כל מה שלא ידעתם על קפה

איך גילו את הקפה? איפה שותים הכי הרבה קפה? ואיך שותים קפה בעולם? כל התשובות לשאלות האלו ועוד בכתבה הבאה

איך גילו את הקפה?

האגדה מספרת שלפני 1100 שנים באתיופיה רועה עיזים צעיר בשם חליד, שם לב שהעיזים שלו קצת יותר מדי אנרגטיות. הוא עקב אחריהן וגילה שהן אוכלות פירות אדומים שגדלו על שיח. הוא הביא את הפירות לכפר שלו, מנהיג השבט זרק את הפירות אל האש, הריח הנהדר התפשט בכפר והשאר היסטוריה. המילה קפה אגב מגיעה משם המחוז קאפא באתיופיה, שם התגלה הקפה.

מאתיופיה נדד הקפה דרך תימן אל חצי האי ערב, משם לאירופה ומשם לכל כדור הארץ. כשליש מתושבי הכדור שותים את המשקה השחור ואפילו במדינות ערב בהן אסרו חכמי הדת את שתיית הקפה במשך שנים רבות נכנעו לבסוף וקיבלו את הקפה כמשקה מקומי.

איפה שותים הכי הרבה קפה?

מעניין לדעת שקפה הוא המשקה הנצרך ביותר בעולם ונחשב למוצר המזון הנסחר השני בעולם (אחרי שמן). ברזיל היא יצרנית הקפה הגדולה ביותר ומייצרת 80% מפולי זן הערביקה, זן הקפה הנמכר בעולם. ארה”ב היא צרכנית הקפה הגדולה בעולם, בארה”ב שותים כארבע מאות וחמישים מיליון כוסות קפה בכל יום!

ביחס לכמות האוכלוסיה, מדינות סקנדינביה הן המדינות בהן שותים הכי הרבה קפה. בפינלנד למשל שותים 4 ספלי קפה ליום ובשנת 2020 הולנד נבחרה לשיאנית צריכת הקפה בעולם ביחס לכמות האוכלוסיה.

ואיך שותים קפה בעולם?

בשוודיה הקרה כל כך אוהבים קפה והחליטו לתת להפסקת קפה שם מיוחד -“פיקה” (Fika). הפסקת קפה קבועה באמצע היום בה אוכלים עוגת קינמון ושותים קפה שמזכיר קפה פרקולטור.

איטליה היא מקום הולדת האספרסו (לחוץ), משקה הקפה הבסיסי, המרוכז והצפוף שנולד כדי לתת פתרון קפה מהיר לאנשים ממהרים.

אספרסו מקיאטו
אספרסו מקיאטו. צילום: ירדן עדי, סטיילינג: שירה יפרח

מאחר שהאספרסו היה מרוכז מדי לטעמם של רבים, האיטלקים פיתחו גרסאות שונות לקפה: אמריקנו - אספרסו על מים חמים שקיבל את שמו בלגלוג על הדרך בה החיילים האמריקאים היו שותים קפה, לאטה (חלב באיטלקית) - שליש אספרסו על שני שליש חלב ומקיאטו (מוכתם באיטלקית) - אספרסו מוכתם במעט חלב מוקצף, לאטה מקיאטו - יותר חלב פחות אספרסו.

נהוג לחשוב שגם הקפוצ’ינו הומצא באיטליה אבל האמת היא שהוא הומצא בוינה שבאוסטריה, שהיא גם מקום הולדתו של בית הקפה הראשון בעולם. הקפוצ’ינו הומצא כנראה בטעות כשמישהו שם כוס חלב ליד צינור פליטת האדים של מכונת אספרסו עתיקה.

ההולנדים הביאו לעולם coffee verkeerd, מזכיר קצת את הקפה ההפוך. רק שהם שותים אותו חצי קפה וחצי חלב חם. הוא ניקרא גם שגוי כי במסורת הקפה צריך להכיל כמות קטנה יותר של חלב.

coffee verkeerd
coffee verkeerd. צילום: ירדן עדי, סטיילינג: שירה יפרח

לסיום ניקח אתכם הרחק הרחק לאוסטרליה וניו זילנד, שם שותים Flat white, אספרסו בשילוב חלב מוקרם שנמזג דרך הקפה להשגת מרקם חלק.

Flat white
Flat white. צילום: ירדן עדי, סטיילינג: שירה יפרח

נתנו לכם כאן כמה טעימות של קפה מכל העולם…

בא לכם עוד? תחשבו כמה גאוני זה מכונת קפה אחת שיודעת להכין מגוון סוגים של משקאות.

קטגוריות

תגובות (0)

Avatar