“מטיילים במגפיים”: פסטיבל החורף של הכרמל – טבע, אוכל משובח וטיול נוסטלגי בשלוליות

אריאלה אפללו שוב גורמת לנו לרצות לארוז ולנסוע לטייל ולאכול! הפעם - פסטיבל החורף של הכרמל, "מטיילים במגפיים", השילוב בין הטיולים שגורמים לכם להרוויח את הארוחות הוא פשוט קסום וחוויתי

מגפי הגומי האדומים, הקטנטנים, שעמדו כדוגמניות על הסלע הקפיצו לי ת’לב.
מיד תקפה אותי תחושת דה ז’ה וו - ילדות, שלוליות, גן וילדה אחת שמשכה לי בשיער בכל פעם שהייתי מגיעה איתם לגן. בכיתי, ברור שבכיתי, פחות מהכאב יותר מהעלבון.
באחד הימים בתמימות של ילדה, הורדתי אותם ונתתי לה לנעול אותם. מאז הפכנו לחברות, עד שנפרדו דרכנו בתיכון.

מגפייםם-פסטיבל-מגפיים-צילום-אריאלה-אפללו-51
איזה דה ז’ה וו, המגפיים האדומים שהונחו ביער. צילום: אריאלה אפללו

נזכרתי באדומים שלי כשהצטרפתי ל”מטיילים במגפיים” - פסטיבל החורף של הכרמל, שמזמין לטייל בשבילים שבין ההר הירוק לים הכחול שלמרגלותיו. התעטפנו בצעיף, כובע ומעיל חם, ומה נעלנו? ניחשתם נכון, מגפיים!

המסלול עבר בשמורת ההר הירוק תמיד, שעכשיו באמת ירוק מתמיד, משמח לראות איך התאושש מהשריפה הגדולה של לפני תשע שנים. הטוב הזה התעצם לאחר מבול הגשמים שמילאו את הנחלים, המעיינות ואת ‘האגם הנעלם’, שחוגג עם הפרות הג’ינג’יות שמתענגות עליו בשמחה.

מגפיים-נחל-אלון-שמורת-הכרמל-צילום-אריאלה-אפללו-13
הפרות הגינג’יות של שמורת הכרמל. צילום: אריאלה אפללו

בוקר טוב - נחשולים
פתחנו את הבוקר מול הים הסוער של מפרץ נחשולים, השחפים דאו מעל, הדייגים המנוסים נאחזו בסלעים והתמונה היפה הזו שימשה רקע מרנין לארוחת הבוקר שהייתה עמוסה בכל טוב.

לוקיישן: המסעדה של מלון חוף נחשולים. הבונוס, מלבד האוכל, קירות הזכוכית הגדולים שמכניסים את הים פנימה והגישה הישירה לחוף שאפשרה לצאת אליו ולעשות סלפי ים בין השקשוקה לקינוח. ארוחת הבוקר היא בסגנון בופה - עשרות קערות, מגשים וגביעי קוקטייל עמוסים בסלטים, מטבלים, גבינות רכות וקשות, דגים מלוחים ומעושנים, ביצים מכל סוג וצבע, קישים ופשטידות. לקינוח: פירות ועוגות שדורשות מקצה שיפורים.

מגפיים-ארוחת-בוקר-בנחשולים-צילום-בועז-לביא
ארוחת הבוקר על חוף הים בנחשולים. צילום: בועז לביא

אם אהבתם ובא לכם להישאר, בצמוד ממוקם כפר נופש מוקף מדשאות עם חדרי חוף, דירות קטנות עם גינה וערסלים, והשיא - אגף בוטיק עם סוויטות מעוצבות צמודות בריכה פרטית מול הים.

מסעדת מלון חוף נחשולים, קיבוץ נחשולים. 04-6399533, .nahsholim.co.il
95 שקלים למבוגר, 65 שקלים לילד. מומלץ לתאם מראש

הפסקת צהריים - עמים וטעמים
טיילנו בנחל אלון ובשמורת הכרמל. על הדרך היו שלוליות וגבים שהצדיקו את המגפיים, היו פריחות של רקפות וסתווניות, היו גשרים ושרידים עתיקים וגם עליות בין סלעים. לא משהו קשה במיוחד אבל כן משהו שעשה אותנו רעבים, אז נסענו לעוספיא.

תושבי הכפר הדרוזי ידועים בהכנסת האורחים והם פותחים את בתיהם ומזמינים להכיר את התרבות, המסורת ומנהגי העדה, לשמוע את סיפוריה המרתקים ולטעום מהאוכל הטעים שלהם.

הלוקיישן: “עמים וטעמים” - אירוח ביתי במהלכו פותחים שולחן כיד הסולטן. התחלנו עם ספיחה, מוחמר ומנקיש (פיתות עם בשר, עם עגבניות ועם זעתר), טבולה, מג’דרה, עלי גפן, מלפוף ומגוון מחשי (ממולאים).

מגפיים-עמים-וטעמים-עוספיא-צילום-אריאלה-אפללו-37
עמים וטעמים בעוספיא. צילום: אריאלה אפללו

המשכנו עם תבשיל בורגול ואטריות, תבשיל במיה ומנזלה - תבשיל חצילים, חומוס ועגבניות וגם מנסף עוף ומנסף בשר עגל ושקדים, קבב ברוטב טחינה, קציצות ברוטב עגבניות ובצל, ועוד מלא שאני כבר לא זוכרת.

מגפיים-עמים-וטעמים-עוספיא-צילום-אריאלה-אפללו-30
מנסף בשר עגל משגע. צילום: אריאלה אפללו

את המתוקים והקפה הוזמנו לאכול במדפה, שרועים על מזרנים מול נוף מפרץ חיפה. אחרי התאוששות קלה יצאנו לשרוף קלוריות בסיור מודרך (כלול במחיר הארוחה) בסמטאות הרובע העתיק, בבית בד בתוך מערה, בשרידי כנסייה ביזנטית ופסיפס של בית כנסת מתקופת התלמוד.

מגפיים-הרובע-העתיק-עוספיא-צילום-אריאלה-אפללו-19
הרובע העתיק בעוספיא. צילום: אריאלה אפללו

לפרטים: 052-4535100, https://el-carmel.com/ . כשר וסגור בשבת

הלילה של דוניה רוסה

לוקיישן: דונה רוסה. דונה רוסה היא הסבתא הארגנטינאית של אורי ודורן רוכפלייש (בשר מעושן, בתרגום מגרמנית). הסבתא האהובה מונצחת במלוא הדרה על קיר המסעדה, משקיפה עליהם מגבוה, פוקחת עין ומשרה עליהם ברכה.

לפני 70 שנה דוניה היקרה הייתה שאקלית רצינית, בעלת חווה שגידלה עדרי בקר בארגנטינה ובישלה מטעמים לגאוצ’וס. הנכדים מנציחים אותה גם במנות שנהגה לבשל להם בילדותם וממשיכים את מסורת הגריל ארגנטינאי במסעדה הנהדרת, שפתחו לפני 17 שנים בבית אבן עתיק בכפר האמנים.

מה אכלנו שם? בשר, בשר, ועוד קצת בשר, וגם דג על הגריל בשביל הצמחונית. התחלנו באמפנדס, רביולי וצ’וריסו והמשכנו בגריל קרנבורים שהוגש על בוצ’ר ענק. על הבוצ’ר נחו, רק לרגע, סטייקים של סינטה, אנטריקוט ופילה, ונתח גדול של אסאדו רך כחמאה. תאוות בשרים אמיתית. ואם אתם רק בעניין של אלכוהול ונשנושים קטנים, צמוד למסעדה הם מפעילים גם בר מהמם באווירה של בוקרים.

מגפיים-דוניה-רוסה-עין-הוד-צילום-אריאלה-אפללו-33
דוניה רוסה, בשר, בשר ועוד בשר. צילום: אריאלה אפללו

מסעדת דוניה רוסה, עין הוד. 04-9543777, donarosa.co.il

ואם אתם כבר שם

* חצר קפה, בנימינה -  רועי בן אשר הוא מומחה לקפה ובעלים של בית קפה קטנטן שממוקם בקיוסק הראשון של המושבה. בחצר היפה, הוא עורך סדנה בה מספר על מקורות הקפה, מדגים קלייה וטחינת פולים ומגיש כמה סוגי קפה לטעימה.

* טיולים מודרכים - במהלך הפסטיבל יתקיימו טיולים בחי בר ובשמורת שוויצריה הקטנה, בנחל אלון, בסמטאות עין הוד ובשמורת טוף כרם מהר”ל, במהלכו מטמינים פקעות של רקפות.

* מוזיאון המזגגה, קיבוץ נחשולים - מבנה אבן יפהפה שהקים הברון רוטשילד לטובת מפעל ליצור בקבוקי יין. המפעל הפך למוזיאון ארכיאולוגיה ימית ויבשתית ובחלליו המרשימים מוצגים אוצרות שנשלו ממעמקי הים. לצד אלה מוצגות תערוכות חדשות, בהן in-Sight-Out של ענבל יניב, שמציגה גופי זכוכית מעוגלים, מוארים ומרשימים ביופיים, אותם יצרה בהשראת היער הסמוך לביתה.