הכירו את עוזר הבית שלכם – הלימון! מנקה, מחטא, מסיר – מלך!

כל מה שאפשר לעשות עם לימון במטבח חוץ מלבשל: החל מניטרול ריחות רעים, הסרת כתמים ופתיחת סתימות ועד הרחקת נמלים. והכל מחומרים טבעיים בלבד

מסתבר שלימון, בנוסף להיותו מוסיף טעם וריח נהדר לסלטים, תבשילים ומאפים, הוא גם הרבה דברים מעבר. מיץ הלימון יכול להסיר הרבה מאד סוגים של כתמים ובעיקר משקעים של אבנית וחלודה. הוא משמש כחומר אנטי-בקטריאלי (כזה שהופך חלק מהחיידקים ללא פעילים אבל לא הורג אותם, בכל זאת, הוא רק לימון…) הוא יודע לנטרל ריחות רעים ויכול לתת לנו פתרונות טבעיים ובריאים יותר מחומרים כימיים למיניהם.

אז הנה כמה דוגמאות איך אפשר להפוך את הלימון שלכם ללימונדה (או סתם לחומר ניקוי):

לימון לניקוי המיקרוגל

שמים חצי לימון (סחוט כמובן) או שני חצאים, בקערה המתאימה למיקרו. מוסיפים כחצי כוס מים ומפעילים למשך 3 דקות את המיקרו. לאחר 3 דקות משאירים אותו סגור, ממתינים 5 דקות ורק אז פותחים את דלת המיקרו. מוציאים את הקערה ומשתמשים במטלית בד או מגבון נייר כדי לנקות (בקלילות) את פנים המיקרוגל.

טיפ של מקצוענים: אם זה לא מספיק ונדרש ניקוי רציני יותר, מרטיבים את המטלית במי הלימון שבקערה, אבל הזהרו, מי הלימון והקערה עדיין לוהטים!

מיץ לימון כמסיר חלודה מסכיני המטבח שלכם

מאחר וסכינים עשויים לרוב מפלדה, הרי שבכל פעם שאתם משאירים אותם רטובים זמן רב מן הנדרש, הם מתחילים להחליד. זה לא מזיק לבריאות אבל זה כן פוגע בביצועי הסכינים ואם הבעיה לא תטופל היא רק תגדל. אז איך פותרים את הבעיה בקלות ועם חומרים שיש לכם במזווה?

פשוט חיתכו לימון ומרחו אותו לאורך הלהב ולאחר מכן נגבו את הסכין בעדינות עם מטלית בד או עם ספוג עד שהכתמים נעלמים. אם זה לא עזר, טבלו את הלימון במי מלח ושפשפו שוב. ברגע שהכתמים נעלמים, שטפו את הסכין במים ונוזל כלים ונגבו אותו מייד.

לימון כמסיר כתמים מקרשי חיתוך מעץ

הרבה משתמשים בקרשי חיתוך מעץ לפריסה והגשה של בשר, מה שמותיר כתמים בעץ. הפתרון הטבעי לניקוי כתמים אלו פשוט ומהיר ואפשר להשתמש גם בלימון שכבר נסחט (לא חייבים לימון טרי).

אז מה עושים?

מפזרים מלח גס על כל קרש החיתוך. מקרצפים את הקרש בעזרת חצי הלימון הסחוט (החלק הפנימי של הקליפה) תוך כדי לחיצה בכדי שיצא גם קצת מיץ לימון תוך כדי הקרצוף. משרים את הקרש עם המלח והלימון כ-5 דקות ושוטפים היטב.

לימון לניקוי מערבל המזון

הייתם מאמינים שגם את זה הלימון שלכם יכול לעשות? גם קערת הפלסטיק/זכוכית במערבל שלכם נראה כבר עכור ומוכתם ושום שטיפה כבר לא עוזרת?

אז הנה הפתרון: ממלאים את המיכל במים עד מחציתו מוסיפים מעט נוזל כלים, לימון חתוך לכמה חתיכות ומפעילים את המכשיר למשך דקה. לא תאמינו אבל המערבל נוצץ כמו חדש!

חומר ניקוי רב שימושי מחומץ וקליפות לימון

הנה מתכון לאיך אפשר להכין בבית חומר ניקוי ללא כימיקלים רעילים יעיל וריחני. אמנם ההכנה פשוטה אך צריך קצת סבלנות עד שהחומר מוכן ויעיל (כשבועיים). את חומר הניקוי הטבעי והיעיל הזה מכינים מהשריית קליפות לימון בחומץ.

ולמה צריך גם לימון וגם חומץ?
כי החומץ עשיר בחומצה אצטית אבל גם מריח כמו חומץ והלימון עשיר בחומצה ציטרית אבל מריח נהדר. לכן שתי החומצות האלו יחד מחוללות קסמים בייחוד מול כתמים קשים, עובש וחיידקים למיניהם היוצרים גם ריחות רעים.

אז איך מכינים? ממלאים צנצנת עד חצי הגובה בקליפות לימון (כמובן אחרי שסחטתם את המיץ ועשיתם בו שימוש מוצלח) מוזגים לתוך הצנצנת חומץ (כך שיכסה את כל קליפות הלימון) וסוגרים את הצנצנת. מניחים את הצנצנת הסגורה למשך שבועיים לפחות במקום חשוך. אחרי כשבועיים מסננים את התערובת דרך מסננת דקה ומוזגים לתוך בקבוק עם סוגר תרסיס. האמינו לנו, הבקבוק הזה יהפוך לחבר הכי טוב שלכם. התרסיס ישמש אתכם כחומר ניקוי רב שימושי ויסייע בניקוי העובש בין חריצי אריחי המטבח והאמבטיה, יסיר כתמים ויחטא את הכיור ומשטחי העבודה (בעיקר אלו מעץ). הזהרו ממגע עם העיניים.

לכתמים עקשניים במיוחד

אפשר גם להכין גם משחה עם אפקט חזק ויעיל בהרבה לניקוי קיר החרסינה וחריצי הרובה שביניהם (זה שליד הכיריים המתמלא בשפריצים של שמן…). אז מה צריך?

חצי כוס מיץ לימון טרי, חצי כוס חומץ והרבה סודה לשתייה. ומה עושים עם כל הטוב הזה?

מערבבים בקערה את מיץ הלימון, החומץ ומעט מהסודה לשתייה. התערובת תתחיל לתסוס (לא להיבהל). ממשיכים להוסיף סודה לשתייה ולערבב עד שמתקבלת משחה. מורחים את המשחה על החריצים שבין אריחי הקיר (לא נורא אם נמרח גם על האריחים)  ומשאירים כשעה על הקיר. עבור שעה משפשפים בעזרת מברשת קטנה ומנגבים במטלית לחה.

לימון כחומר לפתיחת סתימות בכיור

אם גם בכיור שלכם המים החלו להתנקז באיטיות, זה בדיוק הזמן לשפוך פותח סתימות ביתי וטבעי ללא כימיקלים מחומרים שיש לכם דרך קבע במזווה ולנו יש מתכון עבורכם. מדובר בנוזל שישפר לכם את איכות החיים ויפתח את כל הסתימות בבית (משאריות מזון ועד שערות והשד יודע מה…) אז מה צריך? 1.5 ליטר מים רותחים (קומקום בערך), כוס סודה לשתייה וכוס מיץ לימון סחוט. ומה עושים עם כל הטוב הזה? שופכים מים רותחים לתוך חור הניקוז בכיור (או באמבט) עד שהמים מתנקזים (זה יכול לקחת קצת זמן בגלל הסתימה…). מוסיפים לאט לאט את הסודה לשתייה (שלא תערם מעל חור הניקוז) ומוזגים מעל את מיץ הלימון.

בשלב הזה נוצרת תגובה כימית המייצרת קצת בועות (התרחקו מעט והזהרו שלא יבוא במגע עם העיניים). מכסים את חור הניקוז בפקק ומשאירים מכוסה חצי שעה (חשוב להשאיר את הפתח מכוסה). אחרי חצי שעה, מרתיחים שוב מים, מסירים את הפקק ומוזגים מים רותחים לכיור. עכשיו הניקוז הרבה יותר טוב (ניתן לחזור על הפעולה פעמיים ברצף לקבלת תוצאה מקסימלית).

לימון כמרחיק נמלים

מי לא נתקל במצעד נמלים חביבות על משטחי העבודה במטבח גם אחרי שקרצפתם אותם שוב ושוב? ההגנה הראשונה והטובה ביותר היא להשאיר את מדפי המטבח נקיים משאריות מזון ואת כלי האחסון סגורים היטב כך שלא יהיה להן מה לאכול…אבל אם הן כבר הגיעו ומצאו מה לאכול דעו שהשמן החומצי שבקליפות ההדרים רעיל לנמלים. השמן שבקליפות הלימון (או התפוז או האשכולית) הורג אותן במגע ומשבש את חושיהן כך שלא ימצאו את דרכן לשאריות המזון.

אז איך מכינים תרסיס של כל הטוב הזה שהוא יעיל, ריחני ובריא? (לנו, לא לנמלים): שמים בסיר קליפות הדרים ומכסים אותן בחומץ. מחממים את התערובת (לא מרתיחים) מסירים מהאש ומניחים לנוזל להצטנן למשך כל הלילה אם מתאפשר. כשהנוזל מצונן, מסננים אותו לבקבוק תרסיס וזהו!

עכשיו מצאו סדקים מהם יכולות הנמלים להגיע או משטחי עבודה, רססו אותם, השאירו את החומר כמה שעות ונגבו את המשטחים בסמרטוט לח.

לימון כמנטרל ריחות רעים

חומציות הלימון יכולה לנטרל כמה סוגים של ריחות רעים (כמו ריחות דגים או ירקות שנרקבים באשפה). הלימון שעשיר בחומציות נלחם היטב בחומרי בסיס (אלקליים בשפה המקצועית) ולכן מנטרל את ריחם.

כל מה שעליכם לעשות הוא לחצות לימון (לסחוט את המיץ לשימוש טעים כלשהו) ואת הקליפה לנצל לנטרול הריחות.

אם מקור הריח מגיע מפח האשפה, גררו לתוכו את קליפת הלימון וריח רענן יתפשט בחדר. אם מקור הריח מגיע מטוחן האשפה בכיור, נסו לזרוק לשם לימון (שסחטתם כבר) וטחנו אותו ליצירת כיור עם ריח לימון מרענן. אם החדר מעלה צחנה, נסו להרתיח קליפות לימון כדי שהחומצות הריחניות שלו יילחמו בריח ואם בישלתם וריח השום או הדגים לא יורד לכם מהידיים-  שפשפו אותן עם החלק הפנימי של הלימון (אחרי שסחטתם אותו והשתמשתם במיץ כמובן) ושטפו היטב ידיים.

ואיך אפשר בלי גאדג’ט לימוני וגאוני?

נכון, יש גאדג’טים בלי סוף ללימון, אבל כזה עוד לא ראיתם. הוא באמת מושלם!

מדובר בג’אדג’ט שמלבישים בקצה הלימון ודרכו מתיזים/מרססים את הלימון ישירות על הסלט או לכל דבר שתרצו (חוץ מלעיניים) ללא צורך במסחטה, או בכל דבר אחר שמצריך הפרדת גרעינים ולכלוך.

 

 

קטגוריות

תגיות

תגובות (2)

Avatar

    Avatar
    משה

    יש לי עץ לימונים ואני רוצה לנצל את הלימונים לכל דבר אפשרי

      Avatar
      מערכת Foody

      מעולה, משה, יכול לחפש בשורת החיפוש “לימון” ולמצוא שלל מתכונים עם לימון