מי ידע שיש כל כך הרבה אוכל טעים בירוחם?

ירוחם לא נחשבת למוקד משיכה מעניין לחובבי אוכל, אבל אנחנו יצאנו אל העיר הדרומית כדי לגלות את כל הסודות הטעימים שלה ומצאנו אוכל מרוקאי מעולה, בוריק מושלם, גלידה נהדרת ועוד הפתעות

אנחנו מודים, גם לנו ירוחם לא עולה ראשונה לראש כשאנחנו חושבים על מקומות עם אוכל מעניין. העיר הדרומית הזו נסתרת מעינם של רוב הישראלים, שלא ממש מכירים אותה, ולא חושבים להגיע אליה או אפילו לעצור בה בדרך למקומות דרומיים יותר.

בשנים האחרונות עוברת ירוחם שינוי ענק, עם שכונות חדשות שנבנות ותושבים חדשים שמגיעים מכל הארץ. יחד עם הצמיחה בכמות האוכלוסייה עוברים על העיר גם שינויים נוספים, ויותר ויותר מקומות טעימים ומעניינים נפתחים בה. לכל מקום פה יש סיפור משפחתי מעורר השראה, כך שלא מדuבר רק במקומות שטעים לאכול בהם, אלא כאלה שכדאי וכיף לתמוך בהם.

נסענו לירוחם כדי לגלות מה היא מציעה לאכול, הופתענו בטירוף וחזרנו כדי לספר לכם על כל המקומות הטעימים שמצאנו בעיר, לפעם הבאה שתחפשו מקום מעניין לאכול בו, או כשתהיו בדרך לדרום.

מטעמי רוימי

המסעדה הקטנה במרכז המסחרי של ירוחם, שמתחיל להתעורר לאט לאט, מגישה כבר כמעט 20 שנה אוכל שמכינה פלורי רוימי שעובדת פה במטבח בכל יום. בכל יום תמצאו פה את השקשוקה המעולה שלה, שאפשר להזמין בבגט (25 שקלים) או בצלחת (30 שקלים), חביתת צ’יפס שתזכיר לכם את הילדות (25 שקלים בבגט או 30 שקלים בצלחת) ויש גם פרגיות, כבדים, נקניקיות, שניצל ועוד אוכל ביתי. אם נפלתם על יום שבו פלורי הכינה את קציצות הדגים שלה (30 שקלים בבגט או 55 שקלים בצלחת) לגמרי זכיתם. הקציצות רכות, אווריריות, עם טעם עדין של דגים, והן שוחות ברוטב אדמדם וחריף שאי אפשר להפסיק לאכול ממנו.
מטעמי רוימי. המרכז המסחרי, ירוחם. 08-6580378

פלורי והשקשוקה. מטעמי רוימי, ירוחם. צילום: גיל גוטקין
פלורי והשקשוקה. מטעמי רוימי, ירוחם. צילום: גיל גוטקין

מלך הפלאפל

מלך הפלאפל, ירוחם. צילום: גיל גוטקין
מלך הפלאפל, ירוחם. צילום: גיל גוטקין

כל עיר צריכה דוכן פלאפל מיתולוגי ומלך הפלאפל הוא הדוכן המיתולוגי של ירוחם. כבר דור שלישי שמפעיל את המקום הקטן, וחוץ מפלאפל מכינים פה עוד מאכלים כמו שקשוקה, חביתות ואפילו פריקסה. הפלאפל פה אחלה, במיוחד אם מפנקים אותו עם קצת חצילים של הסביח אבל הכיף האמיתי פה הוא הבוריק המעולה והממכר (8 שקלים או 12 שקלים לשניים). 5 דקות ויש לכם עלה בצק דקיק ופריך בטירוף, ממולא בתפוחי אדמה או בביצה רכה. תמורת 12 שקלים אפשר לקבל אותו גם בפיתה עם סלטים, ואז מדובר בחגיגה אמיתית ובשילוב גאוני של הבצק הרך של הפיתה, הבצק הפריך של הבוריק ותפוחי האדמה הרכים. הנשנוש הכי שווה שיש!
מלך הפלאפל. המרכז המסחרי, ירוחם. 073-7293809

בוריק, מלך הפלאפל, ירוחם. צילום: גיל גוטקין
בוריק, מלך הפלאפל, ירוחם. צילום: גיל גוטקין

מוסקט - חנות תבלינים

חנות התבלינים במרכז המסחרי של ירוחם לא היתה מביישת את חנויות התבלינים הכי אהובות בשוק לוינסקי. אפשר למצוא פה את כל סוגי התבלינים והקטניות, כולל כמה שלא הכרנו וכולל תערובות תבלינים מיוחדים. אפשר למצוא פה גם המון סוגים של אוכל הודי, חטיפים הודיים וקמחים מיוחדים. ממש בימים אלה החנות מתרחבת ותהפוך גם לבית קפה עם קפה איכותי, ומדי פעם, כולל בימי שישי בצהריים, עושים פה חגיגות הודיות מיוחדות עם אוכל מוכן.
מוסקט תבלינים וקפה. המרכז המסחרי, ירוחם. 052-4277724

מוסקט תבלינים, ירוחם. צילום: גיל גוטקין
מוסקט תבלינים, ירוחם. צילום: גיל גוטקין

גלידריית שבלול

כן, אנחנו עדיין במרכז המסחרי, והגלידריה הזו, שנמצאת בדיוק בין מלך הפלאפל למוסקט, לגמרי שווה ביקור. בניגוד להרבה גלידריות שכונתיות אחרות, פה מכינים את הגלידה לגמרי לבד, מחומרי גלם איכותיים ולא תערובות או אבקות מוכנות. חלק מטעמי הגלידות ירגישו פה קצת מתוקים מדי למי שהתרגל לגלידריות הבוטיק של המרכז, אבל המרקם של הגלידה רך ומצוין, וטעמי הסורבה היו המנצחים הגדולים, עם חמצמצות נעימה וטעמי פירות טבעיים ובולטים (12 שקלים לכדור, 14 שקלים לכדור חצי-חצי, 17 שקלים ל-2 כדורים ו-22 שקלים לשלושה כדורים). אפשר גם לקנות הביתה במחיר שלא מכירים במרכז הארץ (34 שקלים לחצי קילו או 64 שקלים לקילו) ויש פה גם כמובן שייקים, וופל בלגי וקרפים צרפתיים שאפשר להעמיס עליהם את הגלידות.
שבלול. המרכז המסחרי, ירוחם. 08-6262486

גלידריית שבלול, ירוחם. צילום: גיל גוטקין
גלידריית שבלול, ירוחם. צילום: גיל גוטקין

על הגריל

במבט ראשון מסעדת “על הגריל” נראית כמו עוד שיפודיה גנרית, כזו שיש בכל עיר כמעט, עם תפריט בשרים על האש ושיפוד שווארמה גדול מאחורי הדלפק. ואכן, אפשר למצוא פה את כל המנות הקבועות של הז’אנר, כולל פלטת סלטי הפתיחה ההכרחית. אבל, וזה אבל גדול, כאן משקיעים באוכל הרבה יותר מכל שיפודיה ממוצעת. זה מתחיל בפלטת הסלטים, מצומצת יותר ממסעדות אחרות, אבל כל סלט בה מוכן במקום, וזה מורגש. את הזיתים כובשים פה לבד, החצילים מטוגנים לשלמות וסלט הירקות זוהר מטריות. הבשרים עצמם מעולים גם הם והכי כדאי ללכת על הקבבים השטוחים שקוראים להם כאן קציצות (32 שקלים לקציצות בבאגט או 60 שקלים בצלחת), או על הנקניקיות שמכינים כאן לבד, משני סוגים, אחד מבקר ואחד מטחול (32 שקלים לנקנקיות בבאגט או 60 שקלים בצלחת).
על הגריל. צבי בורנשטיין 801, ירוחם. 08-6586568

מסעדת על הגריל, ירוחם. צילום: גיל גוטקין
מסעדת על הגריל, ירוחם. צילום: גיל גוטקין

שולה כנפו

בירוחם פועלת רשת שלמה של בשלניות ביתיות שמארחות לארוחות או סדנאות אצלן בבית. אפשר להגיע בקבוצות קטנות או גדולות ולאכול אוכל ביתי נהדר, יחד עם סיפורים מעניינים לא פחות. אנחנו בחרנו להתארח אצל שולה כנפו, תושבת ותיקה של העיר שעלתה ממרוקו בגיל 6, ובשנים האחרונות מבשלת ומעבירה סדנאות לפרנסתה. כנפו מכינה אוכל מרוקאי אמיתי, ואת הקוסקוס המופלא שלה אתם חייבים לנסות. עוד לפני הקוסקוס טעמנו סלטים וחמוצים שהיא מכינה לבד, דגים מרוקאים ברוטב חריף (שצריך לבקש ממנה במיוחד שיהיה חריף כי היא משתדלת לעדן אותו עבור האורחים) וקציצות בקר נהדרות ברוטב עגבניות. אבל הקוסקוס היה האירוע המרכזי, והוא היה מושלם. רך ואוורירי כמו ענן, עם מרק ירקות נהדר ועדין טעמים, שלא השתלט מדי על טעמו הטבעי של הקוסקוס. לקינוח מכינה כנפו כמה סוגים של עוגיות מרוקאיות והסיפור שלה על החיים הלא פשוטים שעברה ואיך התגברה על הכל והפכה לדמות ראויה להערצה הוא חלק לא פחות חשוב בביקור אצלה.
שולה כנפו. 054-3382532

הקוסקוס של שולה כנפו, ירוחם. צילום: גיל גוטקין
הקוסקוס של שולה כנפו, ירוחם. צילום: גיל גוטקין

מכירים עוד מקומות שווים בירוחם? ספרו לנו בתגובות ונכניס לכתבה!

קטגוריות

תגובה (1)

Avatar

    Avatar
    סנדי פריד

    חומוס אליהו ירוחם, מרשת חומוס אליהו הידועה בכל הארץ. חומוס טעים וטרי, כל יום, תוספות. אצלנו לא תצאו רעבים.