רות סירקיס הדור הבא: ילדים מבשלים ומגלים את המטבח בזמן קורונה

לא הכל רע בקורונה! אריאלה אפללו עם כתבה מתוקה להפליא על הילדים שגילו את המטבח בעקבות הקורונה. הם אוהבים לבשל, אוהבים לעשות זאת לבד ועוזרים על הדרך במטלות הבית

נדמה שבימים אלה כולם מבשלים ומבלים שעות במטבח ומול המקרר, שנפתח ונסגר בתדירות של דלת אוטובוס. שעות הסגר הארוכות בבית, ובאין הרבה תעסוקה, אנחנו כל היום רעבים ומחפשים מה לנשנש. מדברים אוכל, רואים אוכל, מתכננים אוכל, מבשלים אוכל, אופים עוגות ולחמים, אוכלים, אוכלים ושוב אוכלים, ותוך כדי כבר מתכננים את הארוחות הבאות. פתאום גם מי שמעולם לא בישל מוצא עצמו משתעשע במטבח, עושה ניסיונות וראה זה פלא גם מצליח. לתוך קלחת וקדחת הבישול נסחפו גם הילדים, שגילו מגרש משחקים חדש, טעים ומלהיב. אם לא נתייחס ללכלוך שהם משאירים אחריהם, הרי שלכניסה שלהם למטבח יש כמה יתרונות גדולים, מעבר לתעסוקה של כמה שעות, במקרה הטוב. הם עוזרים בהכנות, בבישול ובאפיה, ועל הדרך נחשפים לפרודוקטים ולמנות שמעולם לא הסכימו לטעום, אבל כשהם שותפים בהכנה זה פותח את הסקרנות ואת בלוטות הטעם והם מוכנים לנסות ולטעום.

ואם בילדים עסקינן, בעוד אנחנו גדלנו על “ילדים מבשלים” ספרה המיתולוגי של רות סרקיס, ילדי הקורונה גדלים על מתכונים של שפים ובלוגרים מובילים ברשת. הילדים שלנו אוהבים ויודעים להכין קציצות, המבורגרים, פסטות, פיצות, פלפלים ממולאים ואפילו לגלגל במומחיות סושי. דברתי עם כמה ילדים, שהחלו לבשל בעקבות הסגר הממושך, וביקשתי מהם מתכון לכתבה. האחת נתנה מתכון של קציצות אפויות, השאר, כמה טבעי, הלכו על מתוקים וקינוחים, כמו שילדים אוהבים, וגם אנחנו, כי כנראה שבימים אלה גם מתוקים הם סוג של נחמה.

גילי אפללו-סוסקין,  “כמעט בת 7”, מתל אביב

כן, יש קשר משפחתי. גילי אהובת ליבי גדלה על השיש במטבח. בגיל שנה אהבה לדחוף ידיים לעיסת הקציצות ולשחק בבצק כמו בפלסטלינה. בגיל שנתיים יצרה עוגיות בגודל כדור טניס. בגיל 4 בקשה להכין פלפלים ממולאים - רוקנה ושטפה אותם, ערבבה את מלית האורז והבשר וממלאה בעצמה, בדייקנות מופלאה. בימי שישי היא אחראית על הכנת סלט הביצים הכי טעים ביקום.

גילי: “אני זוכרת שבגיל 4 בערך הכנתי קציצות עם סבתא ועוגה עם אמא אבל עכשיו, כשיש לי הרבה זמן פנוי, אני מבשלת לגמרי לבד, ואוהבת את זה. מאז שהייתי קטנה הייתי במטבח וראיתי מה עושים ולאט לאט התחלתי לנסות. אני חותכת ירקות ופירות לסלט, מכינה בלינצ’ס ומאפינס בננה, וגם ארוחת בוקר לי ולאלון, אחי הקטן. ההורים לא מתערבים לי בבישול, רק אם צריך מחבת או תנור. המשפחה שלי מאוד אוהבת את מה שאני מכינה וזה משמח אותי”.

מה עוד את עושה בימי הקורונה?
“אני אוהבת לראות טלוויזיה, לגלוש באייפד, ללמוד במחשב ולשחק באוטובוס הקסמים עם אחי. בנינו מחנה מתחת לבית ואנחנו אוהבים לשחק שם, אבל הכי כיף לנו במטבח”.

מה את הכי אוהב להכין?
“סלט ביצים ועוגת פתי בר עם קרם גבינה. אלון רואה אותי ורוצה גם לנסות. הכנו ביחד חביתה גדולה. הוא ערבב את הביצים עם גבינה, שם מלח ואני גירדתי גבינה מלוחה מעל”.

את יכולה לשטף אותנו במתכון שלך?
“אני אלמד אתכם להכין מאפינס בננות. לוקחים 2 ביצים, כוס סוכר, כוס קמח, כפית ‘שמנה’ סודה לשתיה, 2 בננות מעוכות, 1/2 כוס שמן, כף תמצית וניל ושוקולד צ’יפס.  מבקשים מאמא להדליק תנור לחום 180 מעלות, מערבבים את כל החומרים בקערה, משמנים תבניות מאפינס, ממלאים בעיסה, מכניסים לתנור ואופים חצי שעה. בטוח ייצא לכם טעים”.

גילי אפללו-סוסקין. צילום: אילנה סוסקין
גילי אפללו-סוסקין. צילום: אילנה סוסקין

עדי נגיד, בת 11, מבאר שבע

עדי מאוד אוהבת לבשל ויש לה מודעות גבוה לאוכל בריא, גם הודות לתוכנית הנלמדת בבית ספר אפיק בעיר. בכיתה ד’ השתתפה בתחרות מאסטר שף, שנערכה בבית ספרה, וזכתה במקום הראשון על “הכריך הכי בריא”. שנה שעברה השתתפה שוב בתחרות וקטפה בפעם השנייה את המקום הראשון עם “סלט הבריאות הכי טעים בעולם”. הסקרנות האם היא מבשלת בימים אלה הביאו אותי להרים אליה טלפון.

היי עדי, מה את עושה בימי הקורונה?
“אני עושה עבודות יצירה, רוקדת, יוצאת לטייל עם צ’יקיטה, הכלבה שלנו, ומעצבת שולחנות לחג ולארוחת שישי. אני גם אוהבת להיות עם אמא במטבח לבשל ולהכין איתה עוגות ועוגיות.

מי לימד אותך לאפות ולבשל?
“אני במטבח מגיל קטן ועכשיו למדתי לבשל ממש - קציצות, דגים, מרק וסלטים טעימים. למדתי מאמא וגם מסבתא יהודית וסבתא אסתריקה, שמפנקות אותי מאוד, גם עם האוכל שלהן”.

את מבשלת לבד?
“ספגטי ועוגת שוקולד אני עושה לגמרי לבד, את השאר אני עושה עם אמא או אבא. המשפחה מאוד אוהבת את האוכל שלי ולפעמים אני שולחת מאכלים שאני מכינה גם לסבא וסבתא” .

מה את הכי אוהבת לבשל?
“אני אוהבת להכין קציצות בתנור, זה טעים וקל”.

למדי אותי להכין אותן
1  ק”ג בשר טחון, 1 בצל מגורד,1 קישוא מגורד, 1 כוס פטרוזיליה קצוצה, 1/2 כוס כוסברה קצוצה, 1 ביצה , 1 כפית תבלין ראס אל חנות, 1/4 כפית מלח.

אופן הכנה

  1. לערבב את כל החומרים בקערהולהכניס את התערבות למקרר לחצי שעה.
  2. לשמן מעט את הידיים ולעשות כדורים בגודל שאת אוהבת.
  3. להכין תבנית עם נייר אפייה ולשמן אותו מעט .
  4. להניח את הקציצות בתבנית ועם מברשת למרוח מעט שמן זית על כל קציצה.
  5. לחמם תנור ל-180 מעלות ולאפות כ-25 דקות. עדי: “יוצא טעים! טעים! טעים “!
    הערה של לילך, אמא של עדי: “אפשר גם לטגן את הקציצות, יוצא מאוד טוב וטעים.

    עדי נגיד. צילום: לילך נגיד
    עדי נגיד. צילום: לילך נגיד

נועה סולימאני, בת 8.5, מיבנה 

“אני מאוד אוהבת לבשל ולעשות כל מיני יצירות. בגיל 6 התחלתי לעזור לאמא במטבח והתאהבתי בזה. לאט לאט הכנתי דברים לבד בעזרת סרטונים או רעיונות משלי, כל מיני  מאכלים טעימים .למדתי לבשל ולאפות מאמא וגם ממתכונים וסרטונים שאני רואה ברשת”.

ממי את לומדת לבשל ברשת?
נועה: “מיונית צוקרמן, אני אוהבת את האתר והאינסטגרם שלה. היא גם מצחיקה אותי עם הכלב שלה ואיך שהיא מתעלפת מהאוכל שלה. למדתי ממנה להכין לחמניות עם בשר”.
נועה, רק שתדעו, היא נצר למשפחה בשלנית, חובבת מטבח, החל מהסבים והסבתות שלה, דרך אמא שלה, שנועה מעידה שהיא אלופת העוגות, ואבא שלה, שלדבריה “הוא עושה את הבשר הכי טוב על האש”.

עם מי את מבשלת?
“בדרך כלל אני מבשלת לבד אבל שצריך להדליק אש אני נעזרת במבוגר אחראי. אני יודעת להכין קציצות, שניצל, סלט מטבוחה, ופלפלים ממולאים שכל פעם יוצא לי רוטב אחר. המשפחה שלי מאוד אוהבת את האוכל שלי בעיקר פיצות, לחמניות וקינוחים”.

מה את הכי אוהבת להכין?
“אני הכי אוהבת לעשות קינוחים מתוקים ומושחתים, במיוחד קינוח כוסות” .

למדי אותי להכין קינוח כוסות
 לקרם: 2 שמנת מתוקה, 2 כוסות חלב,2 פודינג וניל. לתחתית: פירורי פתיבר, או עוגיות אחרות שאוהבים. לקישוט: פירות, שוקולד, עדשים, רוטב שוקולד או ריבת חלב מה שהכי אוהבים. 12 כוסיות אישיות.

אופן הכנה

  1. מקציפים שמת, חלב ופודינג עד שמקבלים קרם יציב מאוד.
  2. שמים בכוסיות שתי כפיות פירורי פתיבר ומזליפים מעל את הקרם.
  3. מקשטים בתותים, פירורי שוקולד, או מה שבא לכם.

    נועלה סולימני. צילום: ליטל סולימני
    נועלה סולימני. צילום: ליטל סולימני

שני ואריאל פז, בני 7, מרחובות

שני ואריאל הם תאומים מקסימים שעושים כמעט הכל ביחד. “אנחנו מאוד אוהבים משחקים באייפד, לראות את הסדרה “ילדי בית העץ” ולעשות כל מיני דברים כייפים עם ההורים”, הם מספרים על עצמם, ומוסיפים ש”עכשיו אנחנו אוהבים לעזור להורים להכין אוכל כי בגלל הקורונה אין לנו צהרון שמקבלים בו אוכל”.

אתם יודעים לבשל?
“לפני הקורונה לא בישלנו אף פעם אבל עכשיו, שכבר נמאס לנו מהאייפד ומהטלוויזיה, אנחנו עוזרים לאבא לבשל. אבא מסביר לנו מה צריך לשים בסיר וגם מראה לנו ביוטיוב סרטונים של ילדים בגיל שלנו שמבשלים ומסבירים מה צריך לעשות. אבא עוזר לנו לבשל אבל אנחנו כבר מתחילים להבין לבד מה צריך לעשות, הוא רק מסתכל ומשגיח שנזהר מהחום ושלא יהיה הרבה לכלוך. ההורים מאוד אוהבים את האוכל שלנו ואומרים שזה טעים וכל הכבוד לנו”.

מה אתם אוהבים להכין?
אנחנו הכי אוהבים לעשות פתיתים, חביתות, פנקייקים, לחתוך סלט וגם להפוך המבורגרים.

תנו לי מתכון שיהיה לי כיף וטעים להכין
נלמד אותך להכין פנקייק.
המצרכים 1: כוס קמח, 1 כפית אבקת אפיה , 1 שקית סוכר וניל, 2 כפות סוכר, 1 ביצה, 2 כפות שמן,1 כוס חלב, קצת מלח, אפשר להוסיף גם קצת שוקולד צ’יפס. לקישוט: סירופ שוקולד או מייפל.

אופן הכנה

  1. מערבבים את כל החומרים עד שמתקבלת בלילה חלקה.
  2. משמנים מחבת בחמאה וכשהיא חמה יוצקים את הבלילה למחבת בעזרת מצקת.
  3. אחרי דקה, כשרואים בועות, הופכים צד ומשאירים לעוד דקה, עד שרואים שמוכן.
  4. מגישים חם עם הרבה סירופ מייפל ושוקולד.

    שני ואריאל פז. צילום: מאיר פז
    שני ואריאל פז. צילום: מאיר פז

נועם בורק, בן 10, מבאר יעקב

נועם, כמו הרבה בנים בני גילו, אוהב לשחק כדורגל וכדורסל, וגם לשחק עם חיות. בנוסף הוא גם מאוד אוהב לבשל. ימי הקורונה ושעות ההסגר הרבות בבית הביאו אותו לבלות יותר ויותר במטבח - עם ההורים, עם האחים הקטנים, ובעיקר לבד, כי ככה הוא הכי אוהב.

מאיפה אתה יודע לבשל?
“מגיל 3 אני מבקש מההורים, מהסבתות שלי, ומכל מי שמבשל, לתת לי לעזור לו. לאט, לאט נתנו לי ובכל פעם נתנו לי יותר תפקידים כי ראו שאני זהיר עם סכין ואש. אני יודע לבצע את כל השלבים של הכנות והבישול כמו שמסבירים לי”.

אתה מבשל לבד או עם אחד ההורים?
אני מבשל עם ההורים ועם הסבתות שלי כי יש שלבים שאני עדין לא יודע, ולא נותנים לי לעשות לבד, למרות שאני יכול לדעתי”.

מה אתה הכי אוהב להכין או לבשל?
אני הכי אוהב להכין עוגות כי אני אוהב לטעום בזמן ההכנה. אני אוהב להכין גם סושי כי זה טעים וגם עם הרבה שלבי הכנה מעניינים. המשפחה מאוד אוהבת את האוכל שלי. השבוע הכנתי הרבה סושי ועשיתי משלוח לכל המשפחה, הם התלהבו ואמרו שהיה טעים.

איזה מתכון אתה ממליץ שנכין?
“בננה לוטי, קינוח פשוט וטעים שמבשם את כל הבית. אני מכין אותו עם מלאווח”.
המצרכים: מלאווח קפוא, חלב מרוכז, בננות פרוסות דק, קינמון, קוקוס, חמאה.

אופן הכנה

  1. מפשיר מעט את המלאווח ובעזרת הידיים מרדדים אותו הכי דק שאפשר.
  2. מחממים מחבת גדולה עם כפית חמאה .
  3. מניחים בעדינות את הבצק במחבת ומותחים כמה שאפשר.
  4. כשצד אחד אפוי הופכים ומורחים בנדיבות חלב מרוכז ומפזרים את הבננות מעל.
  5. מקפלים את הצדדים כלפי פנים והופכים לצד השני (הפתוח).
  6. מוציאים מהמחבת, מטפטפים מעל עוד חלב מרוכז ומקשטים בהרבה קוקוס וקינמון.

    משפחת בוקר. צילום: שחר בורק
    משפחת בורק. צילום: שחר בוקר

 

קטגוריות

תגיות

תגובות (0)

Avatar