תרופה לחמרמורת וגם טיול מרתק – חוות הארטישוקים בניר בנים!

אריאלה אפללו נסעה לניר בנים לטייל, לקטוף, לטעום ולחוות ארטישוק! וגילתה על הדרך שהארטישוק הוא תרופת פלא להאנג אובר. אז נראה לנו שבחג האהבה הזה אתם יודעים מה לאכול לפני הבקבוק יין לא?

ישבתי מסביב לבר של “אלברטינה”, מהברים הפופולאריים הסמוכים לפיאצה נבונה, ולא הבנתי למה כולם מנשנשים ערימות של ארטישוק. גוסטו, הברמן החתיך, הסביר שהחבר’ה רוצים לתפוס ראש ולשתות חופשי על הבר מבלי לחטוף הנגאובר מטורף, אז הם אוכלים ארטישוק לפני הצ’ייסר הראשון. ואכן, הם הריצו ואן-גוך, טקילה וקיאנטי בלי חשבון, מצב הרוח הרקיע ובסוף הלילה אף אחד לא עזב כשהוא שיכור כלוט.היש כאן סטארט-אפ איטלקי? שאלתי את נועם יעקובא? והוא, כארטישוקאי מדופלם, אישר. “מנת ארטישוק לפני שתיית אלכוהול מבטלת את תופעת החמרמורת בגלל השפעתו על הכבד ולכן לא תגרום לכם להשתכר”, אמר והזמין אותי אליו לחצר. אז הגעתי בשבת לחצר שלו ולא היו צ’ייסרים אבל כן היה בופה גדול לתפארת הארטישוק.

הארטישוק של נועם יעקובא. צילום: נועם יעקובא
הארטישוק של נועם יעקובא. צילום: נועם יעקובא

טיילנו ארטישוק
נועם הוא דור שני לחקלאים ולמייסדי מושב ניר בנים שמתמחים בגידול הארטישוק. בחזית ביתם צומחים כמה שיחי ארטישוק שמשמשים כקישוט דקורטיבי והם רק הפרומו למה שחיכה לנו בחצר האחורית של ביתו הכפרי - 300 דונם של שדות ארטישוקים for ever. לפני כעשור הפך את בית האריזה ואת השדות לאתר תיירות וקולינריה לסקרניים שבאים לראות, לשמוע, להתנסות ולטעום. ההפנינג הארטישוק נערך בין ינואר לאפריל וכולל סיורים חקלאיים בין השדות, המטעים וחממות התבלינים, שמסתיימים בארוחה צמחונית ושופינג מתוצרת המשק. כיף של בילוי חורפי בסופ”ש.

הארטישוק של נועם בניר בנים. צילום: נועם יעקובא
הארטישוק של נועם בניר בנים. צילום: נועם יעקובא

הצטרפתי אליו לסיור אחרי לילה גשום במיוחד. האדמה הייתה בוצית וספוגה במים אז הוא שלח אותי, ואת המטיילים, למתקן המגפיים, לבחור לנו את המידה המתאימה מבין המוני הזוגות המוצגים לראווה. מגפי הגומי השחורים הם פתרון נהדר כדי שנוכל ללכת אחריו בשבילים הבוציים ולקפץ בשלוליות, כשמחת ילדי הגן.
הדרך לשדות עברה בין מטעי האפרסקים והשזיפים, שפריחתם היפה החלה לקשט את השדות הירוקים בצבעי ורוד-לבן. הוא הוביל אותנו אל שדות הוויולט (ארטישוק צרפתי שצבע וסגלגל) תוך שהוא מציין שברחבי העולם גדלים למעלה מ-100 זנים שונים ומספר על מקורותיו וסגולותיו הבריאותיים. הידעתם שארטישוק מסייע בהורדת כולסטרול וסיביו הם ברכה למערכת העיכול!

הארטישוק של נועם בניר בנים. צילום: נועם יעקובא
הארטישוק של נועם בניר בנים. צילום: נועם יעקובא

בשטח הופתענו לראות שהארטישוקים הם למעשה סוג של פרח שפורח לגובה ואם לא קוטפים אותם בזמן הם מפתחים עלי כותרת לתפארת. בעודו מהלך בשדה, בין השיחים, החל לחתוך את גבעולי הארטישוק ולהעיף אותם אחורה באוויר תוך שהוא צולף אותם במיומנות לסל שהיה תלוי על גבו. בעבר, הוא מספר, אפשרנו למטיילים לקטוף חופשי אך הם לא ידעו גבולות, עשו ונדליזם. מאז הוא נותן למתעקשים לקטוף 1-2 בהדרכתו רק כדי שיוכלו להתנסות בחוויה.
בהמשך נכנסנו לחממות הבזיליקום, הכוסברה והשמיר, ראינו את פריחת האפרסקים והשקפנו אל מרחבי הנוף של חבל לכיש.

הארטישוק של נועם בניר בנים. צילום: אריאלה אפללו
הארטישוק של נועם בניר בנים. צילום: אריאלה אפללו
חממת התבלינים בניר בנים. צילום: אריאלה אפללו
חממת התבלינים בניר בנים. צילום: אריאלה אפללו

אכלנו ארטישוק. והרבה
טיילתי ארטישוק, ראיתי ארטישוק, שמעתי ארטישוק, קטפתי ארטישוק, והגיע הזמן שאוכל ארטישוק, אז סיימתי את הסיור ועשיתי את הדרך חזרה לבית האריזה. בהאנגר הגדול המתין לו בופה לתפארת עם 10-12 מנות צמחוניות, עד טבעוניות, שכולן על טהרת הארטישוק, כמובן.

חממת התבלינים בניר בנים. צילום: נועם יעקובא
חממת התבלינים בניר בנים. צילום: נועם יעקובא

התפריט  משתנה בכל סופ”ש, בהתאם לעונה ולגידולי השדה. על השולחן מנות גדולות ונדיבות של מרק ארטישוק ועשבים, סלטים טריים של עגבנית שרי עם ארטישוק צלוי, סלט פלפל וסלרי רענן, טחינה ירוקה וסגולה, אנטיפסטי עם ראשי סלרי ובישבש (שומר), פסטה אלפרדו ארטישוק, שהחליף את הפטריות, ניוקי ברוקולי-ארטישוק ולזניה עם שכבות ארטישוק, חצילים וגבינות.
יש גם תבשילים חורפיים - תבשיל חיטה וצימוקים, אורז עם ירקות וצ’ולנט של שבת כשאת הבשר מחליפים לא אחרים מלבבות ארטישוק.

חממת התבלינים בניר בנים. צילום: נועם יעקובא
חממת התבלינים בניר בנים. צילום: נועם יעקובא

ולקינוח סיר עם ארטישוקים שלמים שבושלו במים, מלח ופרוסות לימון, מנשנשים את עליהם כאילו היו פיצוחים לאחר הארוחה. ויש גם עוגת ארטישוק… סתם, הפעם הגזמתי ולא באמת. יש עוגת גזר בחושה ותה וקפה שמתבשלים מעל אח העצים, שמחממת את ההנאגר ומוסיפה קסם חורפי.

רגע לפני שנפרדתי עשיתי קצת שופינג מתוצרת המשק - ארגז ארטישוקים, צימוקים, תבלינים, דבש ושמן זית. על הדרך גם צייד אותי בשני מתכונים פשוטים וקלים -האחד לחצות אותם לאורך, למרוח בשמן זית, לפזר מלח, פלפל, שום ורוזמרין ולהניח על המנגל. השני לחשוף את הלב, לתבל, לעטוף בנייר כסף ולדחוף לתנור או לגחלים. מעדן!
מתי? הבופה פתוח ב-10:00-16:00, הסיורים מתקיימים ב-11:00 וב-13:00 כמה? 80-60 שקלים למבוגר לסיור + ארוחה, 50 שקלים לילד. הארטישוק של נועם, מושב ניר בנים. 054-2278637, .artishoke.co.i

ואם אתם כבר שם
אם אתם בעניין של עוד קצת טבע ונוף, סעו לגבעת התצפית בשפיר. הדרך לגבעה עוברת בשדות פלשת ו”בדרך הלולים”. מימין לשביל החקלאי, משתרעים שדות ארטישוק ופרחי נוי ומשמאל מטעי תפוחים, אפרסקים, אפרסמונים ורימונים. גם כאן תחול הפריחה היפה ובעוד 3-4 חודשים כבר ינצו הפירות. בעבר הגבעה הייתה מזבלה שנוקתה, נוקשה והוכשרה כאתר טבע ותיירות. למרגלות הגבעה זורם נחל לכיש, מאחורי הכרם עובר נחל גוברין ושניהם מתחברים וזורמים למאגר נגבה-עין צורים בו משייטות אגמיות ושלל עופות מים. הפנורמה מרחיקה בצפון עד לתל צפית (אחת מערי הפלישתים), מדרום גבעת תום ותומר בקיבוץ נגבה, אשדוד, אשקלון ועד עזה, ובמזרח היא מרחיקה עד קריית גת. למטה משתרע ציור יפה של שדות חיטה מוריקים שמשתלבים בשורות שיחי הארטישוק.
הגעה: מהכניסה של מושב שפיר. חוצים את המושב ואחרי כ-300 מטרים (אחרי הבית האחרון, ומעט לפני שער הכניסה למושב זרחיה) פונים שמאלה לפי השילוט

 

 

קטגוריות

תגיות

תגובות (0)

Avatar