תפנו יום שלם וסעו לבנימינה! יקב תשבי הוא כל מה שצריך בתכנית

אריאלה אפללו ביקרה ביקב תשבי וחזרה מלובלבת וכן מיין, כדי לספר לנו על החוויות, הטעמים והריחות. לנו זה עשה חשק ולכם? התכניות לסופ"ש הקרוב

ניחוחות, טעימות וטעמים
יין, ברנדי ושוקולד הם שילוש מנצח לחימום הגוף ולבילוי של בוקר חורפי. אם תוסיפו להם גם לחם חם שנשלף מתנור אבן, פיצה משובחת שנשלפת מטאבון, בשר עסיסי שנשלף מהמעשנה, סיור ביקב, טיול בכרמים ותצוגת מכוניות עתיקות, קיבלתם את כל הסיבות הטובות לנסוע לבנימינה, בואכם זכרון יעקב. כל הגודיס’ האלה התכנסו במרכז המבקרים היפה של יקב תשבי, שהציע לנו חווית ריחות וטעמים שעבדה על כל החושים.

גן עדן לפודיז
לאורך השנים בקרתי בעשרות יקבים בארץ ובעולם, כשלכל אחד מהם הסיפור הייחודי שלו. בארץ, יש מעל ל-250 יקבים ויקב תשבי הוא בהחלט אחד מהמיוחדים שבהם, שמזמין לעבור חווית בילוי רב חושית. היקב המשפחתי דילג מזמן על התואר יקב בוטיק אך עדיין שומר על צביון אינטימי.
משפחת תשבי הם דור חמישי לכורמים שראשיתם בימי העלייה הראשונה במושב שפייה, הסמוך לזכרון יעקב. את היקב הקים יונתן תשבי, דור רביעי לכורמים וראשון לייננים, שהשיק אותו ב- 1985, בעקבות משבר החקלאות בארץ.

את הכרמים הראשונים הם נטעו בין הכרמל לים ועם התפתחות היקב נטעו כרמים נוספים שמתפרשים משדה בוקר דרך הרי יהודה, מרגלות הר תבור ועד רמת הגולן, כשכל אזור מעניק לענבים את הטרואר שלו, המשפיע על איכות וטעם היין.
למרות שגדלו והפכו ליקב גדול ומודרני הם מקפידים לשמור על המסורת, ועל מגע ישיר עם אשכולות הענבים, וממשיכים לבצור אותם ידנית. את היקב מנהל היום גולן תשבי, דור חמישי לכורמים ושני לייננים, שהרחיב את מנעדו של היקב והפך אותו לקומפלקס בילוי וקולינריה תחת קורת גג אחת. הכי גן עדן לפודיז.

היין
התחלנו בסיור ביקב במהלכו סיפורו על השושלת המשפחתית, על הכרמים הסובבים את היקב ועל תהליך יצור היין. עברנו בפס הייצור, בין מיכלי התסיסה ובחדר החביות. מפס הייצור המשכנו לאולם בו עומדים שני כדורים גדולים בצבע בורדו - מיכלי נחושת ופליז מרשימים ביופיים מהם יוצאים צינורות מוזהבים. המיכלים הם למעשה מזקקה, היחידה מסוגה במזרח התיכון, שיוצרה ב-1912 עבור חברת רמי מרטן. במזקקה מזקקים ומיישנים קוניאק בשיטת אלמביק, שיטת שיובאה ממחוז קוניאק בצרפת, ואם אתם בעניין, תרשו לעצמכם בקבוק משובח. הסיור הסתיים במרכז המבקרים המפואר, שבמרכזו בר הגדול עם תפאורה של עשרות  גביעי רידל תלויים, הקלסיקה של כוסות היין.
הרגע שחיכינו לו הגיע - התיישבנו מסביב לבר והתחלנו בסבב טעימות מודרכות, כשהברמנית מזגה את היינות לכוסות רידל, שהותאמו לסוגי היין.

סיור בכרמים. צילום: דני גולן
סיור בכרמים. צילום: דני גולן

השוקולד
בנוסף לייצור יין וקוניאק לפני עשור החליט גולן להרחיב את המנעד והחל לייבא את VALRHONA, שוקולד צרפתי מהטובים בעולם. בעקבות היבוא הגה קונספט ייחודי -סדנה רב חושית של טעימת יינות מותאמת לשוקולד. כל טועם מקבל חפיסה עם חמש קוביות שוקולד בטעמים שונים ובאחוזי מוצקי קקאו גבוהים (65%-85%) ודף עם טבלת הטעימות והסברים על היין והכרם ממנו הגיעו הענבים וארץ מוצאם של פולי הקקאו של כל קובייה. מדריך היין מוזג את היינות בתאם לכל טבלייה ומלווה בהסברים על מקור השוקולד, טעמיו, טעמי היינות והשילוב הייחודי ביניהם.

לצד תצוגת היינות העשירה, מיכלים עמוסים במטבעות שוקולד בעשרות טעמים שהם חגיגה לאופים וקונדיטורים, כולל שוקולד רובי ורוד. על המדפים תמצאו גם מרמלדות פירות מסוכרים של חברת קורזייל וצנצנות של ריבות ומטבלים פרי פיתוחה של אושרה תשבי, האחות, כשגולת הכותרת הן ריבות היין שלה. הריבות מיוצרות מיינות קברנה, שרדונה, ריזלינג ושיראז בשילוב פירות בהם תותים, דובדבנים, תפוזים, תאנים ומשמש, וגם ריבת בצל נהדרת אותה שידכתי לפטה כבד.

הלחם
לפני כשנתיים הוסיפו ליקב גם מאפייה, אבל לא סתם מאפייה אלא ארטיזנלית - כזו שהכל נעשה בה ביד עד כדי אמנות. המאפייה מתמחה בלחמי מחמצת שאור שנאפים בתנור לבני שמוט שמוסק בעצים. מהתנור נשלפים לחמניות ולחמים נהדרים, וייחודיים, בהם עם לחם עם זיתים ולימון כבוש, עם סילאן ואגוזים (האס שלי) וגם פרג, סלק, דגנים ופיצוחים, שלכולם מעטה קריספי ממכר. אם תגיעו בשעות הבוקר - גג צהריים, עוד תוכלו לטעום מהעוגות, ממאפיי השמרים הנהדרים (הפרג!) ובשישי יש גם שטרודל תפוחים וגבינה מיוחד, וחלות לשבת.

המאפייה של יקב תשבי. צילום: אריאלה אפללו
המאפייה של יקב תשבי. צילום: אריאלה אפללו
המאפייה של יקב תשבי. צילום: אריאלה אפללו
המאפייה של יקב תשבי. צילום: אריאלה אפללו

המסעדה
את חוויית הטעמים תוכלו להמשיך במסעדה החלבית של היקב. המסעדה מעוצבת באווירה כפרית וביום סגריר אפשר לשבת בפנים וביום יפה בסוכת הגפנים החיצונית, המשקיפה אל הכרמים שמעבר לכביש. על המסעדה מנצח השף גונטר בידרמן שעושה שימוש בפרודוקטים שמגיעים מתוצרת המתחם ומחומרי גלם שהוא מלקט ממגדלים ומיצרנים באזור. מתוך טאבון הלבנים, שגולן בנה במו ידיו, הוא שולף מאפים, פיצות טובות ודגים צלויים. יש גם סלטים, מטבלים ואת הניוקי והפסטות גונטר מכין בעבודת יד. טיפ שלי: אל תעמיסו מידי ותשאירו מקום לעוגות ולקינוחים היפים של קונדיטורית המסעדה, שמכינה אותם עם שוקולד ולרונה ופרודוקטים של חברת SOSA, שניהם ממותגי הבית. בתפריט יש גם ארוחות בוקר, וראו הוזהרתם - בשישי עמוס, עד כדי לחוץ, והשירות דיי בעייתי.

הבראנץ' במסעדה. צילום: דני גולן
הבראנץ’ במסעדה. צילום: דני גולן
תשאירו מקום לקינוחים. צילום: דני גולן
תשאירו מקום לקינוחים. צילום: דני גולן

המעשנה
בימי שישי הם פותחים  BBQ GARAGE בחצר היקב. מתוך מעשנה גדולה נשלפים בשרים ששהו שעות במרינדה של בירה, חרדל ו-27 סוגי תבלינים, ונצלו במשך 14 שעות במעשנה. את הבשרים מגישים מתוך FOOD TRAK, שגם היא נושנה ומשוחזרת. בתפריט המשאית חגיגה קרניבורית עם נתחים עסיסיים של בריסקט, אסאדו וכתף בקר שמפורקים ומוגשים בתוך לחמניות מושחתות, בליווי בירות מהחבית. בחצר הציבו שולחנות פיקניק מעץ, כולם יושבים עם כולם, ברקע מתנגנת מוזיקה מרקידה ושמחת קבלת השבת גדולה ומיוחדת.

כריך בריסקט מעושן במעשנה. צילום: דני גולן
כריך בריסקט מעושן במעשנה. צילום: דני גולן

הגראז’
גולן הוא מולטי טסקינג - חקלאי, כורם, יינן, קרניבור, מוביל סיורי ג’יפים בכרמים המשפחתיים וגם אספן מושבע של רכבים וכלים חקלאים עתיקים. את הגרוטאות, שעוד רגע נגרסו תחת המכבש, הוא הציל, הביא לחניית היקב והקים לו גראז’ לתפארת עם תצוגת מכוניות ואופנועים משגעת. אם תגיעו ביום שהוא מסתובב פנוי בשטח, ותגלו עניין, הוא ישמח לספר לכם על כל רכב, שנת יצור, תהליך השיקום ועוד.

הגראז'. צילום: אריאלה אפללו
הגראז’. צילום: אריאלה אפללו

המחלבה
חכו, עוד לא נגמר… גולן, לא נח לרגע ובימים אלה הוא עובד על הקמת מחלבה שתצטרף לקומפלקס הקולינרי. אם, וכאשר, תוכלו לרכוש גבינות, יוגורט וגלידה, כולם על טהרת חלב העיזים של העדר שרועה באחו של רמת הנדיב הסמוכה. 

איפה? יקב תשבי, בין בנימינה לזכרון יעקב, 04-6380434, tishbi.com מתי? ראשון-שישי. הסיורים נערכים בראשון-חמישי, ב- 10:00, 12:00, 14:00, ובתאום מראש

קטגוריות

תגיות

תגובות (2)

Avatar

    Avatar
    Ilan Regev

    שווה להגיע לשם. אוכל מצוין, אווירה מדהימה והאנשים כולם מלח הארץ אמיתיים

      Avatar
      מערכת Foody

      תודה! כיף לשמוע (יותר נכון לקרוא) (: