מגלים את שדרות – משה שגב וסנדרה רינגלר מבקרים בשדרות

יצאנו עם משה שגב וסנדרה רינגלר לסיור קולינרי ותרבותי מרגש בעיר שדרות! הצטרפו אלינו לטעמים, החוויות והאנשים של העיר המופלאה

הזוג האהוב, השף המוערך משה שגב ובת זוגו, הסטייליסטית ומגישת הטלוויזיה סנדרה רינגלר, יצאו למסע מרתק ומפתיע בעיר שדרות. מצוידים בסקרנות ובאהבתם לטעמים, אופנה וחוויות ייחודיות, הם גילו עיר שעוברת מהפך מרשים. שדרות הפכה בשנים האחרונות למוקד תרבותי-חוויתי מרכזי בדרום הארץ. בעקבות המלחמה והטבח ב-7 באוקטובר, הגיע הזמן למלא ולחזק את העיר, שמציעה מגוון עשיר של אטרקציות - מאירועי בידור דרך טיולים קולינריים ועד מסעות מוזיקה. הצטרפו למשה וסנדרה במסע מרגש בין תחנות הטעם, התרבות והזיכרון של שדרות, ותגלו עיר מלאת חיים, טעמים וסיפורים מרתקים.

תחנה ראשונה: לה בוריקה

התחלנו את הסיור ב”לה בוריקה” - מסעדה ייחודית בשדרות, המתמחה במאכלים טוניסאיים אותנטיים. המקום, שנפתח לפני כ-4 שנים על ידי שני חברי ילדות, הפך במהרה לאטרקציה קולינרית מושכת עבור מבקרים מכל רחבי הארץ. המנות המפורסמות ביותר הן הבוריקה וקציצות הירק הטוניסאיות, לצד מבחר עשיר של מנות נוספות כמו שניצלים מסוגים שונים, חזה עוף, סביח וסלטים.

המסעדה מציעה גם ערק לימונים ייחודי תוצרת בית, אשר זוכה לפופולריות רבה ונמכר בבקבוקים ממותגים. בנוסף לישיבה במקום, לה בוריקה מתמחה במגשי אירוח מושקעים הכוללים כריכונים, פלטות ירקות, פירות ומנות מיוחדות. המסעדה גם מארחת קבוצות קולינריות מכל הארץ וניתן לשבת ולסעוד בה, כמו גם לבצע משלוחים.

למרות האתגרים שהציבה המלחמה, המסעדה חזרה לפעילות כחודשיים לאחר ה-7 באוקטובר וחווה את השנה החזקה ביותר שלה מאז.

כתובת: ההסתדרות 2, שדרות

שעות פעילות: א’-ה’ 10:00-18:30

כשר: כן, בד”ץ בית יוסף

מתאים למשפחות: כן

לה בוריקה
לה בוריקה. צילום: Studio R.Y

תחנה שנייה: בית המייסדים

המשכנו את הסיור בבית המייסדים המהווה מרכז התיירות של שדרות, המספק מבט מעמיק על ההיסטוריה של העיר מיום הקמתה ועד ימינו. המקום מציע חוויה אינטראקטיבית עם מסכים, תמונות, סרטונים ופעילויות המנגישות את סיפורה של שדרות לקהל הרחב. בנוסף לתצוגות, בית המייסדים מארגן סיורים קולינריים בעיר. סיורים אלה, הנמשכים כשעה וחצי, כוללים ביקורים וטעימות בחמישה עסקים מקומיים, כאשר המדריך מספר את סיפורם של העסקים והעיר. זוהי דרך ייחודית לחוות את הטעמים והסיפורים של שדרות.

כתובת: הרצל 53, שדרות

שעות פעילות: בתיאום מראש (שעות פעילות בית המייסדים: א’-ה’ 08:30-16:00)

מתאים למשפחות: כן

בית המייסדים בשדרות
בית המייסדים בשדרות. צילום: Studio R.Y

תחנה שלישית: סדנת רוקמות

בבית המייסדים השתתפנו ביוזמה הייחודית של סדנת הרוקמות. הסדנה מהווה מרחב להעצמה נשית, יצירה ושיתוף. מדי יום ראשון, מתכנסות 2-3 נשים ליצור יחד, תוך שהן מספרות על המסע מאתיופיה לישראל ומשתפות במנהגים מסורתיים כמו טקס הקפה. הסדנה כוללת טעימות של אינג’רה (מאכל אתיופי מסורתי) ומלמדת את המשתתפים כיצד לרקום על גלויה. זוהי הזדמנות ייחודית לחוות תרבות, אומנות והיסטוריה בדרך בלתי אמצעית.

כתובת: הרצל 53 (בתוך בית המייסדים), שדרות

שעות פעילות: בתיאום מראש (שעות פעילות בית המייסדים: א’-ה’ 08:30-16:00)

מתאים למשפחות: כן

סדנת רוקמות בבית המייסדים בשדרות
סדנת רוקמות בבית המייסדים בשדרות. צילום: Studio R.Y

תחנה רביעית: השוק העירוני של שדרות

לשמחתנו הגענו ביום בו השוק העירוני פעיל ותוסס - השוק העירוני של שדרות הוא מוקד משיכה המציע חוויה אותנטית של קניות. לאחר שעבר מתיחת פנים, השוק כולל גג מקורה מרשים המגן מפני פגעי מזג האוויר, תשתיות מודרניות כולל חנייה, שירותים ומיגוניות. הדוכנים מציעים מגוון עשיר של מוצרים, החל מפירות וירקות טריים מהשדות הסמוכים, דרך ממתקים צבעוניים ועד לביגוד איכותי במחירים אטרקטיביים.

הפופולריות של השוק חורגת מגבולות העיר, ורבים מ-70,000 התיירים המבקרים בשדרות מדי שנה מתכננים את ביקורם כך שיוכלו לחוות את האווירה הייחודית של השוק.

כתובת: בווייז - מתחם השוק העירוני שדרות

שעות פעילות: ימים א’ וג’, 06:45-13:00

מתאים למשפחות: כן

שוק שדרות
שוק שדרות. צילום: Studio R.Y

תחנה חמישית: מסעדת אבו בשרים

כשהתחלנו להיות רעבים הגענו למסעדת “אבו בשרים” - מוסד קולינרי בשדרות, המתמחה בבשרים על האש ושווארמה. המסעדה, שהתחילה כעסק קטן, התפתחה למקום גדול של 200 מ”ר. מה שמייחד את המקום הוא לא רק האוכל המשובח, אלא גם המחויבות לקהילה - היה זה העסק הראשון שפתח את שעריו אחרי פרוץ המלחמה, במטרה לשרת את החיילים ואנשי הביטחון. המנה המומלצת ביותר היא מיקס הבשרים - פלטת בשרים עשירה המציגה את מיטב המטבח של המסעדה. המסעדה ממוקמת בלב העיר, מה שהופך אותה לנקודת מפגש פופולרית לתושבים ומבקרים כאחד.

כתובת: בן יהודה 13, שדרות

שעות פעילות: א’-ה’ 10:30-23:00

כשר: כן

מתאים למשפחות: כן

מסעדת אבו בשרים
מסעדת אבו בשרים. צילום: Studio R.Y
פותחים שולחן במסעדת אבו בשרים
פותחים שולחן במסעדת אבו בשרים. צילום: Studio R.Y

תחנה שישית: גן הגבורה והניצחון - תחנת משטרת שדרות

מה שהיה בעבר תחנת משטרת שדרות, ברחוב הרצל 61, נמצא כעת בתהליך הפיכה לאתר הנצחה מרגש. האתר, שנחרב ב-7 באוקטובר, נפתח למבקרים ב-7.10.24 ומוקדש לזכרם של חללי העיר שדרות שנרצחו ונהרגו ב-7 באוקטובר ובמהלך המלחמה. המקום משמש כעדות חיה לאירועי ה-7 באוקטובר ולגבורת התושבים והכוחות שפעלו באותו יום. האתר פתוח לקהל הרחב ומספק הזדמנות ייחודית ללמוד על ההיסטוריה הקרובה והכואבת של העיר.

במסגרת הסיור בשדרות, סנדרה ומשה פגשו את שי סמדג’ה, סגן מנהל שיטור ופיקוח עירוני בעיריית שדרות. שי, בעל ניסיון של 9 שנים בתפקיד, חווה את אירועי ה-7 באוקטובר באופן אישי ומטלטל. ביום הגורלי הזה, הוא הגיע לתחנת המשטרה וסייע בחילוץ שוטרת פצועה. בהמשך, הצטרף למג”ד בא”ח צנחנים ובמשך חמישה ימים היה מעורב בלחימה ובהגנה על העיר. שי תיאר את החוויה כ”כאוס מוחלט”, עם תחושות קשות של אובדן ופחד מתמיד. הוא איבד שבעה חברים באותם ימים, אך המשיך במשימתו לסייע ולהגן על התושבים.

כתובת: הרצל 61, שדרות

שעות פעילות: פתוח לקהל הרחב

שגב וסנדרה עם שי סמדג'ה, סגן מנהל שיטור ופיקוח עירוני בעיריית שדרות
שגב וסנדרה עם שי סמדג’ה, סגן מנהל שיטור ופיקוח עירוני בעיריית שדרות. צילום: Studio R.Y
גן הגבורה והזיכרון - תחנת משטרה שדרות
גן הגבורה והזיכרון - תחנת משטרה שדרות. צילום: עדן אוממי

תחנה שביעית: אוכל בוכרי - גדי חנוכייב

היינו חייבים לנסות את האוכל הבוכרי של גדי - גדי חנוכייב מציע חוויה קולינרית ייחודית המתמקדת באוכל בוכרי וקווקזי אותנטי. במקום לנהל מסעדה רגילה, גדי מתמחה בקייטרינג, אירועים סגורים, וסדנאות אוכל. הוא מארח במקום בוטיקי וכפרי שבנה במו ידיו, מה שמוסיף לאווירה האינטימית והאותנטית. גדי, בוגר בית ספר לבישול ויליד שדרות, מחויב עמוקות לעירו ולשימור המסורת הקולינרית שלו. הוא מפורסם במיוחד בזכות ה”אושפלו” - מנה בוכרית מסורתית, ומציע גם סדנאות הכנת כיסונים. בימי שישי, הוא עורך מכירות של אוכל מוכן, מה שמאפשר לאנשים לטעום מהמטבח הייחודי שלו בביתם.

כתובת: יוספטל 66, שדרות

שעות פעילות: סדנאות ואירועים בתיאום מראש, מכירות אוכל מוכן בימי שישי 10:00-13:00

כשר: כן

מתאים למשפחות: כן, במיוחד לסדנאות ואירועים משפחתיים

אוכל בוכרי - דני
אוכל בוכרי - דני חנוכייב. צילום: Studio R.Y

תחנה שמינית: תצפית שדרות

סיימנו את היום עייפים אך מרוצים בתצפית שדרות המרהיבה, המציעה מבט פנורמי לעבר רצועת עזה. המקום, שנקרא גם גבעת קובי על שם קובי הרוש, הרבש”ץ של שדרות בשנים 2001-2022, שימש במשך שנים כעמדת התרעה ושידורי חדשות בעיתות הסלמה. בשנת 2022, הגבעה הוכשרה כמצפה מודרני הכולל משקפת, לוחות הסבר, ומקומות ישיבה מוצלים לכ-30 איש. המצפה מציע תצפית מרשימה מזרחה ומערבה, ומאפשר לצפות בחלקים נרחבים של רצועת עזה. בעבר, במהלך מבצעים צבאיים, המקום היה אתר עלייה לרגל למי שרצה לצפות בפעילות צבאית. כיום, המצפה משמש כאתר תיירות ייחודי המספק הצצה נדירה לאזור.

כתובת: משה רבנו, שדרות

שעות פעילות: 24/7

מתאים למשפחות: כן, אך יש לשים לב כי בזמני מתיחות ביטחונית הגבעה עשויה להיות סגורה

מצפה קובי בשדרות
תצפית שדרות. צילום: תיירות שדרות

יום הכיף של משה וסנדרה בשדרות חשף בפנינו עיר תוססת, מלאת חיים ועשירה בחוויות. מהתצפית המרהיבה בתצפית שדרות, דרך הטעמים המשכרים של המטבח המקומי ב”לה בוריקה” ו”אבו מסעדת בשרים”, ועד לרגעים המרגשים בסדנת הרוקמות ובאתר ההנצחה המתוכנן - שדרות הוכיחה שהיא הרבה יותר מ”עיר הקסאמים”. היא עיר של אנשים חזקים, תרבות עשירה וקולינריה מגוונת. הביקור של הזוג האהוב המחיש כי שדרות ראויה לתשומת לב ולביקור, לא רק כאקט של תמיכה, אלא בזכות עצמה כיעד תיירותי מרתק ומפתיע.

אז בפעם הבאה שאתם מתכננים יום כיף, אל תשכחו - שדרות מחכה לכם, עם זרועות פתוחות וצלחת מלאה בטעמים.

קטגוריות

תגובות (0)

Avatar