חו”ל זה כאן – ביקור קולינרי אותנטי בכפר מעיליא הקסום

אריאלה אפללו נסעה למעיליא, כפר קסום ואותנטי בגליל. בדיוק בתקופה הזו הכפר כולו מתקשט לכבוד חג המולד ועונת המסיק בשיאה. זה הזמן לבקר ולאכול דווקא שם

מעיליא ממוקם במרומי הגליל המערבי והכי מזכיר בהווייתו כפרים אותנטיים ביוון ובדרום איטליה, מאלו הממוקמים על מורדות ההרים ולהם סמטאות אבן ציוריות, רחובות קטנים, בתים עתיקים ונופים ירוקים, מרחיבי לב.

הכפר יפה כל השנה ומגיע לשיאו בימים אלה כשהוא מתקשט לחג המולד עם איילים מוארים, פעמונים מצלצלים, אורות מנצנצים ברחובות, עצים מקושטים בפתחי הבתים, שוק חגיגי וארוחות נהדרות במסעדות המקומיות.

גם לא בתקופת החג שווה לבקר - יש שם מבצר מרשים, כנסייה יוונית מיוחדת, בית טבק ובית בד עתיקים, יקב בוטיק, דיר ומחלבה המייצרת גבינות מחלב עיזים, אתרים ארכיאולוגיים, מצפור נשרים, ומסלולי טיול יפים בטבע. לגמרי חו”ל אבל לגמרי כאן!

כפר מעיליא. צילום: אריאלה אללו
כפר מעיליא. צילום: אריאלה אללו

שאטו דה רואה - משחקי הכס בגליל
שאטו דה רואה (ובתרגום, מבצר המלך) הוא קומפלקס מדהים של תיירות ואוכל. המקבילה המקומית לאוברז’ הצרפתי - מסעדה כפרית שיש לה חדרי לינה לטובת הסועדים שרוצים ליהנות מארוחה מרובת מנות, לשתות אלכוהול חופשי ולשמור על החוק. אז כזה, אבל במעיליא.

השאטו הוקם על ידי הצלבנים בתחילת המאה ה-12 ושנים עמד נטוש עד שהגיעה סאלמה ע’אסף, ילידת הכפר, שהצילה אותו מבדידותו והחזירה לו את כבודו.

סאלמה היא יזמית אמיצה ומלאת חזון שרכשה את המבצר המוזנח וחלמה שבאחד הימים תפתח בו מסעדה ואולי גם מלון בוטיק קטנטן. היא גייסה כסף ויחד עם בעלה יצאה להגשים את החלום. לאחר זמן מה בעלה הלך לעולמו ועל אף התקופה הקשה גייסה כוחות ולא ויתרה, רתמה את המשפחה וקיבלה ליווי צמוד של מיזם אוצרות הגליל, ואחרי 15 שנים של שיפוץ והשקעה נפשית וכלכלית פתחה לפני כחודשיים את הדלת העתיקה שוב לאורחים.

כשהגעתי המילה היחידה שהצלחתי להוציא הייתה: “וואו”, “וואו” ועוד “וואווווו” אחד ארוך! באמת שלא ראיתי דבר דומה לזה בארץ.
אולמות גדולים ומפוארים מוקפים מרפסות וחצרות המשקיפות לנוף, חלקם מאכלסים את המסעדה החדשה והחגיגית, קשתות אבן וקורות עץ שתומכים בתקרה הגבוהה ממנה משתלשלים שנדליריים ענקיים מוארים בנרות.

מכירים את משחקי הכס? אז כזה. הפתעה נוספת מסתתרת מתחת לאדמה - גתות צלבניות שנחשפו בזמן עבודות הארכיאולוגיה במקום והתבררו כגתות הגדולות ביותר שנמצאו במזרח התיכון מאותה תקופה. הגתות כיום משמשות כמרתף יין שניתן לבקרו או לראותו מבעד לרצפת הזכוכית של המסעדה.

ההפתעות לא נגמרות - מעבר במנהרה מוביל לפאב מקסים שמנהלים ילדיה של סאלמה. מהטאבון נשלפות פיצות, פוקצ’ות וברוסקטות לצד מבחר אלכוהול משובח.

על המסעדה אחראי השף אליאן לאיוס שבישל שנים במיטב המסעדות באיטליה, חזר לכפר ובנה תפריט המשלב מטבח איטלקי-ים-תיכוני-גלילי. בתפריט מככבים סלט טאבולה עם פפריקה מעושנת, ויטלו טונטו עם פרחי צלפים, ריזוטו סלק, פטוצ’יני ופסטה ריגטוני מנזלה (שכבות קישוא, חציל וחומוס). ב-25.12 המסעדה תושק באופן רשמי לקהל הרחב.

077-7295934, ozrothagalil.org.il 

שאטו דה רואה. צילום אריאלה אפללו
שאטו דה רואה. צילום אריאלה אפללו

אלרביע - אוכל לבנוני אותנטי
אלרביע היא מסעדה ותיקה וקטנה המתמחה באוכל לבנוני אותנטי והיא מאלה שחוזרים אליהן שוב ושוב בגלל האוכל ובעיקר בגלל מרים חדאד, הבעלים, שגם מבשלת ומארחת בלבביות כבר 20 שנה.

מרים מבשלת על פתיליות אוכל ביתי, עונתי, עם המנות והטעמים שלקחה מהמטבח של סבתה. מהסירים נשלפים: עלי גפן , כרוב ממולא, קובנייה, מרק פריקי עם עוף או בשר, טלה או עוף ממולאים באורז ובשר ובורבארה - חיטה מבושלת עם קינמון, צימוקים, שקדים ושומשום.

077-9964426 (מומלץ להתקשר, לתאם ולשאול מה מתבשל היום)

טבולה עם בורטה. צילום: אוצרות הגליל
טאבולה עם בורטה. מסעדת שאטו דה רואה (צילום: אוצרות הגליל)

מרוש - ערבי מקומי
מסעדה ערבית-מסורתית המתמחה באוכל ביתי המבוסס חומרי גלם אזוריים מהם מכינים את השנקליש (כדורי יוגורט ותבלינים מיובשים בתנור), טאבולה, פטוש וסלט עולש וגרגיר. בין המיוחדים: סינייה טחינה, ג’יבנה בגריל, תבשיל מוח עגל וגם בשרים ודגים על האש.

הכי מומלץ להגיע בשבת, אז מכינה רעייתו של נביל חנא, הבעלים, שישברק, מנסף, במיה, פריקה, ממולאים, חציל חלבי ולקינוח קאטייף וליאלי ביירות. לרגל חג המולד יוגשו גם ארוחת בוקר ב-50 ש”ח הכוללת בז’ה ערבייה (חביתה ערבית), חומוס, גבינות וסלטים המבוססים על עשבים וירקות עונתיים.

077-2308337

יקב ג’וליה - יין בוטיק ונשנוש
יקב בוטיק קטן השייך לג’ורג, אגרונום וכימאי המשלב את שני העולמות והאהבות שלו. ליקב קרא ג’וליה, על שם רעייתו, והוא ממוקם בצמוד לביתם. ג’ורג הוא איש מקסים, הוא מספר את סיפורו המרגש, מציג את חדר החביות, מסביר על תהליך הגידול וייצור היין ומגיש 3-4 טעימות (בלנדים ייחודיים) לצד כיבוד קל.

077-9969541, 20 ₪ לאדם

יקב ג'וליה. צילוםף אוצרות הגליל
יקב ג’וליה. צילום: אוצרות הגליל

אל מעצרה - בית בד כמו פעם
נראה שבבית הבד העתיק של סומאיה אליאס הזמן עצר מלכת כבר לפני 400 שנה. מאז שהוקם ועד היום, החמור מסובב את המכבש ואת אבן המפרכה הכותשת את הזיתים לשמן, ממש כמו פעם. סומאיה היא דור שביעי ליצור השמן, היא מספרת את סיפור משפחתה, מציגה את עבודת החמור ואת העקלים שסוחטים את השמן. שווה לבקר במיוחד עכשיו בעונת המסיק.

077-2315872, 10 ₪ לאדם

בית בד עתיק. צילום: אוצרות הגליל
בית בד עתיק. אל מעצרה (צילום: אוצרות הגליל)

בית הטבק - חקלאות טבק
בעבר רוב תושבי הכפר התפרנסו מגידול שדות טבק. הגידול התעשייתי פסק אך חלקם ממשיכים בגידול פרטי ובסיבוב בכפר תוכלו להבחין באשכולות הטבק התלויים לייבוש במרפסות וגגות הבתים. אחד מהמקומות המעניינים הוא בית הטבק של באסל קסיס הממוקם בבית עתיק. באסל מספר ומציג את חקלאות הטבק המקומית ומפנק בטעימות ערק שהוא מייצר בביתו.

ozrothagalil.org.il, 077-2319469

 

ואם אתם כבר שם…

מרוץ חגי האור - מרוץ חברתי-תרבותי שירוץ למען אחווה בין העמים ויציין את חגי האורות - חנוכה וחג המולד. המרוץ יתקיים במקצים תחרותיים של 2-10 ק”מ ובמקצה מותאם למשפחות.
20.12, מ-10:00, מחיר: 60-95 ₪ לאדם

שוק חג המולד - שוק מסורתי עם דוכני אוכל, ממתקים, אמנות וקישוטים שיפעלו לצד תהלוכות חגיגיות, פעילויות והופעות של לקהות מקומיות.
21-23.12, 10:00-24:00

קטגוריות

תגיות

תגובות (0)

Avatar