איך אפשר לכבד את המסורת היהודית ולהישאר טבעוני בתקופת החגים?

אם גם אתם מתלבטים איך לשרוד את חגי תשרי ועדיין לגלות חמלה כלפי בעלי החיים, אולגה טוכשר הכינה לכם מדריך שילמד אתכם איך להישאר טבעוני בתקופת החגים

ראש השנה הוא אחד החגים המשמעותיים ביותר ביהדות. הוא פותח דף חדש ומתחיל תקופת חשבון נפש. זאת התקופה הטובה ביותר לחשוב על הדברים שאנחנו רוצים להשיג בשנה החדשה, ובעיקר על הדרך שבה אנחנו רוצים להשיג אותם.

כולנו רוצים לחיות חיים בריאים יותר, אבל אי אפשר באמת לעשות זאת ולהמשיך לאכול בצורה לא בריאה. כאן אין ברירה אלא לעשות הקשר בין מה אנחנו מאחלים לעצמנו לבין מה אנחנו אוכלים.

בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים חווים מהפך בחייהם והופכים לטבעונים שאינם אוכלים מוצרים מן החי, כולל מוצרי חלב, ביצים ודבש. השיקולים לכך אישיים. זה יכול להיות מוסר, מצב אקולוגי מדרדר של כדור הארץ, בריאות אישית או שילוב שלהם.

מגמת טבעונות הולכת וגדלה נכונה לכל העולם וניכרת גם בישראל. הבחירה בטבעונות באה עם לא מעט מגבלות שקשורות לאוכל. וכמו במקרה של דיאטות למיניהן, המגבלות האלה הכי בולטות ומאתגרות בתקופת חגים.

אצלנו בארץ, לא מספיק שכל חג רווי במאכלים טעימים ומפתים, אלא גם קיימת שורת מצוות ומסורות שקושרת כל חג למאכלים כאלה או אחרים. אז איך אפשר לכבד את המסורת היהודית ולהישאר טבעוני שנותן כבוד לחיים של חיות? הנה כמה פתרונות לתקופת החגים הבאה עלינו לטובה.

טבילת תפוח בדבש > טובלים את התפוח בממתיק מהצומח

נתחיל במסורת המוכרת ביותר של טבילת תפוח וחלה בדבש. הדרך הפשוטה והטעימה ביותר לקיים את המסורת הזו היא להחליף את הדבש בדבש תמרים (סילאן), בדבש ענבים, בסירופ מייפל, אגבה, סירופ אורז חום או סירופ קוקוס. למעשה, כל ממתיק מהצומח יעשה את העבודה, והשנה החדשה תהיה טובה ומתוקה באחריות.

אפשר לטבול את התפוח בסילאן או במייפל במקום בדבש. צילום: שאטרסטוק
אפשר לטבול את התפוח בסילאן או במייפל במקום בדבש. צילום: שאטרסטוק

עוגת דבש > עוגת סילאן או מייפל

את עוגת הדבש המסורתית מחליפים בקלות בעוגת סילאן או מייפל.

עוגת סילאן טבעונית של שי-לי ליפא
 במיוחד בשביל הטבעונים שלא יכולים ליהנות מדבש בראש השנה, שי-לי ליפא אופה עוגת סילאן טבעונית - מינימום רגשות אשם ומקסימום טעם
שמרו

 

דבש בבישול כממתיק > משתמשים במייפל או בסילאן במקום

אם דבש הוא חלק ממשרה, תיבול או רוטב תמיד אפשר להחליפו במייפל או בסילאן.

מייפל יחמיא מאוד לירקות צלויים בתנור וישתלב מצוין עם עשבי תיבול כמו רוזמרין ותימין. סילאן יעבוד מעולה עם שמן זית, מיץ לימון וחרדל ברוטב לסלט עלים ירוקים.

אנטיפסטי – מגוון ירקות קלויים בתנור
שר פיטנס מכינה תוספת בריאה וטעימה - אנטיפסטי, ירקות אפויים בתנור שקל להכין וכיף לאכול. אפשר להוסיף כל ירק שאוהבים למנה צבעונית במיוחד
שמרו

 

קינוחים חלביים > קינוחי פרווה נהדרים

בהכנת קינוחי פרווה הקלו עלינו מאוד בשנים האחרונות. קיימים מגוון בצקי פרווה מוכנים, גם בצק פריך וגם בצק עלים במחלקות הקפואים בסופרמרקט.

כיוון שלתפוח ניתן מקום כה מרכזי בחג, אפשר וצריך לשלב אותו בכמה שיותר קינוחים, כמו טארט טאטן עם בצק פרווה מוכן מראש.

עוד יותר פשוט לטבען עוגת תפוחים בחושה: מחליפים את החמאה שבמתכון בשמן קוקוס או שמן צמחי אחר, וחלב בחלב צמחי לפי הטעם האישי.

עוגת שבלולי קינמון טבעונית עם צימוקים, פקאנים וגלייז מבריק
חשבתם שעוגות שמרים טבעוניות לא יכולות להיות עסיסיות? חשבו שנית. אולגה טוכשר מכינה עוגת שבלולי קינמון טבעונית שיוצאת מהתנור ריחנית, רכה וממכרת
שמרו

 

מנות דגים > ממירים בטופו, קטניות או סייטן

הסוגייה הגדולה ביותר היא המסורת שכוללת אכילת דגים ולפעמים גם ראש כבש (שנהיה לראש ולא לזנב), או אכילת בשר כסמל של שפע ועושר. גם כאן התחליף הטוב ביותר לחלבון מהחי הוא חלבון מהצומח - טופו. אפשר להכין חריימה מטופו, קציצות סטייל גפילטע או כדורי “בשר” מחומוס או עדשים, שניצל או סטייק טופו או סייטן.

היום יותר מאי פעם קיים בעולם ובארץ שפע אדיר של תחליפים טבעוניים. מי שלא מעוניין בתחליפי בשר או דגים יכול לבנות תפריט חג עשיר, טעים ומאוזן אך ורק על בסיס ירקות, קטניות ופירות.

ראש השנה הוא הזמן הטוב ביותר לתרגל חמלה וחסד, זמן להתחלות חדשות. גם אם לא תהיו טבעונים או צמחונים בשנה החדשה, תוכלו לנסות להכיר ולתרגל דיאטה מבוססת מזונות בריאים מהצומח, ועל הדרך לעזור לשקם את המצב האקולוגי של כדור הארץ. שתהיה שנה טובה!

והנה לכם רעיון למנת פתיחה חגיגית ומיוחדת, שמשלבת את סמל הטבעונות טופו עם סמלי ראש השנה.

 

קוביות טופו פריכות עם תפוח ובצל מקורמלים

מצרכים:
1 קוביית טופו, חתוכה ל-16 קוביות
1/2 כוס קמח
1 כפית שטוחה כמון
מעט מלח ופלפל שחור
שמן לטיגון
1 בצל אדום, חתוך לקוביות קטנות
2 תפוחים ירוקים, ללא ליבה וחתוכים לקוביות קטנות
2 כפות סילאן
3 כפות חומץ תפוחים
1/2 כוס מים
פטרוזיליה קצוצה, להגשה

אופן הכנה:

  1. מחממים שמן במחבת גדולה.
  2. מערבבים את הקמח עם הכמון, מלח ופלפל שחור. מייבשים היטב את הטופו, טובלים בתערובת הקמח, מנערים את העודפים ומעבירים למחבת.
  3. מטגנים 3-4 דקות מכל צד, עד שהטופו מזהיב ונהיה פריך. שומרים בצד. אם רוצים שהטופו יישאר חם, שומרים בתנור מחומם.
  4. מוסיפים קצת שמן למחבת ומעבירים אליה את הבצל והתפוחים. מערבבים ומטגנים תוך ערבוב כ-5 דקות, עד שהנוזלים שהבצל והתפוחים מפרישים מתחילים להצטמצם.
  5. מוסיפים את הסילאן, החומץ והמים, מערבבים וממשיכים לבשל על אש בינונית, עד שכמעט כל הנוזלים מתאדים, והבצל והתפוחים מתרככים לגמרי. טועמים ומתקנים את התיבול.
  6. שמים את הטופו על צלחת הגשה, מכסים עם תערובת הבצל והתפוחים, מפזרים פטרוזיליה ומגישים.

לעוד מתכונים טבעוניים לתקופת החגים:

מתכון מאפה שמרים טבעוני עם פסטו ובטטה

מתכון מרק גונדי טבעוני של רותם ליברזון

מתכון עוגת סילאן טבעונית של שי-לי ליפא

מתכון עלי גפן ממולאים מהבוסתן של סבתא

מתכון בצלים ממולאים של רותם ליברזון

קטגוריות

תגובות (0)

Avatar