רוטב הויסין – קיסר האוממי מהמזרח הרחוק

רוטב הויסין הוא אחד הרטבים העתיקים והממכרים מהמטבח הסיני. יש בו את כל הסיבות לככב בכל התקף מאנצ', הוא גם מלוח, גם מתוק ומלא אוממי. בסוף תמצאו גם מתכונים!

רוטב הויסין הוא רוטב ריחני וחריף המשמש לעיתים קרובות להקפצת ירקות בסגנון אסייתי, מרינדות ותבשילים על האש. רוטב ההויסין הוא מרכיב מרכזי במנות סיניות רבות ובכמה מתכוני אוכל וייטנאמיים ולעיתים מכונה רוטב ברביקיו סיני.

אגרול עם רוטב הויסין
אגרול עם רוטב הויסין

מה זה השם הזה?

ידוע לנו מעט מאוד על מקורות הרוטב. הויאטנמים קוראים לרוטב ההוי סין “הרוטב השחור” או “הממרח השחור”. אבל מקור השם בסינית הוא “רוטב פירות ים” למרות שממש לו נהוג להגיש אותו עם פירות ים. יתכן שבימים עברו נהגו להפיק את טעם האוממי המיוחד שלו מפירות ים מיובשים וטחונים. כיום מרכיבי הרוטב הם טבעוניים לגמרי.

ממה עשוי רוטב הויסין?

רוטב הויסין עשוי משילוב של ממרח סויה מותסס, שום, חומץ, שמן שומשום, צ’ילי וסוכר. רוטב ההויסין מוסיף טעם אסייתי לתבשילים, ומשלב אוממי עם אלמנטים מתוקים, חדים וחריפים. הוא מתאים לכולם, גם לטבעוניים כי הוא מיוצר ללא מוצרים מן החי, אם כי הוא מוגש באופן מסורתי עם ברווז פקין, מנה סינית קנטונזית נפלאה.

פקין דאק עם רוטב הויסין
פקין דאק עם רוטב הויסין - בלעדיך אני חצי ברווז

חשוב לציין שאם הפסקתם לצרוך גלוטן בגלל צליאק או מכל סיבה אחרת, יש לבדוק אם יש גלוטן מוסתר בתווית המרכיבים.

בואו נדבר על הטעם, ואיך כותבים אוממי?

קצת קשה לכתוב טעם, אבל בואו ננסה. לרוטב ההויסין יש טעם מלוח ומתוק, ממש המאנצ’ האידיאלי. רוטב הויסין אמנם קצת דומה לרוטב ברביקיו בסגנון אמריקאי, אבל הרבה יותר מלוח, עשיר יותר, בעל גוף, פחות מתוק, ובעל טעם סמיך (רק אלוהים ואייל שני יודעים איך מתארים טעם סמיך…). פולי הסויה המותססים מוסיפים את אלמנט האוממי המלוח, הבשרי והממכר כל כך.

אז מה עושים עם רוטב הויסין?

רוטב הויסין הוא דרך נהדרת להוסיף טעם אסייתי אותנטי, לעבות רטבים וטעמים ולצבוע מוקפצים ותבשילי איטריות. הוא מושלם גם כרוטב טבילה ללחמניות באן, לחביתיות, לאגרול ואפילו לשניצלים וקציצות. נסו להוסיף אותו לאורז מוקפץ, לחביתה ואפילו למליות בשר של קובה או לחמין. אתם תופתעו!

גם מוקפץ צריך אוממי - הוי סין
גם מוקפץ צריך אוממי!

אבל… אל תשתוללו. מכיוון שלהויסין יש טעם דומיננטי כדאי להזהר איתו ולהוסיף במתינות, במיוחד אם אתם חדשים במטבח האסייתי. כמובן שיש פה גם סכנת התמכרות, אנחנו יכולים להעיד שברגע שמתחילים קשה מאוד להפסיק.

רוצים מתכונים? אתם צודקים!

ברווז צלוי עם חביתיות וירקות
ברווז צלוי עם חביתיות וירקות
בת חן דיאמנט מכינה מנה סינית מסורתית, ברווז בנוסח פקינג: ברווז צלוי עם חביתיות וירקות. מנה מיוחדת ולא שגרתית שקל להכין במטבח הביתי
שמרו

 

כנפיים צלויות ברוטב אסיאתי עם שעועית ירוקה. צילום-נועם-פריסמן-12
כנפיים צלויות ברוטב אסיאתי עם שעועית ירוקה
אין נשנוש אולטימטיבי כמו כנפיים אפויות בתנור ברוטב דביק ומתקתק. ישראל אהרוני מגיש מתכון של כנפיים צלויות ברוטב אסיאתי עם תוספת של שעועית ירוקה
שמרו

 

נגיסי עוף ברוטב הויסין שילדים (ומבוגרים) מאוד אוהבים. צילום: עידית נרקיס כ"ץ
נגיסי עוף ברוטב הויסין שילדים (ומבוגרים) מאוד אוהבים
עידית נרקיס כ"ץ לא חושבת שצריך לעמוד שעות במטבח כדי להכין אוכל שהילדים יאהבו, ומתקתקת נגיסי עוף ברוטב הויסין מתקתק שכיף לאכול עם אורז
שמרו

קטגוריות

תגובות (0)

Avatar