הכוכב הקולינרי העולה של הנגב – כוכב מיכאל!

גם אריאלה אפללו לא שמעה על מושב כוכב מיכאל מעולם ולכן החליטה ללכת לבדוק על מה כל המהומה! פנינה קסומה וקולינרית בנגב שבהחלט עושה חשק ללכת לביקור

בשנה האחרונה יצא לי לשמוע עליו שוב ושוב כעל הכוכב החדש של הנגב. “תשמעי”, היא אמרה, אחרי שחזרה משם בפעם השלישית, “את חייבת לקפוץ, קורים שם דברים נחמדים. יש שוק איכרים, קצת מעצבים, קונדיטוריה שאופה אלפחורס נהדרים, לחמים חמים היישר מהתנור, קבלת שבת באווירה צבעונית ושמחה. ויש גם טחנת קמח, מסעדה איטלקית ואמנים מקומיים שמארחים בבתים, וכלניות שמקשטות את האזור”. טוב הבנתי! אני בדרך לשם.

קוראים לו כוכב מיכאל והוא מושב חקלאי שממוקם בין קריית גת לאשקלון. ראשיתו בשנות ה-50, אז הוקם על ידי עולים מעירק, שקראו לו כוכב על שם הכפר הערבי הנטוש כאוכבה. שנים אחרי הוא חווה נטישה נוספת כשהעירקים עזבו בשל קשיי פרנסה. הלכו העירקים באו הארגנטינאיים, תקעו יתד ומאז התפתח והפך לאחד מהמושבים המבוססים בנגב. טוב, זה לא שהגענו לכאן כדי להתעניין בהיסטוריה של המושב הפסטורלי אבל הדרך לשוק, שעברה בין רחובות יפים ומטופחים ובין בתי מידות מפוארים, סקרנה, אז התעניינו.

השוק של גל ומור
השוק, שחגג בסתיו שלוש מאז נפתחו דלתות הברזל הענקיות שלו לראשונה, הוא פרי יוזמה של האחיות גל ומור בז’יז’ינסקי, האחת (מור) עורכת דין, השנייה (גל) בעלת מסעדה. לפני חמש שנים אביהן, שהיה חקלאי וגידל אבטיחים בשדות מאחורי הבית, קנה את בית האריזה של המושב שבו ארזו פרחים. ההאנגר, שעמד ריק ושומם, והשקט והנוף הפסטורלי של המושב, עשו להן חשק להכניס קצת עניין ופלפל.

השוק בכוכב מיכאל. צילום אריאלה אפללו
השוק בכוכב מיכאל. צילום אריאלה אפללו

כבנות למשפחה חקלאית, הכי טבעי וקרוב לליבן היה הקמת שוק איכרים חברתי. מה זה אומר? החקלאים מהאזור יביאו את התוצרת שהם מגדלים ומייצרים וימכרו אותה בלי פערי תיווך, היישר מהשדה, מהחממה ומהמטע לסל הקניות. הן חילקו את ההאנגר הענק למתחם של דוכנים, הכשירו פינה לקפה ומאפה, הציבו במה להופעות ויצאו לדרך.

בשנתיים הראשונות הן הפסידו כסף ועבדו כמעט בהתנדבות, כי לא גבו מהחקלאים תשלום עבור הדוכנים. כשהמשפחה העלתה את ההצעה לסגור מור נזעקה - “המושב זה הבית שלי והמקום הזה הוא הלב שלי”, ואכן ניכרת בו הרבה חשיבה ותשומת לב. הפתרון הכלכלי נמצא בדמות משרד החקלאות שהתגייס ומכסה את ההוצאות השוטפות ובכך השוק ניצל מסגירה.

אז מה מיוחד בשוק המושבניקי הזה? טריות היבול שנקטף עם שחר, הייחודיות של חלק מהתוצרת, דוכנים עם פרטי עיצוב מקוריים, שמוצבים לצד הררי הפירות והירקות, השופינג באווירה הנחמדה והידידותית, והמקום שמהווה גם מפגש חברתי למקומיים, למטיילים באזור ולאלה ששמעו ומגיעים במיוחד, כמוני, למשל.

שוק האיכרים. צילום: ליבנת גינזבורג
שוק האיכרים. צילום: ליבנת גינזבורג

בין דוכני הירקות תמצאו זיתים, שמני זית של יצרני בוטיק, גבינות משובחות, בהן של רפתן שמגבן אותן מחלב הפרות הפרטיות, פסטות בעבודת יד, לחמים ממאפיית ילדודס  (מבית הילדים בנוה חנה), עוגות, עוגיות ואלפחורס של יהודית, הקונדיטורית מהמושב, וודקה ביתית, בירה ממבשלת שיטה בערד ועוד… לצד אלה יש גם דוכנים שונים של אמנים מהאזור.

שוק האיכרים. צילום: דניאל הרץ
שוק האיכרים. צילום: דניאל הרץ

בנוסף השוק נותן במה להופעות של אומנים, רקדנים ולהקות מקומיות, ועורך הפעלות וסדנאות לילדים, בהן קישוט עוגיות בהנחייתה של יהודית. במסגרת פסטיבל דרום אדום יתקיימו גם הופעות מוזיקה וקבלת שבת (עד סוף פברואר).
בכל שישי, 9:00 -15:00, שוק איכרים ומעצבים, רחוב הדקל,  מושב כוכב מיכאל. 077-7295874


איטלקייה במושבה
בית האריזה, כבר אמרנו, הוא עצום בגודלו ואת חלקו הקיצוני הסבה גל, אחת מהאחיות, למסעדה איטלקית. היא קראה למסעדה קראווג’ו על שמו של צייר הברוק האיטלקי שחי במאה ה-16, ועיצבה אותה בסגנון כפרי, כולל מרפסת שמשקיפה אל החנייה ואל תנועת השוק. קראווג’ו מתמחה במאפים ומהטאבון נשלפים, בין השאר, פוקאצ’ות עם מגוון טופים ופיצות מעולות מבצק קריספי.

מגוון פוקאצ'ות עם טופיגנס מעולים. צילום: איראלה אפללו
מגוון פוקאצ’ות עם טופיגנס מעולים. צילום: איראלה אפללו

בתפריט יש גם סלט ירוק עם צ’יפס בטטה, סביצ’ה חרפרף, פסטות בעבודת יד, לזניה בשרית ורב שכבתית, סלמון צרוב בגריל, המבורגר פינוקים שבמוגש בלחמנייה ארוכה ומעליו רצועות אנטריקוט, וגם הכריך הכי טרנדי בעיר - חלה של שבת עם סלט מטבוחה, פרוסות חציל ושניצל פריך. ויש גם ארוחות בוקר. כיאה למסעדה מושבניקית השירות חביב וידידותי, המנות גדולות ונדיבות והמחירים סבירים. בנוסף המסעדה מתפקדת גם כמאפיית בוטיק.

הכריך הכי טרנדי בעיר. צילום: אריאלה אפללו
הכריך הכי טרנדי בעיר. צילום: אריאלה אפללו
טעים מאוד והמנות נדיבות ומשביעות. צילום: אריאלה אפללו
טעים מאוד והמנות נדיבות ומשביעות. צילום: אריאלה אפללו

קארוואג’יו, רח’ התבואה, מושב כוכב מיכאל, 077-2317916, caravaggio.co.il פתוח בשני-חמישי, 12:00-21:00, שישי, 09:00-15:00 ושבת, 12:00-16:00.

 

קמח הארץ
לפני כעשור נחשף אמנון ברזין לעולם האפייה והתאהב. במסגרת האפייה חיפש את הקמחים האיכותיים והאולטימטיביים למאפים ומי שלא מצא את מבוקשו החליט להקים טחנה קמח משלו, כזו שתטחן לו קמחים מיוחדים בו במקום. הוא טס לאיטליה, גרמניה וצרפת ושם למד את כל התורה - איכויות וטיב חומרי הגלם, סוגי טחינה והתאמת הקמחים ללחמים ולמאפים.

קמח הארץ. צילום: משה פילברג
קמח הארץ. צילום: משה פילברג

הוא התמקם בבית האריזה, קנה מטחנת אבן גדולה והחל לטחון את גרעיני הדגנים באבני ריחיים, כולל הסובין ונבט החיטה. התוצאה, מגוון קמחים איכותיים, ותערובות ייחודיות, שמותאמים לאפיה מקצועית ולאפייה ביתית בהם קמחים מלאים, קמחים עתיקים (למשל, קמח שנטחן מ-100% גרעיני איינקורן) וקמחים עשירים בסיבים תזונתיים.

קמח הארץ. צילום: משה פילברג
קמח הארץ. צילום: משה פילברג

ברזין נחשב היום לאחד מהמובילים ביצור וביבוא קמח אך בזה לא די לו. בצמוד למטחנה פתח מתחם לסדנאות אפייה, למקצוענים ולחובבים, בהן לומדים להכין בצקים כדוגמת בצק כרוך המשמש להכנת עוגות קראנץ, קרואסונים ומאפה דניש במגוון מילויים, בצק איטלקי להכנת פיצות, פוקצ’ות וגריסיני, ובצקים ללא גלוטן מתערובת מולינו ממנה לומדים ליצור לחם, חלה, לחמניות, פיתות ועוגות.

קמח הארץ. צילום: משה פילברג
קמח הארץ. צילום: משה פילברג

טחנת קמח הארץ, רח’ התבואה 2, 08-6442224

 

 

קטגוריות

תגיות

תגובות (0)

Avatar