נכנסים לצלחת: מה אכלו המנהיגים שלנו בזמן שהקימו מדינה!

אריאלה אפללו חקרה ובדקה מה אכלו המנהיגים שלנו! על מרק העוף המיתולוגי של גולדה מאיר, הקוץ' מוץ' של פולה, החשקים של לוי אשכול ואפילו גלידת הפיסטוק שביבי כל כך אוהב. 72 שנה של אוכל ישראלי

בעוד ביבי מתענג על גלידת פיסטוק ומנות שף שמוגשות בחמגשיות, ושרתו משיקה בקבוקי שמפניה גם בלי סיבה למסיבה, הסתפק “הזקן” בקוץ’ מוץ’ וסיידר תפוחים. גם הרצל, “החוזה”, היה צנוע וחגג על סלט ביצים, בעוד אשכול, שהיה צנוע מבחוץ, נהג לזלול בשר בחדרי חדרים. גולדה לעומתם אכלה מעט אך שתתה הרבה קפה, בעוד רבין ידע להעריך וויסקי משובח. פרס הקפיד על אוכל בריא ואכל הרבה פירות, בעוד שרון אכל ‘חברים’ - את הכבשים והבקר שגידל בחווה הפרטית. מעל כולם התעלתה הגברת ויצמן, רעייתו של הנשיא הראשון, שלמרות שגרו בערבות פלשתינה הקפידה לשמור על אלגנטיות ולהגיש אוכל אנין בכלי פורצלן עדינים.

ומה הביא אותנו להיכנס לצלחתו של מנהיגנו? עצמאות, לכבודו הצצנו גם למטבחים שלהם ולקטנו מתכונים. בימים נטולי קורונה תוכלו לבקר בחלק מהבתים, ולהציץ למטבחים ולחדרי החדרים, אך עד יעבור זעם אתם מוזמנים לסייר בהם וירטואלית ולהתרשם מבתים צנועים לצד אחוזות פאר.

אז לכבוד עצמאותנו, ולתפארת מדינת ישראל, קבלו את המנות שמנהיגנו הכי אהבו, ואוהבים, לאכול. חג שמח

הקולביאקה של ורה
83 שנים חלפו מאז נבנה ביתם של זוג הדוקטורים - ורה וחיים ויצמן, נשיאה הראשון של מדינת ישראל, והוא עדיין נחשב לאחד מהמפוארים והמרשימים בארץ. הבית, שתוכנן על ידי האדריכל אריך מנדלסון, הוא סוג של אחוזה הממוקמת על גבעה, משתרעת על 42 דונם ומוקפת בגן מרהיב ביופיו, הצופה על רחובות ומרחיק עד להרי יהודה.

בית הנשיא חיים ויצמן. צילום: מיקלה ברסטו
בית הנשיא חיים ויצמן. צילום: מיקלה ברסטו

בחזית הבית בריכת שחייה וגרם מדרגות מעוגל שגובהו כאורכה של הבריכה. על עיצובו המוקפד אחראית הגברת ויצמן, שמלבד היותה רופאת ילדים, ניחנה בכישרון וטוב טעם נפלאים. בחדרים הרבים חפצי אמנות וריהוט מסוגנן, שנראה כאלו עוצב רק אתמול, והשיטוט ביניהם מקנה תחושה שבני הזוג עדיין מתגוררים בבית. המטבח גדול, מפואר, בוהק בלובנו, מאובזר ומצויד בכל טוב שעושה חשק ולהתחיל לבשל. בחדר האוכל ערוכה ארוחת הבוקר בכלי פורצלן עדינים ומרשימים ביופיים, העיתון והסיגריות ממתינים על השולחן, כתונת הלילה הפרוותית מונחת על מיטת הגברת, המגבעת ומקל ההליכה מונחים על מיטת הנשיא.

ורה הייתה בשלנית ומארחת למופת ושניהם אהבו אוכל טוב. על השיש מונח עדיין ספר המתכונים שלה, בו אפשר לראות את התפריטים שהגישה לאכול. אז מה אכלו בבית הנשיא? בעיקר אוכל מזרח אירופאי - הרבה הרינג, ביצים קשות עם עירית ובצלצלים, קולביאקה - מאפה שמרים ממולא בשכבות דג סלמון, אורז, פטריות ובליני, צלי כבש ברוטב מנטה ופאי גבינת וגלידה לקינוח. וגם, פיש אנד צ’יפס, מקרוני בתנור, פודינג ותה עם חלב ורקיקים, כמנהג האנגלים.

סיור וירטואלי בבית -  .chaimweizmann.org.il/he/tour

 

הביצים של הרצל
מוצאו של חוזה המדינה, בנימין זאב הרצל, היה מהונגריה ואך טבעי שבתפריט שלו יככבו מרק גולש ונוקדלי (בצקניות קטנטנות), אך לא. בחיפוש אחר האוכל שנהג לאכול לא מצאתי להם זכר. אז מה אכל אבי הציונות? בשר צלי, חזה אווז, ממרח חזרת והרבה סלט ביצים, וכנראה שעם בצל חי, כמנהג יהודי אירופה .

סלט ביצים דיז’ון (המתכון שלי)

6 ביצים קשות

בצל גדול

2-3 כפות מיונז

כפית חרדל דיז’ון (לא חובה)

פלפל

מלח

2 כפות שמן

אופן הכנה:

  1. מכינים ביצים קשות.
  2. חותכים את הבצל לרצועות ומטגנים אותו עד לקבלת צבע זהוב-שחום.
  3. מגרדים את הביצים הקשות (בצד הגס של הפומפייה) בתוך קערה.
  4. מוסיפים לביצים את הבצל, המיונז, החרדל, המלח והפלפל, מערבבים ומכניסים למקרר.

קוץ’ מוץ’ ואורז בן גוריון
הקוץ’ מוץ’ היא המנה הכי מזוהה עם דוד בן גוריון, ראש הממשלה הראשון. מהיום שהכיר את פולה, רעייתו, היא הכינה לו את אותו הקוץ’ בכל בוקר, גם שכבר מאס בו, והוא המשיך לאכול אותו גם לאחר מותה, בעיקר כדי לשמר את זכרה. הקוץ’ מוץ’, אם תרצו, היא סוג של מעדן חלב של אותם הימים, ויש האומרים שהיא מזכיר יותר דייסה. הבסיס הוא תערובות של לבן, גבינה לבנה ורסק פירות אותה המתיקה במיץ פטל. המתכון מצורף, מוזמנים לנסות.

מתכון קוץ' מוץ' בכתב ידה של פולה בן גוריון.
מתכון קוץ’ מוץ’ בכתב ידה של פולה בן גוריון.

לא על הקוץ’ לבדו חי הזקן ולתפריט הבוקר הצטרפו גם ביצה רכה, סלט וסיידר תפוחים, ממנו שתה הרבה לאורך היום. מאכל נוסף שמזוהה איתו הוא “אורז בן גוריון” - הפתיתים המאורכים, שדומים לאורז, אותם הורה לייצר בימי הצנע והמחסור באורז.

לבין גוריון היו שני בתים - האחד וילה בתל אביב, בסמיכות לים, השני צריף בקיבוץ שדה בוקר, נושק למדבר. בתל אביב פולה נהגה לבשל ולהקפיד שיבוא לאכול בדיוק בשעה אחת ואם לא כן נזפה בו ובעוזריו שהאוכל מתקרר. בקיבוץ אכל בחדר האוכל שם הקפידה להציץ לסירים ולבדוק שיגישו לו רק מה שהוא אוהב.

המטבח בצריף בן גוריון. צילום: עפרה גולדברג
המטבח בצריף בן גוריון. צילום: עפרה גולדברג

* סיור וירטואלי בצריף - .facebook.com/BenGurionHouse

הקוץ’ מוץ’ של פולה

1 קופסת גבינה לבנה

1 גביע לבן, אשל או גיל

מיני פירות - יש הטוענים שזה היה רסק תפוחים

מעט מיץ פטל לפי הטעם.

אופן הכנה:

  1. מרסקים את הפירות עד לקבלת מחית.
  2. מוסיפים לפירות את הלבן והגבינה ומערבבים היטב.
  3. להגשה - מוזגים מעל מעט מיץ פטל

 

השקשוקה של מאיר
מספרים על מאיר דיזינגוף, ראש העירייה הראשון של העיר ללא הפסקה, שהכי אהב לאכול שקשוקה, ולא סתם שקשוקה דרדל’ה, אלא חריפה אש, ומעט שרופה בצדדים. מה ליליד רוסיה ולחריף? כנראה ההשפעה של השכנים הלבנטינים מיפו, שגרמו לו לנסות ולהתאהב.

הבשר של אשכול
צנע או לא צנע, לוי אשכול שלנו אהב בשר, והרבה, והשתדל לאכול אותו בסתר כדי לא לנקר עיניים ולא לגרום ללשונות הרעות לדבר מאחורי גבו. ראש הממשלה אהב אוכל טוב, והיום בוודאי היו קוראים לו אנין טעם, עד כדי נהנתנות. בעוד שבביתו אכל סלטים שהכינה רעייתו, בחוץ היה מתפרע וזולל עוף צלוי וחביתה עם נקניק לא כשר. אחת מהמנות החביבות עליו הייתה בשר שנשלף מקופסת שימורים, נפרש לפרוסות, נטבל בביצה וטוגן בשמן - סוג של שניצל גרסת שנות ה-60. אשכול לא אהב יין, אותו נאלץ לשתות באירועים רשמיים, אבל כן אהב תה עם חלב לו הוסיף קוביות סוכר.

בית ראש הממשלה לוי אשכול

סביב שולחן האוכל הרחב, בבית הירושלמי, התנהלו פגישות רשמיות עם קברניטי המדינה, שם גם הגישו את הסלטים והכיבוד שהכינה רעייתו. היום,המטבח, פינת האוכל ושאר חדרי הבית, הפכו לתחנות אינטראקטיביות, שמובילות בעקבות חייו ופועלו, באמצעות מצלמות שרושתו בכל הבית.

בית ראש הממשלה לוי אשכול

* סיור וירטואלי - beiteshkol.org.il/activity

המטבחון של גולדה
מספרים שהאוכל העיקרי של גולדה מאיר, ראשת הממשלה היחידה שהייתה לנו, הם 12-10 כוסות קפה שחור שנהגה לשתות לאורך היום, אותן לגמה לצד סיגריות שעשנה בשרשרת. למרות שביתה כונה “המטבחון” אין הכוונה לזה שבילתה שעות במטבח, להפך. גולדה שלנו לא הייתה בשלנית דגולה ובמטבח שלה במקום תבשילים בסירים התבשלו עניינים מדינאים עם פוליטיקאים, שהתכנסו סביב שולחן האוכל הקטן. ועדיין, מספרים שהמומחיות שלה הייתה הכנת מרק עוף, קניידלך וגפילטע-פיש, שזכו לביקורות טובות. בשעות המעטות ששהתה במטבח הכינה את ארוחת הבוקר - פרוסת לחם עם גבינה ודבש ואפתה עוגות לישיבות המטבחון. בצהרים נהגה לאכול כוסמת לצד מנת בשר, לשתות מיץ ולקנח בקפה, כמובן.

גולדה מאיר על רקע המתכון למרק עוף. צילום: ארכיון המדינה

מרק העוף של גולדה
המתכון המקורי (שנכתב באנגלית) כפי שפרסם ארכיון המדינה במלות 35 שנים למותה (בתמונה מעלה).
- להרתיח את העוף עם פטרוזיליה, סלרי, גזר חתוך, בצל קלוף, מלח, פלפל וקומץ פפריקה. לבשל עד שהעוף מוכן. אם אתם אוהבים אורז ניתן להוסיף אותו לסיר אחרי שהמרק מוכן ולהרתיח רבע שעה נוספת.
את המרק נהגה להגיש עם קניידלך -
- משרים את המצות במים קרים עד שהן מתרככות, סוחטים את המים, מרסקים את המצות עם מזלג ומוסיפים בצל מטוגן, מעט שמן, פטרוזיליה, מלח, פלפל ושתי ביצים. מוסיפים מעט קמח מצה עד שהתערובת מסמיכה. יוצרים כדורים קטנים ולפני הגשת המרק מוסיפים את כדורי הקניידלעך למרק הרותח ומבשלים כחצי שעה.

היונים של בגין
מהידועות הן שמנחם בגין היה מראשי הממשלה הכי כריזמטיים והכי צנועים שהיו לנו בארץ. משפרש מתפקידו שב להתגורר בביתו הקטן בתל אביב והמשיך לאכול את האוכל הפשוט אותו כל כך אהב. בתפריט שלו כיכבו עוף מכובס, מרק עם אטריות וגפילטע פיש שהכינה לו עליזה, רעייתו האהובה. מנה נוספת שמאוד אהב הייתה פשטידת התפוחים המתוקה שלה, שהיא סוג של חביתה מתוקה. תפריט האוכל של בגין מעיד שאנינות טעם והוא לא הלכו יד ביד אך יחד עם זאת באחת מנסיעותיו למצרים הגישו לו מנה גורמה של יונים צלויות והוא לא סרב לה, להפך.

פשטידת התפוחים של עליזה

2  תפוחים

2  ביצים

2  כפות סוכר

2 כפות קמח

2 כפות שמן

מעט מלח קינמון

אופן הכנה:

  1. מגרדים את התפוחים על הצד הגס של הפומפייה.
  2. מכניסים את הביצים לקערה, להקציף אותם מעט, להוסיף סוכר, קמח, מלח, קינמון ואת התפוחים, ולערבב היטב.
  3. מחממים את השמן במחבת, לשפוך את הבלילה, לטגן עד שמזהיב ולהפוך את הפשטידה לצידה השני ולהמשיך בטיגון.

החטאים של פרס
כשהנשיא שמעון פרס נשאל לסוד האנרגיה ואריכות הימים אמר “תזונה בריאה” והוסיף שהוא מקפיד על ארוחות מסודרות בשעות קבועות, תפריט דל שומן וכולסטרול והרבה פירות וירקות טריים, ששומרים על חיוניות. את היום היה פותח בשתיית חצי לימון סחוט ובסיום כל ארוחה הקפיד לשתות תה ירוק. בבוקר נהג לאכול סלט קצוץ, יוגורט, ביצה רכה, גבינה רזה וקרקרים מקמח מלא, ובצהרים עוף, דגים, קטניות וירקות טריים ומאודים. ויחד עם זאת היה ידוע כאנין טעם לא קטן ובאירועים רשמיים ‘שכח’ מידי פעם את התזונה הבריאה והרשה לעצמו חטאים קטנים כדוגמת סטייק פילה וגלידת סורבה.

 

גלידת פיסטוק (של ביבי) - מתכון של קרוטית (רחלי קרוט), שהוא קל, גאוני ומשלושה מצרכים בלבד!

2 מיכלים (500 מ”ל) שמנת מתוקה 38%
קופסת שימורים (400 מ”ל) חלב מרוכז
2-3 כפות מחית פיסטוק (אפשר גם מחית או תוספת אחרת, אבל אז זו לא “גלידה ביבי”)

אופן ההכנה
1. מקציפים את השמנת עד לקבלת קצפת יציבה
2. מוסיפים את החלב המרוכז ומקציפים עוד חצי דקה עד שהחלב נטמע בקצפת.
3. מוסיפים את מחית הפיסטוק ומערבבים עד לקבלת קרם ירקרק.
4. מעבירים את הקרם לתבנית, מכסים בניילון נצמד (אפשר גם לכלי עם מכסה) ומכנסים למקפיא למשך הלילה.

 

 

 

 

קטגוריות

תגובה (1)

Avatar

    Avatar
    רפאל אגם

    שלום, אני מעוניין להשתמש בספר שלי בתמונה של הפתק שכתבה פולה בן-גוריון ומופיע בכתבה שלמעלה. אפשר לדעת מה מקור הצילום (כי לא מצוין..)