שוברים את המיתוס אחת ולתמיד – טיגון בשמן עמוק עדיף על טיגון בשמן רדוד?

לפעמים יותר זה פחות וכשמדובר בטיגון זה בדיוק מה שאנחנו רוצים. איפה ימצא "הנזק" הקטן ביותר? בטיגון בשמן רדוד או טיגון בשמן עמוק? בואו נבדוק!

ברוכים הבאים לחג הטיגון העמוק - חג החנוכה. אם אתם אוהבים סופגניות, לביבות, לטקעס או ספינג’, זהו החג בשבילכם. שמונה ימים בהם הבית מריח כמו פלאפלייה בשוק הכרמל.

הבעיה היא שחוץ מפריכות וטעם מטריף טיגון גורר גם מספר תופעות לוואי בלתי רצויות, כמו צריכת שומן רווי, חמצון שומנים ולא מעט קלוריות עודפות שאוהבות להישאר איתנו הרבה אחרי שהחג נגמר.

לא מעט נכתב על ההבדל בין טיגון בשמן רדוד לבין טיגון בשמן עמוק. נסכם כי טיגון בשמן עמוק אמור דווקא להפחית את ספיגת השמן במה שנטגן. ואם נכנס לדיוקים של מדענים אז אידוי המים מתוך המיטגן, הנוצר כתוצאה מהחום הגבוה של הטיגון העמוק, יוצר לחץ כלפי השכבה החיצונית ולא מאפשר לשמן לחדור פנימה.

בגלל שלשמן יש משקל, ההיגיון אומר שאפשר לבדוק את זה בניסוי פשוט במטבח. נכין לביבות במשקל אחיד, נטגן פעם בשמן רדוד ובפעם בשמן עמוק ונשווה משקלים. אם משקל הלביבות בשמן עמוק יהיה נמוך ממשקל הלביבות בשמן רדוד נדע כי הניסוי הצליח וטיגון בשמן עמוק אכן מפחית את כמות השמן בלביבה.

מה עשינו?

הכנו 2 לביבות פירה במשקל 70 גרם בדיוק לכל אחת ודאגנו ליצור אותה צורה כדי לקבל שטח פנים שווה. חיממנו שמן רדוד ל-160 מעלות והכנסנו לביבה ראשונה ל-60 שניות מכל צד. לאחר מכן חיממנו באותו הסיר שמן עמוק ל-160 מעלות והכנסנו לביבה שנייה ל-120 שניות. כל לביבה הונחה על משבצת אחת מקופלת של נייר סופג.

מסקנות:

לביבה בשמן רדוד לפני טיגון 70 גרם, לאחר טיגון 65 גרם (צריך לזכור שהלביבה מאבדת נוזלים בטיגון).

לביבה בשמן עמוק לפני טיגון 70 גרם, לאחר טיגון 63 גרם.

בהנחה ששתי הלביבות מאבדות אותה כמות נוזלים בטיגון (חום קבוע וזמן קבוע), המשמעות היא שבלביבה הרדודה נספגו 2 גרם שמן יותר.

לא השתכנעתם? לאחר הטיגון בדקנו גם את מצב נייר הסופג עליו הונחה כל לביבה, והיה ברור שהלביבה שטוגנה בשמן רדוד השאירה כתם שמן גדול יותר על הנייר הסופג ביחס ללביבה שטוגנה בשמן העמוק.

ובקיצור, טיגון בשמן עמוק עדיף על טיגון בשמן רדוד.

יקרת שכטר היא טכנולוגית מזון, בעמוד האינסטגרם שלה מחכים לכם עוד ניסויים מעניינים.

קבלו כמה מתכונים שווים לחנוכה עם טיגון בשמן עמוק:

 

סופגניות אשל לחנוכה - הכי מושלמות

סופגניות אשל. צילום: שניר גואטה
סופגניות אשל לחנוכה – הכי מושלמות!
עם כל חוסר הוודאות יש משהו אחד בטוח, חנוכה בפתח ולנו יש מתכון מעולה של סופגניות אשל קטנות וטעימות. כאלו שתוכלו למלא באיזה מילוי שאתם אוהבים
שמרו

 

מגדל של לביבות תפוחי אדמה וגזר

לביבות תפוחי אדמה עם ביצת עין
מגדל של לביבות תפוחי אדמה וגזר
מגדל של לביבות תפוחי אדמה וגזר: משדרגים אותן עם ביצת עין מלמעלה שתהפוך את הלביבות שלנו להיות הכי טעימות ומיוחדות שיש.
שמרו

 

דונאטס עם גלייז ורוד וסוכריות צבעוניות כמו של הומר סימפסון

דונאטס עם גלייז שוקולד ורוד1
דונאטס עם גלייז ורוד וסוכריות צבעוניות כמו של הומר סימפסון
מתכון חגיגי של בן שי לסופגניות דונאטס טריות ונימוחות בציפוי שוקולד ורוד וספרינקלס, בדיוק כמו אלה שגרמו להומר סימפסון לומר "מממממ... דונאטס..."
שמרו

 

מתכון לספינג’ של רון יוחננוב

ספינג' סוכר וקינמון והל
מתכון לספינג’ של רון יוחננוב
כדורי בצק מטוגנים – לשים את הבצק, מתפיחים, יוצרים ממנו עיגולים, שמים בשמן חם, עוטפים בסוכר וזהו! יש לכם מתכון לספינג' ממכר וטעים
שמרו

 

ועוד בונוס קטן של עשרה מתכונים שווים במיוחד לחנוכה:

עושים סדר: עשרה מתכונים לחנוכה - הכי שווים שיש

סופגנייה במילוי גנאש1
עושים סדר: עשרה מתכונים לחנוכה – הכי שווים שיש
אוסף מתכונים לחנוכה שתרצו להכין בכל ימות השנה. סופגניות, לביבות, אפויות, מטוגנות, מלוחות או מתוקות - עשרה מתכונים מושלמים.
שמרו

קטגוריות

תגיות

תגובות (0)

Avatar