בואו לגלות: מי היו המתכונים הכי טרנדיים ב-2018 בישראל (ובעולם)

איזה מתכון חיפשו הכי הרבה בשנת 2018 בישראל ובעולם ואיך השפיעו תכניות הבישול על הרגלי החיפוש והבישול שלנו. בואו לגלות איזה מתכונים כיכבו ב-2018

אז הנה היא הסתיימה, שנת 2018 כבר מאחורינו וזאת הזדמנות נהדרת להציץ אחורה ולבדוק מה היה לנו השנה. ואם לדייק - מי עשה את השנה הזאת לטעימה, שמחה ומרגשת יותר.

איזה מתכון כיכב במטבחים, איזה אוכל אנשים בארץ הכי אהבו, מה המתכון הכי פופולרי בארה”ב והאם הוא גם אהוב בארץ והאם גם השנה יפתיע מתכון חדש בטופ הרשימה? רמז: כן!

כדי לקבל תשובות על כל השאלות האלה פניתי לחברים בגוגל, וגם לאתר Google Trends, ובדקתי מה היו המתכונים הכי טרנדיים בשנת 2018, בישראל אבל גם בצרפת, אנגליה, יפן וארה”ב.

חושבים שאתם יודעים מה חיפשו הישראלים השנה? נסו לנחש לפני שתקראו את הרשימה.

קדימה, מתחילים מהסוף.

מקום 15 - סלט קינואה

קינואה אהובתי. זה לא יאמן שלפני כמה שנים בודדות הקינואה נחשבה לאוכל של ציפורים. זאת אומרת, לא כולם חשבו ככה, אבל רבים כן. מגמת הבריאות שתפסה תאוצה כמו גם המודעות לתזונה מאוזנת וערכים תזונתיים עזרו לקינואה לקבל במה גדולה והנה, תוך זמן קצר היא נכנסה לרשימה המכובדת. תחזית שלי: בשנה הבאה היא תעלה למעלה ברשימה.

סלט קינואה. צילום: רחלי קרוט
סלט קינואה. צילום: רחלי קרוט

מקום 14 - קוסקוס

מדהים לגלות, ותראו זה עוד מעט גם במקומות נוספים ברשימה, שמאכלים עדתיים מובחנים הפכו לקונצנזוס. זה כל כך יפה, מאחד ומסמל בעיקר על כור היתוך מופלא שקורה כאן. שלא רק מרוקאים מכינים קוסקוס ולא רק אשכנזים מכינים כבד קצוץ. שבסוף האוכל הוא באמת אחד התחומים שמאחדים את כולנו יחד.

מקום 13 - חלה מתוקה

חלה היא הרבה מעבר ללחם. היא תרפיה, מסורת, משפחתיות, עונג רך וממכר והיא גם רגע אחד קסום, בין הטירוף של חמישי לשקט של שישי שבו קולעים צמה, מתפיחים וממתינים לריח שמתפשט בבית. החלה היא גם החוט המקשר בין הזכרון הקולקטיבי של כולנו לארוחת שישי, לטבילה בתוך הרוטב, לזכרונות.

עוד דבר מדהים שקרה השנה זה אינספור הגרסאות שכיכבו ברשת לחלות בשלל קליעות, צבעים וטעמים. מחלה מ-6 רצועות וחלה סגולה עם סלק ועד חלות עגולות וחלת פסטו ירוקה. תחזית שלי: בשנה הבאה תככב כאן חלה אחת מיוחדת שתכבוש את הלבבות של כולם.

אל תפספסו: מתכון לחלה עם שום ועשבי תיבול.

חלת שום ועשבי תיבול. צילום: נמרוד סונדרס
חלת שום ועשבי תיבול. צילום: נמרוד סונדרס

מקום 12 - סושי שוקולד

אם מישהו היה מספר לי לפני שנה-שנתיים שאחד המתכונים הכי מחופשים ברשת יהיה סושי מתוק הייתי חושבת שהוא השתגע. אבל הנה, לויראליות ולבטן כללים משלהם. בשנה האחרונה צצו בארץ אינספור סדנאות שמלמדות איך להכין את הקינוח המתוק ולא מעט חברות יצרו מגשי אירוח מתוקים עם הסושי הצבעוני.

מה שבעיקר מפתיע בטרנד הזה, שטרם נתקלתי במקומות שמכינים את הסושי הזה כקונספט העיקרי של המקום ותחושת הבטן שלי היא שהקינוח המיוחד הזה לא יצליח להשאר כאן עוד הרבה זמן. אגב, למי שטרם טעם מהסושי המתוק רק אספר שלא מדובר באורז מתוק עם פירות ושוקולד אם כי לרוב בקוקוס ממותק שמחליף את האורז הדביק בסושי הקלאסי.

מקום 11 - ביף וולינגטון

מכל הרשימה כאן, והרבה יותר מסושי שוקולד, המתכון הזה הפתיע אותי במיקום שלו. גם כי הוא לא מקומי ופופולרי, גם כי הוא עושה שימוש בנתח בשר אדום שלרוב פחות אהוד כאן בארץ וגם כי השם שלו לא הכי מוכר למי שלא חובב אוכל מושבע. אז איך בכל זאת הוא פה? כנראה שמדובר בקפיצה שהגיעה בזכות הכנה שלו בתכנית מאסטר שף ששודרה לפני שנה, שם הוא כיכב לפחות פעמיים.

אגב שימו לב שברשימה הזו יש רק 2 מאכלי בשר של ממש - ביף וולינגטון וגולאש שהתמקם במקום ה-6 (אוי, עשיתי ספויילר).

מקום 10 - מופלטה

אחרי הקוסקוס הגיעה גם תורה של המופלטה שמככבת בעיקר במימונה. על פי Google Trends, פרט לשנת 2014 אז היא הייתה בשיאה בזמן המימונה, השנה היא אחת השנים שבהן חיפשו את הקינוח הזה הכי הרבה אחרי פסח. גם פה, כמו בקוסקוס, נדמה שהפכנו כולנו לעדה אחת גדולה שמכינה מה שטעים ולא רק מה שגדלנו עליו בבית בילדות.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by יונית סולטן צוקרמן (@yonit_z) on Feb 2, 2017 at 12:25am PST

מקום 9 - אדממה

שמישהו יסביר לי למה כל כך הרבה אנשים חיפשו אדממה. ועזבו זה, חלק ניכר חיפש “אדממה ערכים תזונתיים”. אז מה יש בפולי הסויה שמייצר כל כך הרבה עניין תזונתי? ככל הנראה גם העובדה שהם נטולי גלוטן (במקביל לעליית החיפושים אחרי אוכל נטול גלוטן) והעובדה שיחסית הם חסכוניים בקלוריות (כמו שאמרה לי פעם הדיאטנית - חסכוני כל עוד לא אוכלים את כל השקית) הכניסו אותם לתוך הרשימה ועוד מיקמו אותם במקום טוב באמצע.

מקום 8 - פרגיות

ככה, פרגיות. לא פרגיות ברוטב, לא פרגיות עם תפוחי אדמה, פשוט פרגיות. האמת, די מובן למה כל כך הרבה אנשים חיפשו מה לעשות עם הפרגיות שהם קנו אצל הקצב או בסופר. כי למרות שמדובר בנתח טעים, רך, עסיסי וזמין, יש יחסית מעט מתכונים שנצרבו בתודעה לנתח הזה. ואגב, חיפוש מדוקדק הראה שרוב החיפושים אחרי פרגיות מגיעים ביום שישי - היום בו לרובנו יש זמן סוף סוף לבשל משהו שהוא לא פסטה ב-5 דקות.

עוד קוריוז נחמד היה לגלות שיש פיק גדול השנה בחיפוש המתכונים ‘פרגיות בקארי וחלב קוקוס’, ‘תיבול לפרגיות’ ו’פרגיות בטריאקי’. כמה פשוט ככה טעים וקל להכנה. שימו לב אגב לעניין הקארי והקרם קוקוס, בעיני הם לגמרי בטופ רשימת חומרי הגלם שכובשים בשנים האחרונות את המטבחים.

אל תפספסו: מתכון למשמשים מיובשים במילוי פרגיות של תמרה אהרוני.

מנה מושלמת של משמשים מיובשים במילוי פרגיות שהכי טעים להגיש לצד אורז. צילום: נמרוד גנישר
מנה מושלמת של משמשים מיובשים במילוי פרגיות שהכי טעים להגיש לצד אורז. צילום: נמרוד גנישר

מקום 7 - בצק פריך

הוא מושלם לטארטים וקישים, נהדר כבסיס לעוגיות ואפשר להכין איתו גם קרקרים ועוגת מספרים (אהממ אהממ). למרות הפופולריות שלו מדובר בבצק די מפונק שמצריך קירור, ואז ריכוך כדי שיהיה אפשר לרדד, מצרכים קרים כדי שישאר פריך ואתגר בשינוע שלו לתבנית מבלי שיתפרק. לא פלא שכל כך הרבה אנשים תוהים איך להכין אותו.

פינת הקוריוז - אחד מביטויי החיפוש החזקים בנוגע לבצק פריך השנה הוא “בצק פריך כשר לפסח”. ואני אפילו לא ידעתי שיש חיה כזאת. טוב, ידעתי, אבל לא יצא לי לנסות.

אל תפספסו:
מתכון לטארט שוקולד מופלא של אלון שבו
מתכון למאפה תפוחים עם בצק פריך של תמרה אהרוני

מאפה תפוחים מבצק פריך עם רוטב טופי של תמרה אהרוני. צילום: נמרוד גנישר
מאפה תפוחים מבצק פריך עם רוטב טופי של תמרה אהרוני. צילום: נמרוד גנישר

מקום 6 - גולאש בשר

תגידו, רק אני כותבת גולאש ולא גולש? זה לא יאמן אבל הרוב המוחלט מחפש גולש. אני מרגישה שקצת בא לי להעלם עכשיו עם הידיעה הזאת. ולענייננו - גולאש, או בשמו היותר פופולרי, גולש, הוא באמת אחד המאכלים הכי טעימים שיש וכזה שאמנם מככב בעיקר בחורף אבל נהדר גם בקיץ כשהמזגן דולק.

למרות הסברה שלי שרבים מכינים גולש בשיא החורף, הפיק הגדול בחיפושים אחריו הגיע השנה דווקא באפריל. יתכן שגם הוא, כמו הביף וולינגטון, כיכב בתכנית בישול כזו או אחרת ולכן קפץ בחודש הזה.

גולש בשר עם בצקניות. צילום: רחלי קרוט
גולש בשר עם בצקניות. צילום: רחלי קרוט

מקום 5 - בננה לוטי

אני קצת מתביישת לספר אבל השנה אכלתי בפעם הראשונה בננה לוטי כהלכתה. מה אומר? מדובר בסוג של גן עדן שמשלב בצק דק וחמאתי עם בננות מקורמלות וחמות. במקור אמורים להגות את הקינוח הזה בננה רוטי ולא לוטי והוא מגיע אלינו מתאילנד והודו הרחוקות.

מקום 4 - ג’חנון

איזה קפיצה מטורפת עשה הג’חנון ב-5 השנים האחרונות בכל הנוגע לחיפוש אחריו ברשת. המיקום שלו היום בהיקף החיפושים שילש את עצמו מאז שנת 2014 ונדמה שבמקביל לעלייה שלו ברשת צצו גם מקומות שמוכרים אותו. בדרכים, בשווקים, בדוכנים, איפה לא. כמעט כל קיוסק היום מחזיק מגש עם ג’חנון בימי שישי.

האם בשנה הבאה הוא גם ישאר למעלה? אני חוזה שלא. בכל זאת, קצת פחות בריאותי אם כי טעים בטירוף.

מקום 3 - עראייס

גרף החיפושים אחרי עראייס פשוט מטורף. אם בשנת 2016 כמעט ואף אחד לא חיפש את המונח הזה, בסוף 2017 (אם לדייק - נובמבר 2017) הוא קפץ והרקיע שחקים בצורה בלתי רגילה.

מה שמדהים, זה שחיפוש קצר בגוגל הראה כתבה שהכתירה אותו בשנת 2016 כמנה של השנה. מה שמחזק עוד יותר את הטירוף בכמות החיפושים אחריו השנה. כי אם הגרף כל כך גבוה ביחס ל-2016, תחשבו באיזה סדרי גודל מדובר.

אז למה כולם כל כך מתלהבים? קודם כל כי מדובר במנה שממש, אבל ממש, פשוט להכין. רק מכניסים בשר טחון מתובל לפיתה, מעבירים לטוסטר ומחכים כמה דקות שהפיתה תשחים והבשר יצרב. שנית, הטעם של הבשר הרך שמגיר את המיצים שלו לתוך הפיתה, ביחד עם הפיתה הזהובה והפריכה, יוצרים מנה שבאמת קשה שלא להתאהב בה.

עראייס - 10 דקות הכנה וזה מוכן. צילום: רחלי קרוט
עראייס - 10 דקות הכנה וזה מוכן. צילום: רחלי קרוט

מקום 2 - אוזני המן שוקולד

לא סתם אוזני המן, אוזני המן שוקולד. נכון, אנחנו זוללים אוזני המן רק בפורים, אבל היי, מסתבר שאנחנו זוללים אותן בכמויות גדולות בימים האלה. או לפחות מחפשים איך להכין אותן.

ואגב, מה יש בנובמבר שגורם לגל שני של חיפושים אחרי אוזני המן? פספסתי עוד פורים שלא ידעתי על קיומו?

מקום 1 - הזוכה הגדולה של שנת 2018: עוגת מספרים

מה לא נאמר ונכתב על העוגה שבאמת שברה את הרשת. עוגה שלפני שנה אף אחד לא ידע על קיומה והיום מככבת בכל יום הולדת, מסיבה או אירוע מפונפן.

בצורת מספרים או אותיות, בצורות גיאומטריות או חיות, העוגה הזאת היא טירוף.

אני מודה שהיה לי קצת קשה להתחבר אליה בהתחלה. יותר מדי ממתקים עם עטיפה ותותים עם גבעול ירוק שלא מאפשרים לאכול אותה כמו שצריך גרמו לי להתרחק מהטרנד, אבל אז היא הגיעה אלי הביתה ופשוט התאהבתי. כמו כולם מסתבר.

ואם אתם תוהים איך ומאיפה היא הגיעה? אז ככה - מדובר בעוגה שהכינה לראשונה ליאור קוקה (בייק אוף, פופ עוגת 40 השכבות, גלידה טובה ועוד) לפני שנה וחצי ומאז עברה גלגולים רבים. בעקבות אותה עוגה, קונדיטוריות רבות החלו להכין גרסאות משודרגות שלה. אחת מהן היא עדי קליגהופר המוכשרת שמתחזקת פרופיל אינסטגרם מרהיב של למעלה מרבע מיליון עוקבים, ועדי כהן שמתחזקת אף היא פרופיל אינסטגרם יפהפה עם עוגות מזולפות, עוגות שכבות וכמובן עוגות מספרים.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Adi Klinghofer (@adikosh123) on Oct 12, 2018 at 1:48am PDT

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Adi Cohen (@adidicohen1990) on Nov 14, 2018 at 10:22pm PST

 

View this post on Instagram

 

A post shared by ליאור קוקה (@liorkoka) on Jan 5, 2018 at 3:35am PST

כמה מילים על המתכונים הטרנדיים בעולם

אחת ההפתעות הגדולות בגילוי המתכונים המחופשים בעולם הגיעה מתחום האלכוהול. בארה”ב היה זה המרטיני שנכנס לרשימת 10 המתכונים המחופשים, ולא סתם מרטיני - pornstar martini  - שהוא מרטיני בשילוב עם פסיפלורה. אותו מרטיני מככב, אפילו במקום גבוה יותר, גם באנגליה כך שלגמרי מדובר בטרנד שמתחיל לחלחל. משקה נוסף שנכנס לרשימה הוא המוחיטי שבאמת קל להכין בבית והוא עדין ופופולרי.

אז מי מתנוסס בראש הרשימות?
בארה”ב 3 המתכונים הפופולריים הם meat loaf (קציץ בשר), ביף סטרונגוף שהוא בשר מוקפץ עם פטריות ברוטב קרמי שנהוג להגיש עם פסטה ועוגיות סניקרדודלר שהן עוגיות סוכר וקינמון עם מעטה חיצוני סדוק. מעניין באיזה שלב הן יהפכו גם כאן לפופולריות כל כך.

ביפן הכי הרבה חיפשו השנה אחרי מתכונים לולנטייס והו אה איזה מתכונים קיטשים ומהממים יש להם שם. במקום השני והמיוחד - סלט עלי צנון יפני שנראה קצת כמו סלט סלרי ובמקום השלישי, מתכונים עם דג מקרל.

באנגליה כיכב במקום הראשון מתכון לפנקייק (שהוא גם אחד החיפושים הכי חזקים כאן בארץ) ולאחריו ביף סטרונגוף ומרטיני פסיפלורה. למקום הרביעי הגיע מתכון למעין חיתוכיות אנרגיה שנקרא: flapjack.

ואחרונה חביבה שדגמתי היא צרפת שהמתכון הכי מחופש בשנת 2018 הוא marmiton. עשיתי חיפוש אחרי המושג הזה בגוגל תמונות וגם אז לא הבנתי במה מדובר. הלפ. למקום השני הגיע מתכון לפילה מיניון ולאחריו ביף בורגיניון. בקיצור, הצרפתים בקטע של בשר.

אז מי יהיו הכוכבים הגדולים של שנת 2019?
אומרים שהנבואה ניתנה לשוטים אז אשתדל לא לנבא יותר מדי אלא רק לשער שטרנד הבריאות יתפוס עוד ועוד תאוצה ואיתו קמח הכוסמין ושאר הקמחים החדשים והמיוחדים שצצים לאחרונה.

רוצים לדעת ראשונים על כל הטרנדים, המתכונים הכי טובים והמסעדות הכי שוות? בואו לעקוב אחריה באינסטגרם וגם בפייסבוק.

קטגוריות

תגיות

תגובות (0)

Avatar