מפי הרבנית: למה אנחנו אוכלים מוצרי חלב בחג השבועות?

לזניה, קיש ועוגת גבינה על שום מה? הרבנית יעל רבינוביץ מסבירה למה בעצם אנחנו אוכלים מוצרי חלב בשבועות ואיך מציינים "שמחת חג" כהלכה!

כחלק ממנהגי שבועות, החלב תפס מקום של כבוד בשולחן החג שמציין את מתן התורה ומעמד הר סיני. אך על שום מה מזוהה החג עם לזניות וקישים, גבינות, עוגות גבינה וקנקני חלב?

יש כמה סיבות למנהגי שבועות אלה: אחת מהן מסבירה כי לאחר שניתנה התורה לבני ישראל במעמד הר סיני, הם צוו על דיני הכשרות. כך נודע להם שהבשר שבידם אינו כשר וכיוון שהם טרם הספיקו ללמוד את תורת הכשרות, הם אכלו ביום זה מאכלי חלב בלבד.

סיבה נוספת טוענת כי התורה נמשלת לחלב, כפי שנכתב בשיר השירים: “דבש וחלב תחת לשונך”. כך שכפי שהחלב מקיים את הגוף המתחיל את דרכו בעולם כתינוק, כך התורה מספקת את התזונה הרוחנית הדרושה לנשמת האדם.

עוגת גבינה של יעל רבינוביץ
אז מה המקור של מנהגי שבועות? עוגת גבינה של הרבנית יעל רבינוביץ

ביהדות מקובל לציין “שמחת חג” באמצעות בשר ויין כי הם מרבים שמחה בקרב אוכליהם. על כן, רבים מעדיפים לאכול תפריט בשרי גם בשבועות. עם התרחבות ההיצע של מאכלי ומוצרי החלב השונים, ולאור הסיבות שציינו למעלה, נוצר מצב חדש ומעניין. בניגוד לעבר, אז נחשבו מאכלי חלב כמאכלים פשוטים, ההלכה נוטה לראות גם בהם ראויים ל”שמחת חג”. כך נותרת ההכרעה של בשרי או חלבי בסעודות החג בידי הסועדים.

עוגת גבינה אפויה של סבתא: קלה, פשוטה וממכרת

מושלם לשבת בבוקר ולחג: מוס שוקולד אוורירי ועשיר עם שכבות

קטגוריות

תגובות (2)

Avatar