר ללון. ראו הוזהרתם, אתם עשויים להתאהב, כמוני.

כמה? 200 שקלים לסיור + טעימות

מתי? 27.12, 25.1, 31.1, ובתאום גם סיורים פרטיים. אם אתם בעניין של סיור קולינרי בחו”ל  ב-4-10.6 היא תיקח אתכם לפורטוגל וב-6-11.9 לאברוצ’ו שבאיטליה.

לפרטים: נורית  פורן - 052-8283022, nuritporan.co.il.

קטגוריות

תגיות

תגובות (0)

Avatar