סירי לידה – איך מפנקים את היולדת ומשפחתה באוכל טעים וביתי

במקום להביא עוד נחשוש, נסו לפנק את היולדת במתנה קולינרית - סירי לידה, אוכל טעים לה ולמשפחתה שימלא את המקרר, את הבטן ואת הלב. בדקנו איפה החבילות הכי שוות

לפעמים כל מה שצריך בחיים זה אוכל טוב. ואם אתם מדברים איתי, סביר להניח שאגיד לכם שכל מה שצריך בחיים זה אוכל טוב, כזה שממלא את הבטן אבל יותר מזה, ממלא את הלב וגורם לתחושה נעימה וחמימה בכל הגוף.

עוד הרבה לפני שנכנסתי להיריון, הנושא של מתנות ליולדות העסיק אותי - תמיד ניסיתי לחשוב מה הדרך הכי טובה לשמח הורים טריים שזה עתה יצאו מבית החולים עם תוספת אחת (ולפעמים גם יותר) למשפחה (והפעם לא מדובר על תוספת תפוחי אדמה, צ’יפס או שעועית ירוקה).

בסופו של דבר, המשפחה חוזרת הביתה וצריכה להתחיל להתמודד עם המציאות החדשה - חיתולים, כביסות, בכי, הנקה, מגבונים לחים בשפע ואחריות ודאגה אינסופיות ליצור הקטנטן שהגיע. לרבים מההורים הטריים אין זמן לבשל בעצמם לפני הלידה או לאחריה, ועם כמה שכולנו היינו רוצים להיות נצר למשפחת מאמות (ופאפות) שימלאו לנו את המקררים לפני הלידה - המצב אינו תמיד כזה.

מעבר לעובדה שאוכל הוא מצרך חיוני כדי להמשיך להתקיים, לאוכל בתקופות של שינוי, גדילה, צמיחה והפנמה יש תפקידים חשובים בהרבה מאשר הזנה בלבד. האוכל הוא זה שנותן מנוחה מטרדות היום, מעניק נחמה ושלווה, ממלא מצברים ונותן כוח וגם מעניק תחושה של בית ומשפחה.

בכל פעם שחברה שלי יולדת, אני מחפשת בקהילת האוכל בישראל חבילות לידה של סירי לידה, כאלה שהמרכז בהן הוא אוכל איכותי, טעים ומנחם שמגיע עד הבית ומזין את המשפחה.

החיפושים שלי הובילו אותי לכמה שירותים נפלאים שמספקים אנשים מאוד מיוחדים ברחבי ארצנו, וכדי שגם אתם תוכלו לפנק את החברים בחבילות סירי לידה החלטתי לחלוק איתכם את הממצאים. דרך אגב, אני עתידה ללדת בינואר, למקרה שתהיתם… כתובת למשלוח בפרטי ?

המזווה - סל שבועי של אוכל טרי ליולדת
מאז שעמליה, ביתו של דור כהן, הבעלים של בוטיק האוכל “המזווה”, נכנסה לגן אנתרופוסופי, כהן החל להבין את החשיבות של בישול מזין וטעים לאישה שזה עתה ילדה.

“בגן של עמליה יש נוהל כזה שכל אישה שיולדת מקבלת בכל יום בשבוע סיר לידה ממשפחה אחרת בגן. האימא הטרייה נותנת כיוון קולינרי (טבעוני, בשרי, עדה מועדפת וכו’) והמשפחות מכינות למשפחה סיר לפי העדפותיה”, מספר כהן.

כהן החליט לקחת את היוזמה המקסימה צעד אחד קדימה ולנצל את השפע והטוב שבוטיק האוכל שלו מציע. למי שלא מכיר, “המזווה” בפרדס חנה-כרכור היא מעדנייה שמתמחה בייצור ועישון בשרים ונקניקים. כהן מציע סל שבועי ליולדת הטרייה שכולל המון, אבל המון בשר.

בחבילות של המזווה ניתן למצוא מנות כגון אסאדו מעושן לצד תפוחי אדמה שרופים עם סלט ירקות קצוץ ומיץ רימונים; סלמון צלוי עם שומר מעושן על קרם פולנטה רכה ופרמזן; ועוד שפע מנות נפלאות על טהרת הדגים והבשר.

“אמנם לא מדובר ב’סירים’ של ממש, אבל יש כאן אוכל מנחם ומפנק שיזין את היולדת בקלי קלות. הארוחה מגיעה ‘מפורקת’ וכל מה שנותר לה לעשות זה לחמם, לצלחת ולאכול בתיאבון”, מציין כהן.

המזווה - בוטיק אוכל
אזורי חלוקה: חדרה עד זיכרון יעקב (בהזמנה מעל 300 שקלים משלוחים גם לגוש דן)
טלפון: 04-6017040 (שלוחה 2)

סיר לידה על טהרת הבשר והדגים. המזווה (צילום: דור כהן)
סיר לידה על טהרת הבשר והדגים. המזווה (צילום: דור כהן)

 

הבישוליה של קוקי - אוכל טעים ובריא שמגיע ברגע האמת
היוזמה של קוקי התחילה מניסיון אישי ומצורך אמיתי שהתגלה אצלה בחופשות הלידה שלה: “אני זוכרת שבכל אחת מחופשות הלידה של שלושת ילדיי לפעמים פשוט רציתי להתפנק ושמישהו יכין לי אוכל טעים בריא ומזין, אבל לא רק לי.

“אוכל שיחכה לילדים כשהם חוזרים מבית הספר, שיהיה מוכן לשליפה מהירה וחימום עבורי - כשהייתי עסוקה בענייני הבית והטיפול בילד לאחר הלידה ובטח כשיש ילדים גדולים בבית ואת צריכה לתמרן בין כל המטלות”, מספרת קוקי.

כדי לענות על הצורך הזה הקימה קוקי את “הבישוליה של קוקי”, שמספקת אוכל ביתי המיוצר מחומרי הגלם האיכותיים ביותר. בבישוליה מקפידים על תפריט מגוון (הכולל גם תפריט צמחוני ו/או נטול גלוטן) שמשתנה מדי חודש. כמו כן, ניתן להזמין מוצרים בהתאמה אישית לפי דרישה.

בבישוליה של קוקי מנות כמו חזה עוף בריא בתבלינים, שעועית ירוקה מוקפצת קלות, אורז עם המון עשבי תיבול, קציצות אפויות וגם קציצות ברוטב ועוד הרבה מאכלים מזינים וטעימים. כל אלו ואחרות יגיעו עד לבית היולדת במשלוח ללא תשלום נוסף (כאשר מזמינים בסכום מינימום להזמנה).

הבישוליה של קוקי - אוכל שבא מהלב
אזורי חלוקה: תל אביב (כולל רמת אביב), רמת גן, גבעתיים, קריית אונו
טלפון: 050-4321012

אוכל ביתי מחומרי הגלם האיכותיים ביותר. הבישוליה של קוקי
אוכל ביתי מחומרי הגלם האיכותיים ביותר. הבישוליה של קוקי

מאמאצ’קה - סלסילות בריאות אורגניות ליולדת ולמשפחה
לאחר לידת ביתה הבכורה, משהו בלינה לסקר, הבעלים של “מאמאצ’קה”, השתנה ועם השינוי הגיעו תובנות מעמיקות על חיי המשפחה והאימהות: “הרגשתי את הפער העצום בין הרצון הכן והמקסים של הסביבה לעזור ולתמוך בי לבין העזרה שקיבלתי בפועל: קיבלתי המון מתנות לתינוקת שלי שקראו להן ‘מתנת לידה’ או ‘סלסילה ליולדת’, אבל הן כלל לא היו מכוונות אליי”, מסבירה לסקר.

לימים ההבנה הזו הביאה אותה לפתוח את “מאמאצ’קה - מנה של אימהות”, סלסילות בריאות אורגניות ומזינות שנשלחות לבית היולדת תוך מטרה ליצור מעטפת לאימהות ולמשפחות. “מאמאצ’קה” מציעה שלושה גדלי סלסילות שניתן לשלוח במשלוח ליולדת, לעצמך ואפילו לרכוש גיפט-קארד למימוש עתידי.

סלסילות צבעוניות מלאות בכל טוב. מאמאצ'קה (צילום: ענת פייזר)
סלסילות צבעוניות מלאות בכל טוב. מאמאצ’קה (צילום: ענת פייזר)

בסלסילות ניתן למצוא סלטים כגון סלט אטריות סובה, סלט משמשים וקישואים, סלט קינואה עם דלעת צלויה ועוד; תבשילי קטניות, תבשילים טבעוניים ותבשילים בשריים; ממרחים מיוחדים כגון ממרח סקורדיליה משקדים ושום; מוצרים יבשים כגון גרנולה ואפילו קינוחים בריאים ושייקים טבעיים.

לסקר עוד הגדילה ועשתה ויצרה ב”מאמצ’קה” פלטפורמה לאימהות מכל סוג ומין - בעמוד הפייסבוק שלה עולה פינה קבועה של היכרות עם אימא אחרת, בדיוק כמו כולן אך ייחודית ושונה בדרכה שלה.

מאמאצ’קה
אזורי חלוקה: בנימינה עד ראשון לציון
טלפון: 052-3849037

תבשילים בריאים ומזינים. מאמאצ'קה (צילום: שרון הורוביץ)
תבשילים בריאים ומזינים. מאמאצ’קה (צילום: שרון הורוביץ)

דפקא טעים - חבילות לידה של שפית eatwith
דפי קרמר אמנם עסוקה רוב הזמן באירוח רב משתתפים בארוחות eat with בביתה, אבל השפע והנתינה שלה ממש לא מסתיימים בארוחות.

“העסק שלי מיסודו מתגאה ביכולות למצוא פתרונות ותרגומים טעימים ובריאים למנות מכל העולם. כך מצאתי את עצמי לשמחתי תופרת ומדייקת, בן השאר, חבילות לידה”, מספרת קרמר.

קרמר מוסיפה ומספרת שיש דפוסים קבועים סביב ההזמנות - חבילת לידה ללידה ראשונה תסבוב סביב המילים “בריא” ו”הנקה”, ובלידה שנייה סביב “מנחם”. בלידה השלישית כבר פורקים כל עול ומזמינים כל טוב לילדים ולמשפחה וגם אלכוהול בשפע ליולדת.

כל האוכל נעשה בהתאם לצרכים של היולדת והמשפחה - טבעוני, צמחוני, ללא גלוטן, דל ברכיבים מסוימים וכדומה. אפשר לקבל משלוח באזורי החלוקה ואפשר להגיע לאיסוף עצמי.

דפקא טעים - דפי קרמר
אזורי חלוקה: גוש דן ודרום השרון
טלפון: 050-6818727

מטבח עולמי שמתורגם לחבילות לידה בריאות. דפקא טעים
מטבח עולמי שמתורגם לחבילות לידה בריאות. דפקא טעים

ביתא קפה - מחדשים את מסורת הקהילות השכונתיות
גם בביתא קפה, קבוצת המסעדות השכונתיות של השפית איילת לטוביץ’, קיים תפריט מיוחד שכולו סירי לידה ובו שלל מנות מזינות, בריאות ומנחמות לנשים שזה עתה ילדו ולמשפחותיהן, במשלוח שמגיע עד הבית.

את הרעיון שאבו בביתא קפה מהקהילות השכונתיות של פעם שעוד נוסדו בקיבוץ: “כמעט כל מסעדות ‘ביתא קפה’ ממוקמות בתוך שכונות שמאוכלסות על ידי משפחות צעירות רבות וראינו לנכון ליצור פתרון נכון ומזין לכל אותן נשים שילדו. היות וקהילתיות ועזרה הדדית הם ערכים שנמצאים בלב ‘ביתא קפה’, החלטנו לקחת השראה אמיתית מהתגייסות נשות הקהילה בקיבוצים, שבכל יום היו מביאות סירים ומאפים ליולדת הטרייה ובכך תמכו בהן”, מספרת לטוביץ’.

בין הסירים המוצעים בבית קפה אפשר למצוא קארי ירקות בחלב קוקוס, אנטיפסטי עם קינואה, כרעי עוף בלימון, פילה סלמון עם ירקות ירוקים ועוד. בכל סיר כ-4 מנות נדיבות והמחירים נעים בין 170 ₪ ל-320 ₪.

ביתא קפה
אזורי חלוקה: ת”א מארלוזורוב צפונה, כולל שכונות צפון מזרח. רמה”ש. הרצליה עד כפר שמריהו. בקעת אונו - יהוד, אור יהודה, רמת אפעל, קרית אונו, סביון, נווה מונוסון
טלפון: 1700700937

סירים שמשמרים מסורות קהילתיות. ביתא קפה (צילום: אפיק גבאי)
סירים שמשמרים מסורות קהילתיות. ביתא קפה (צילום: אפיק גבאי)

דליקטסן
המעדנייה התל-אביבית דליקטסן פיצחה את הנוסחה אחרי שהנפשות הפועלות בה הבינו שהדבר האחרון שבא ליולדת שזה עתה שבה הביתה מבית החולים זה שמלא אנשים יבואו לבקר אותה.

אז מה אתם כן יכולים לעשות? פשוט תמלאו לה את המקרר! בדליקטסן מציעים דיל עם מרקים, סלטים, אנטיפסטי, תוספות, עוף, מאפים ואפילו מתוקים. כל הטוב הזה מגיע עד הבית במשלוח.

פשוט תמלאו לה את המקרר. דליקטסן (צילום: עידית בן עוליאל)
פשוט תמלאו לה את המקרר. דליקטסן (צילום: עידית בן עוליאל)

יש דיל יולדות ב-368 ₪ ואפשר גם להרכיב חבילה בעצמכם עם כל הדברים שאתם בטוחים שהיולדת ומשפחתה יאהבו. רק אל תשכחו את הפחזניות סנט אונורה!

דליקטסן
אזורי חלוקה: תל אביב (בקרוב מאוד ייפתחו אזורי חלוקה נוספים. בינתיים אפשר לשלוח למקומות אחרים בעזרת גט טקסי)
טלפון: 03-9681010

דליקטסן (צילום: עידית בן עוליאל)
דליקטסן (צילום: עידית בן עוליאל)

הרגשתי חובה לציין שמלבד חבילות הלידה בתשלום, ישנה יוזמה התנדבותית מדהימה של קבוצות סירי לידה. כמעט בכל עיר קיימת היום קבוצת מתנדבות שמתנהלות דרך הפייסבוק ומכינות אוכל טעים ומזין ליולדות מהסביבה שזה עתה ילדו.

תפסתי את סווטלנה ויינברנד, מתנדבת במיזם ארצי בשם “קסטרולקה”, כדי שתספר לי קצת על ההתנדבות: “מזה שנה אני מבשלת ליולדות בהתנדבות במסגרת מיזם ארצי בשם ‘קסטרולקה’ (סיר קטן ברוסית). המיזם מבוסס על קבוצת פייסבוק שבה מתנדבות ויולדות. כל יולדת שרוצה להירשם לקבלת סירי לידה ממלאה שאלון עם העדפות, אלרגיות, רגישויות וכדומה, והאוכל מוכן על ידי המתנדבים ונשלח אליה”, מספרת ויינברד.

ויינברד מספרת שהיא משתדלת לבשל אוכל ביתי פשוט ומזין, כזה שגם המשפחה שלה נהנית לאכול, ויספיק ליומיים-שלושה: מנה בשרית; תוספות; ירקות מבושלים; פשטידה או מרק ואפילו קינוח.
עוד על המיזם המקסים בקבוצת הפייסבוק או באתר המיזם

צילום תמונה ראשית: עידית בן עוליאל

קטגוריות

תגובות (3)

Avatar

      Avatar
      ...

      חבל שזנחת את איזור הצפון… גם פה יש אימהות מותשות:)