עין כרם – אהבה ממבט ראשון

בין הרים וגבעות מסתתרת לה שכונת עין כרם בירושלים ומציעה שפע אוצרות קולינריים לא שגרתיים כגון בראנץ' סודי וסיורים בבתים של בשלנים. אריאלה אפללו טעמה וחזרה לספר

אני והיא זו אהבה ממבט ראשון, אהבה של שנים. אהבה שמתגעגעים וכשחוזרים מתרגשים ומגלים עוד ועוד דברים משמחים. אני אוהבת את סמטאותיה הציוריות, את בתיה העתיקים, את צריחי הכנסיות והמנזרים, את יפי החצרות והגנים המסתתרים מאחורי שערי הברזל, ואת שביליה היורדים במורדות העמק. אני אוהבת להתמכר לשקט, ליופי ולנוף הפסטורלי הסובבים אותה, שנראים כמו גלויה מרהיבה ממחוזות כפריים מעבר לים. והיא? היא לגמרי שלנו. היא יפה, היא מרתקת ומרגישה כמו קפיצה קטנה לחו”ל במרחק נגיעה, וזה סוד קסמה. עין כרם, נעים להתאהב.

כמה שהיא יפה! עין כרם (צילום: אריאלה אפללו)
כמה שהיא יפה! עין כרם (צילום: יפעת שטיינברגר)

עתליה עושה קסמים באוכל

אם עין כרם, הכפר הציורי בפאתי ירושלים, היא הקסם, הרי שעתליה היא הקוסמת ופנינה היא המלכה האם. אבל רגע, כמו תמיד, בואו נתחיל מהתחלה - שישי, עין כרם, עתליה, בראנץ’, פנינה, טיול. ככה פותחים סופ”ש.

פנינה ועתליה עין מור הן אם ובת שבשנים האחרונות משלימות זו את זה בעבודתן. פנינה היא אישה מרתקת, מדריכת טיולים ותיקה ומי שהובילה את המהפך התיירותי בעין כרם, על כך זכתה לאחרונה בתואר “יקירת ירושלים”.

עתליה ופנינה. צילום: אריאלה אפללו
עתליה ופנינה. צילום: אריאלה אפללו

עתליה, הבת, היא שפית, חייכנית ומלאת שמחת חיים. היא נולדה בעין כרם ובילדותה נהגה לשוטט בין בוסתנים שסבבו את ביתה והושפעה מהעושר הים תיכוני. “הכפר הציורי היה, ויהיה תמיד, מקור ההשראה שלי, והתפאורה הנכונה ליצירה ולאירוח שלי”, מספרת עתליה בעודנו ישובות על גג ביתה, מול הנוף המרגש.

אחרי שנים של בישול ואפייה,שבאו מהצורך ליצור,  החליטה לשלב את כל אהבותיה הגדולות - אוכל, אנשים  ועין כרם. האהבה  לאירוח הביאה אותה לפתוח את ביתה וליהנות ממפגש עם אנשים שמגיעים להתארח אצלה מול הנוף האהוב עליה, וזה בעצם מה שהוביל גם אותי אליה ואל ביתה המקסים.

בתחילת דרכה היא בישלה לאורחי הצימרים בכפר ובהמשך עברה לבשל ולארח בבית הוריה, שלאחרונה הפך לביתה. הבית פתוח והאורחים מוזמנים לשוטט ולהתרשם מיופיו - תקרות גבוהות, רצפות מצוירות, חלונות מקושתים, ריהוט אותנטי ותצוגת אומנות ישראלית במיטבה.  בהמשך עולים לגג להתענג על הפנורמה המרהיבה של הכפר, של הרי ירושלים, של הבוסתנים ושל היער, שבין עציו מזדקרות הכיפות המוזהבות של הכנסייה הרוסית. גם חלקו הקדמי של הבית, בו נערכות הארוחות, משקיף אל הנוף פותח התיאבון.

פינות חמד לשבת ולאכול בהן. צילום: אריאלה אפללו
פינות חמד לשבת ולאכול בהן. צילום: אריאלה אפללו

ואם בתיאבון עסקינן, עתליה בקשה סליחה, ‘נטשה’ אותי על הגג וירדה ללקט עשבי תבלין בגינה. דקה אחרי נבלעה במטבח ואז החלו לעלות ממנו ניחוחות משכרים שהפריעו לי להתרכז בשקט ובנוף. כל שרציתי זה להגיד “רגע”, להתפרץ פנימה ולהתנפל על הבויקוס שנשלפו מהתנור. וזה בדיוק מה שעשיתי. מהרגע שנכנסתי למטבח לא יכולתי לצאת כי בכל שנייה נשלפו עוד ועוד מטעמים. בעודה מערבלת את הסנגרייה, עורמת קונפי עגבניות על לחמנייה ומסדרת מעל סרדין שכבשה בלילה, אנחנו מצליחות לפטפט בטרם יגיעו האורחים לבראנץ’ שהיא מכינה בכל שישי בבוקר.

סרדין כבוש על קונפי עגבניות ולחם טרי. צילום: אריאלה אפללו
סרדין כבוש על קונפי עגבניות ולחם טרי. צילום: אריאלה אפללו

“הבישול בחר בי”, היא מספרת בחיוך, “מגיל 9 היה לי ברור מה אעשה כשאהיה גדולה. השתעשעתי במטבח, הכנתי ארוחות למשפחה ולחברות וזה היה אחד מהתחביבים של ילדותי.  בגיל 16 הפכתי את התחביב לפרנסה ולאחר עבודה במיטב מסעדות ירושלים הלכתי ללמוד, להתמקצע ובניתי עסק משלי. היום, כשהעסק פעיל ומצליח, אני יכולה להעיד שהכמיהה, הלמידה וההתרגשות ממלאות אותי בחדוות יצירה שבאה מהלב”.

ואת החדווה הזו אפשר לראות בבופה הערוך בסלון. השולחן  עמוס בכל טוב - מאפים קטנטנים, קישים, לחמים ולחמניות תבלינים, שקשוקה ירוקה עם מרוות ירושלים, לבנה עם סומק מהגינה, מבחר גבינות, מטבלים וסלטים, חלבה מעשה ידיה וריבות שרקחה מפירות הבוסתן הפרטי.

לא נחה לרגע. עתליה מלקטת (צילום: אריאלה אפללו)
לא נחה לרגע. עתליה מלקטת (צילום: ראלה ביודו)

גולת הכותרת - קינוחים שמצדיקים את אהבתה למתוקים, בהם סקונס עם תלולית של ריבה וקצפת. האוכל מתאפיין במוצרים טריים ועונתיים שהיא מוצאת בשווקי העיר והארוחות משתנות בהתאם לעונות השנה - החל מארוחות חלביות, בשריות וטבעוניות ועד לארוחות בהתאמה אישית.

בשנתיים האחרונות היא לא נחה לרגע - מארחת שגרירים, דיפלומטים ושאר נכבדים לארוחות מיוחדות בביתה, נוסעת לבשל לפרופסורים ונכבדים בעולם, מובילה סיורים קולינריים בשוק מחנה יהודה, בעיר העתיקה ובשכונות החרדיות ועורכת עם אימה טיולי אוכל בין בתי הכפר.

הקיץ תוביל גם טיולים בעקבות האוכל, הראקי ושמן הזית בכפרים הציוריים בכרתים. לאור הצלחת הסיור הלני, שפית ובעלת טברנה באי, מגיעה  לחופשה בארץ והן פותחות ליין של ארוחות יווניות בביתה. בין השאר הן יגישו פאבה (ממרח אפונה צהובה), לביבות חורטה (ירק שנקטף בהרים), זוקיני בולס וריבת ורדים.

מחיר הבראנץ’: 164 שקלים ושאר הפרטים אצל עתליה -
052-4755167

פנינה, המלכה האם

לא בכדי אני קוראת לה המלכה האם. היא “המוכתר” הבלתי מעוררת של הכפר ודואגת לשלומו בגופה מפני רצון פרנסי העיר לשנות את פניו ולהופכו לשכונת מגורים פופוליסטית. אני מטיילת איתה כבר שנים והיא זו שגילתה לי את מכמניה וסודותיה של עין כרם ושל ירושלים. היא מלאה סיפורים כרימון ומתבלת אותם בהרבה לחשושים ופיקנטריה. כולם מכירים אותה ופותחים בפניה דלת המאפשרת למטיילים להציץ לחצרות ובתים פרטיים ולשמוע סיפורים אישיים, מרתקים.

פנינה, המלכה האם. צילום: אריאלה אפללו
פנינה, המלכה האם. צילום: עתליה עין מור

הנוף הציורי ואופיו הקסום של הכפר משלבים היסטוריה, תרבויות ודתות, אבל את זה אני משאירה לפנינה לספר לכם. הפעם התכנסנו בשל הפרויקט הטרי שלה, “ארוחה מהלכת” - טיול בין שלושה בתים שבעליהם הם אנשים שאוהבים לבשל.

המנות הראשונות - מרק ארטישוק ירושלמי, סמוסה וסלט אסיאתי יוגשו בפנינת גן העדן של שיפי, שבעברה פענחה פרשיות סבוכות במהלך שירותה באינטרפול ובמשטרת ישראל. את המנות העיקריות יגישו סולו ועדינה בביתם העתיק. עדינה היא פסלת, שחלק מפסליה מוצגים בביאנלות החשובות בעולם, סולו הוא זמר, נגן, רקדן ובשלן שיכין ממליגה רומנית ומוסקה בלקנית. בשביל מצב הרוח יגיש גם יין וילווה בשירה וריקודים.

סולו ועדינה. צילום: אריאלה אפללו
עדינה ואורי (סולו) סולומונוביץ. צילום: פנינה עין מור

הפינאלה המתוק יהיה אצל פנינה, שהוריה עלו מלוב ואימה, אינס, בשלה אוכל לובי מעודן. בביתה היפה היא תגיש עוגת ספרה לובית (שמזכירה את הבסבוסה הירושלמית) לצד תה צמחים מהגינה וסחלב בניחוח מי ורדים ובתוספת בוטנים וקוקוס.

 הארוחה תתקיים ב-21.11.19, 16:30 (תאריכים נוספים בתאום מראש) ועלותה 290 שקלים. לפרטים: אגדת עין כרם -  www.ekl.co.il

0522673250 

ואם אתם כבר שם

  • צאו לטיול קל ונינוח מכיכר הכפר ולאורך רחוב המעיין עד למעיין מרים. זה המקום בו נפגשו מריה ואלישבע כששתיהן היו הרות - האחת ילדה את ישו השנייה את יוחנן המטביל, שני מחוללי הנצרות. יש האומרים שמי המעיין הם קדושים ויש להם סגולה לפריון, אז אתן מוזמנות. מהמעיין תעלו במעלה רחוב האורן, תכנסו לכנסיית היוונית המרשימה ביופייה, ותמשיכו עד לתצפית החולשת על נחל שורק, מעיינות הסטף, הקסטל, מאגר בית זית וכנסיות הביקור והמוסקובייה עם הכיפות המוזהבות.
  • ועוד בענייני אוכל - ריבות בשלל טעמים, בהן גם ריבת חשק סודית, תמצאו אצל שושנה קרבסי, שמארחת בביתה העתיק ומספרת סיפורי אהבה וכשפים. וגם שוקולד וסדנאות בהנחיית שוקוליטיירית, בבוטיק השוקולד “עין כרם המתוקה” שבכיכר הכפר.

 

 

קטגוריות

תגיות

תגובה (1)

Avatar

    Avatar
    פנינה

    ההרשמה לארוחה מהלכת במסגרת פסטיבל מסעדות פתוחות באתר מסעדות פתוחות ירושלים 2019