נשים וטעמים – הנשים שעושות קולינריה ברחבי הארץ!

לכבוד יום האישה הבינלאומי שחל ביום ראשון הקרוב, אריאלה אפללו כותבת לנו, בעקבות נשים מעוררות השראה בתחום הקולינריה ברחבי הארץ!

במסעותיי ברחבי הארץ, אני פוגשת לא אחת בנשים פורצות דרך, נשים שעזבו את המוכר והנוח וחישבו מסלול חדש, נשים יזמיות, נשים משנות תודעה, נשים מעצימות ומעוררות השראה. נשים שהותירו בי חותם גם אחרי שנפרדתי מהן. ביחד, ולחוד, הן מוכשרות ואמיצות, שלא פחדו ללכת עם הלב ולקוות שזה יצליח. והן הצליחו! לכבוד יום האישה הבינלאומי שחל ביום ראשון הקרוב (8/3) חשבתי עליהן שוב וזו הזדמנות לשתף ולפרגן לאלה שעושות קולינריה ותיירות, ואתן, וגם אתם, יותר ממוזמנים לבקר, לראות, לחוות, לטעום וליהנות.

הרועה הקטנה מן הגיא - שירת הרועים של מיכל
מיכל מור-מלמד היא אלופה, לא סתם אלופה, אלופת עולם עם תעודות ומדליות. כל המדליות הוענקו לה על היותה גבנית שמגבנת גבינות אליפות, זוכות לתשואות בינלאומיות, ב-2019, למשל, קטפה שתי מדליות ארד באליפות העולם לגבינות.

מיכל מור מלמד, שירת הרועים. צילום: שני בריל
מיכל מור מלמד, שירת הרועים. צילום: שני בריל

בראשית הייתה מיכל קלינאית תקשורת ודואה במצנחי רחיפה, שביום גשום במיוחד החליטה להפוך לגבנית. היום הגשום תפס אותה בהרי שוויץ, לשם הגיעה כדי לדאות מעל פסגות האלפים. מזג האוויר לא אפשר דאייה אז היא יצא לטיול בהרים והגיעה למחלבה מסורתית, טעמה את הגבינות, התעניינה והתאהבה. ריח הגבינות הקשות, שהתערבב בנוף האלפיני היווה תפנית משמעותית בחייה. היא למדה, עבדה קצת בחו”ל, חזרה לארץ ופתחה מחלבת בוטיק, שלפני כחודשיים חגגה עשור. מיכל מתמחה בגיבון גבינות עיזים וכבשים בסגנון מוצ’לי, ולנסי, מנצ’גו ופקורינו, שהיא מייצרת בשיטות מסורתיות.

לפני כשנתיים היא העבירה את המחלבה ללוטם, התמקמה מול הנוף והשיקה מרכז מבקרים. במרכז נערכות הדרכות וסיורים בעקבות תהליך הייצור והבשלת הגבינות, אותם ניתן לראות מבעד לחלונות הגדולים. במחלבה מייצרים כ-20 סוגי גבינות בשלות וקשות, בהן של סדרת ענבר הייחודית הכוללת גבינות עם אניס וחילבה.עוד במחלבה: סדנאות גיבון וקורסים מקצועיים לגבנות ואפשרות להזמין פלטת גבינות, להתמקם במרפסת ולהתענג על הטעמים והנוף. בשישי נערכים גם בראנצ’ים חלביים. שירת רועים, קיבוץ לוטם. 052-2548052, shiratroim.co.il  

מיכל מור מלמד. שירת הרועים
מיכל מור מלמד. שירת הרועים

הלוחשת לגינות ולינשופים - הינשוף של טל
טל בן סירה מהלכת כנערת טבע בין שבילי הורדים, הכרמים והמטעים שהיא מטפחת בוואדי המבודד, שנראה כפנינת גן עדן מוקפת בטבע ונוף. החווה האורגנית היא מקום שתרצו להתנחל בו לנצח והיא מבוססת על חקלאות פרמאקלצ’ר - חיבור הרמוני בין האדמה, הצמחייה ובעלי החיים ש’עובדים’ בשיתוף פעולה טבעי ומועיל זה לזה, ללא ריסוס והדברה. טל מגדלת בחווה זיתים, תאנים, נבטים, עשבי תבלין ופירות ביער מאכל, עורכת סיורים מודרכים, מספרת על גידולים אורגנים וקיימות סביבתית, עוברת בין יער המאכל, המטעים, המנבטה וחממת הנבטים והירוקים לסלט, מלמדת להכין גינה ביתית, לרקוח ריבות ולהכין זעתר. במקום ניתן לטעות ריבות ושמני זית, לרכוש מתוצרת המשק להזמין ארוחות farm to the plate המתבססות על גידולי החווה. חוות ואדי ינשוף, ראש פינה. 052-6945315, vadyanshuf.com

מאתיופיה באהבה - המברהטיי של יוניי
יוניי היא אישה מרתקת, מרגשת, אמיצה ומעצימה, עובדת סוציאלית ופסיכודרמטיסטית שעוסקת בחינוך. היא מקדמת את פני בחיבוק חם, מחייכת חיוך גדול ועיניה מוארות. כמיטב המסורת היא מגישה מטבלים ולחם דבו גדול ושמנמן, ומספרת שבתרבות האירוח האתיופית פותחים באכילה כדי להרגיע את הגוף והנשמה ורק אחרי מתחילים לדבר. משסיימנו לטעום היא מספרת בכריזמטיות מהפנטת על מסע חייה המאתגר, מכשל ומעצב חיים, על תלאות עלייתה לארץ בגיל 9, על האחות שנפטרה בדרך, על הנחישות של אמה האמיצה ועל קשיי הקליטה בארץ, ולא משאירה אף עין יבשה. הלב יוצא אליה והחיבוק בתום הרצאתה הוא גדול ומלא בהערצה והשראה.

מברהטיי, קיבוץ עברון. צילום: אריאלה אפללו
מברהטיי, קיבוץ עברון. צילום: אריאלה אפללו

בתום האירוח בביתה עולים לחצר ושם מחכה הפתעה, הגוג’ו - בית בוץ שבנתה כהעתק מדויק לביתה בכפר הולדתה. בגוג’ו היא מציגה את בגדיה ואת החפצים ששרדו, ועורכת את הבונה - טקס הקפה שמוגש בליווי פופקורן. היא מלמדת את תנועות הכתפיים האופייניות ולצלילי המוזיקה האתיופית סוחפת בשירה וריקוד.
רעיון האירוח נולד אצלה במטרה לשמר את המנהגים וההתרבות ולהנגיש אל העדה דרך החוויה הייחודית. בנוסף היא עורכת מעגלי נשים, סדנאות העצמה ומנהיגות, סדנאות בנות מצווה והפעלות משפחתיות ומגישה ארוחות מסורתיות לפי כל כללי הטקס. מברהטיי, קיבוץ עברון. 052-2360959, mavrhatey.co.il

מלכת המטבח הבדואי - הארמון של אמאל
אמאל אבו קרן היא האחות הבדואית הראשונה בארץ שנאבקה על הזכות ללמוד סיעוד ובכך פרצה דרך והיוותה ההשראה לחברותיה. במהלך עבודתה החליטה לשקם את שרידי הארמון המשפחתי, שיסודותיו בתקופת העות’מאנית. את ארמון הבוץ והתבן בנה סבה ולאחר שיפוצו הסבה אותו למרכז אירוח בדואי ולמקום כלכלי-חברתי אותו הקדישה להעצמת הנשים הבדואיות. למבקרים במרכז היא מספרת על עצמה, על מבנה המשפחה, על מעמד האישה הבדואית ועל נושאים נוספים שחשוב לה לקדם. לדבריה יותר ממחצית הנשים בלקייה לא עובדות ולכן חשוב להטמיע בהן את תודעת העבודה והיציאה מביתן. “השינוי כבר קורה”, היא מספרת בשמחה ומוסיפה ש”חלק מעסקי התיירות הבדואית הוקמו ומנוהלים על ידי נשים, סמן קטן  להתקדמות ומהפך חברתי-תודעתי במגזר”.

אמאל אבו קארן. צילום: אריאלה אפללו
אמאל אבו קארן. צילום: אריאלה אפללו

אמאל מעסיקה במרכז נשים מקומיות וביחד הן מעניקות לאורחים חווית אירוח אותנטית. הן מארחות באוהל המסורתי, מגישות קפה ועוגיות, מציגות את התכשיטים והבגדים שהן יוצרות, עורכות סדנת בישול וסדנה אפיית פיתות על סאג’, ומגישות ארוחות מסורתיות עם מנסף - אורז ובשר כבש שבושל בלבן ומוגשים על פיתה; חומוס שהן מכינות לבד, סלטים מעשבי בר, בהם טביח’ ח’וביזה (תבשיל מעשב הח’וביזה); מקלובה עם ירקות ועוף, וג’רישה - תבשיל חיטה. ארמון חוריה, לקייה. 052-2936401 , wikipedia.org/wiki

חקלאות בת קיימא בלב המדבר - חוות ואדי עתיר
ואדי עתיר היא חווה חקלאית-חינוכית-תיירותית, שמשתרעת על 400 דונם ועוסקת בחקלאות בת קיימא. החווה היא מהפרויקטים החקלאיים המרשימים, המרתקים והמרגשים שיצא לי לפגוש בשנים האחרונות. מרכז העניין היא החקלאות המדברית שמתמקדת בשימור זרעים שלוקטו במדבר, בגידול צמחי מדבר אורגניים (שמשמשים לריפוי, קוסמטיקה ומאכל), בגידול דבורים שרועות בשדות הנגב ובמחקר לחינוך סביבתי. אחד מענפי החקלאות המפתיעים בחווה הוא טיפוח דיר ורפת מצוחצחים, שלא ראיתי הרבה כמותם בארץ. עדרי הפרות, הכבשים והעזים חיים כאן בתנאי נוחות ופינוק מקסימאלים, הם נראים נקיים ומדוגמים להפליא ואולי בשל ה”לפנק, לפנק, לפנק” הן ששות להגיע למכון החליבה ולמלא את המכלים בחלב משובח, ממנו מגבנים גבינות נהדרות.

חוות ואדי עתיר. צילום: אריאלה אפללו
חוות ואדי עתיר. צילום: אריאלה אפללו

החווה מנוהלת על ידי אום עטיה כמודל למקום  של כלכלה מקומית ויצרנית, שיוצרת מקומות עבודה לנשים במרחב הנגב, ולצד פיתוח החקלאות היא עוסקת במינוף פרויקטים חברתיים לקידום נשים בדואיות. בתאום מראש עורכים בחווה הרצאות, סדנאות גיבון גבינות, יצירת גינות אורגניות, גידול עשבי תבלין וסיורים חווייתיים שעוברים בין השדות למשק החי. חוות ואדי עתיר, בסמוך לכפר חורה. 052-2936401, projectwadiattir.com   

 

קטגוריות

תגיות

תגובות (0)

Avatar