איפה ביפו אפשר למצוא מאמא גיאורגית שמכינה חצ’פורי

בשביל חצ'פורי טוב אושרי כהן מוכן להדרים עד ליפו ואפילו לסכן את הגזרה בעונת הקיץ, כי מה לא עושים בשביל פחמימות איכותיות? ביקור במאפייה הגרוזינית "טשטש שווילי"

אלו שמכירים אותי יודעים כמה אני אוהב פחמימות. ואם כבר פחמימות, אז למה לא פחמימות זרות?

לפני בערך עשור נחשפתי למטבח הגיאורגי ממש כאן בארץ. לא ידעתי עליו דבר או חצי דבר, אבל ידעתי להעריך טעמים טובים וטכניקה נכונה של עבודה עם בצק (ציינתי שאני אוהב פחמימות?).

במשך השנים שעברו, טיילתי רבות ונחשפתי למספר לא קטן של מאפיות גיאורגיות, בין אם כאן בארץ או בחו”ל. אישית, אני מעדיף את חוויות הישיבה במסעדה גיאורגית שמביאה עימה חשיפה לצבעים, ריחות, מוזיקה ואנשים (בדרך כלל) ססגוניים.

מנת הדגל וככל הנראה המנה המזוהה ביותר עם המבטח הגיאורגי היא החצ’פורי. פירוש המילה חצ’פורי הוא “חאצ’ו” שמשמעותה גבינה כחושה (לרוב גבינת סולוגוני) והמילה ”פורי” שמשמעותה לחם.

מנת הדגל שהכי מזוהה עם המטבח הגרוזיני היא החצ'פורי (צילום: מיכאל מורוזוב)
מנת הדגל שהכי מזוהה עם המטבח הגרוזיני היא החצ’פורי (צילום: מיכאל מורוזוב)

לפני כמה זמן קיבלתי המלצה מחברתי הטובה שי לחצ’פורי נהדר שנעשה ביפו וחובה עליי לטעום אותו. אמרתי לעצמי שהיי, אמנם קיץ אבל מותר לי קצת פחמימות של נחמה לנשמה.

המתחם עצמו בנוי משני חלקים. הראשון הינה מאפייה פינתית (המקום שבו ביקרנו) והשני היא מסעדה גיאורגית אותנטית בשם “טש וטאשה” עם כל הטרראם, בבעלותם של יפעת טללייבסקי מיראל ובן זוגה המוזיקאי מיקי מיראל טש טש.

כמיטב המסורת הגיאורגית, קיבלו אותנו בידיים פתוחות ובאהבה רבה. הבעלים הסביר לנו על המטבח הגיאורגי, סקר את סוגי החצ’פורי, סיפר על תרבות האכילה וכמובן שהגיש לנו את שלל המנות שיש למקום הקטנטן להציע.

מאחורי הדלפק ואחראית על הקסם שמתרחש בתנור, עומדת לה סבתא גיאורגית מקסימה בשם ציצו, אשר עמלה בעבודת כפיים נמרצת ומרשימה על הכנת החצ’פורי.

מאפים גרוזיניים מושלמים בטשטש שווילי (צילום: מיכאל מורוזוב)
מאפים גרוזיניים מושלמים בטשטש שווילי (צילום: מיכאל מורוזוב)

בזמן הקצר שבו שהיתי שם, הוגשו לנו מספר רב של מנות ותוספות. הראשונה הייתה חצ’פורי אצ’רולי - מאפה בצורת סירה ממולא בגבינה לוהטת אשר אליו מתווסף חלמון נא ברגע שבו החצ’פורי הוצא מהתנור. עונג צרוף היה לקרוע את הפינה של המאפה ובאמצעות החתיכה שבידי, לערבב את החלמון ולגרום לבישולו דרך האדים שהשתחררו להם מהגבינה הלוהטת. ריח שמרים מטריף והתנגדות של הבצק בפה גרמו לחוויה נהדרת וטעימה. אני אישית ממליץ להזמין את המנה הזאת עם אחת מן התוספות (תערובת גבינות, עגבניות ועוד רבות וטעימות).

אפשר להזמין את החצ'פורי עם כל מיני תוספות מגניבות (צילום: מיכאל מורוזוב)
אפשר להזמין את החצ’פורי עם כל מיני תוספות מגניבות (צילום: מיכאל מורוזוב)

המנה השנייה הייתה הווריאציה הגיאורגית לעראייס המוכר, טוויסט מרענן למנה הכה מוכרת וכה פופולרית. כאן החצ’פורי נאפה ונעשה בצורה שאפשרה לו לקבל את הקריספ המוכר של העראיס מלמעלה ומרקמו שונה מעט מהקלאסי.

הגרסה המקומית לעראייס (צילום: מיכאל מורוזוב)
הגרסה המקומית לעראייס (צילום: מיכאל מורוזוב)

המטבח הגיאורגי לא ידוע רק בזכות מאפיו אלא גם בזכות המתוקים שהוא מציע. המפורסם שביניהם הוא הצ’ורצ’חלה, ממתק בצורת שרשראות ארוכות שעשוי מאגוזי מלך שנטבלו בסוג של רפרפת ענבים. בין היתר, התפריט מציע גם מלבי ומתוקים נוספים.

בהמשך טעמתי עוד מספר מנות מרהיבות עם תוספות שונות, שהוגשו לצד שתייה גיאורגית בטעמי תות, דובדבנים ואף משמש.

טיפ קטן #1 אל תוותרו על התוספות והשתדלו לטעום כמה שיותר! חלקן, בעיניי, נותן קיק של רעננות (עגבניות) או מליחות (גבינות) שמשדרגות את המנה פלאים.

טיפ קטן #2- מומלץ אחרי בילוי לילי.

 

טשטש שווילי
עולי ציון 15, יפו,תל אביב
03-6588918
מחירים: עד 50 שח לסועד

 

קטגוריות

תגובות (0)

Avatar