שוברים את הסטיגמות – כל מה שאתם חייבים לדעת על תפוחי אדמה

תפוחי אדמה מלוכלכים או נקיים? לאחסן במקרר או בחוץ? באור או בחושך? מה קורה כשתפוח האדמה הופך לירוק? כל מה שאתם צריכים לדעת על תפוחי אדמה

האם עדיף לקנות תפוחי אדמה מלוכלכים או נקיים? לאחסן במקרר או בחוץ? באור או בחושך? מה קורה כשתפוח האדמה משנה את הצבע שלו לירוק? ועוד כל מיני דברים שאתם חייבים לדעת על תפוחי אדמה.

תפוח אדמה הוא כמו הבייגלה של הירקות. הכי פחות סקסי אבל תמיד יהיה שם כדי לנחם אותך בשעה קשה.

נתחיל בקצת היסטוריה - תפוח האדמה הגיע אלינו מאמריקה במאה ה16 ובמשך שנים נחשב לאוכל מסוכן, כזה שמי שאוכל אותו עלול לחטוף צרעת או זיבה לא עלינו… לכן, בשנים הראשונות שלו אכלו אותו רק חזירים ואסירים בבתי כלא ולקח לו זמן למצוא את מקומו כמאכל בסיסי. כל כך בסיסי שבשלב מסוים באירלנד גידלו רק תפוח אדמה והסוף היה רע מאוד (לכו תעשו גוגל).

עדיף לקנות תפוח אדמה נקי או “מלוכלך” ועטוף בחול?

תפוח אדמה שהפך ירוק לא אוכלים (אולי שמעתם על שלגיה שנגסה בתפוח אדמה ירוק ונפלה לתרדמת - זו הגרסה שלי בבית) .אגב, זו גם הסיבה שלא כדאי לנקות את החול מתפוחי האדמה כל עוד הם באחסון (מה שעושים ברשתות השיווק). החול שומר עליהם מחשיפה לאור וכך הם לא מתחילים את תהליך הנביטה וההורקה ומאריכים חיים.

איפה לאחסן את תפוחי האדמה?

רק במקום חשוך ואפל. בגלל שתפוח אדמה הוא גבעול ולא שורש - בחשיפה לאור הוא מתחיל לנבוט ולייצר את הצבע הירוק (כלורופיל). במקביל החשיפה לאור גורמת לתפוח האדמה לייצר רעלן בשם סולאנין. מדובר ברעלן שיכול לגרום לתסמינים רבים שקצר הדף מלהפחיד.

אם תפוח האדמה התחיל להנביט אפשר לאכול אותו?

כן, תפוח אדמה שגידל עיניים (נביטה שנראית כמו שיער של בן גוריון) ניתן לאכול אחרי הסרת העיניים. אין סיכון בנביטה עצמה.

למה לא לשמור תפוח אדמה בקירור?

חומר רעיל נוסף הנוצר בתפוח האדמה הוא האקרילמיד. מורכב לי להסביר את התהליך הכימי של יצירת האקרילמיד אז אסתפק בלומר שמדובר בריאקציה של מפגש בין חד סוכר לחלבונים בטמפ’ גבוהה. כלומר טיגון או צלייה של תפ”א גורמת ליצירת אקרילמיד.

קירור תפ”א גורם לפירוק העמילנים בתפ”א לחד סוכר. אם נטגן את תפ”א היישר מקירור תיווצר כמות גדולה של אקרילמיד. ככל שהצ’יפס כהה יותר כך יש כמות גבוהה יותר של אקרילמיד. לכן, כדאי מאוד להמתין עד שיגיעו תפ”א לפחות לטמפ’ החדר (כי אז הופך הסוכר חזרה לעמילן שאינו חד סוכר) לפני טיגון או אפייה של תפ”א.

בארץ יש רק שני זנים של תפוח אדמה?

האמת היא שרק בישראל יש עשרות זנים שונים של תפוחי אדמה ולכל אחד אופי משלו. רשתות השיווק הרגילו אותנו לחשוב שיש רק שני סוגי תפ”א, לבן ואדום אך  יש זנים עתירי יבול, אלו נמכרים בסופרים במחיר נמוך יחסית ויש זנים מיוחדים הנמכרים בשווקי איכרים.

הזנים נבדלים זה מזה בטעם, במרקם, בכמות העמילן ובצבעם. רשתות השיווק אינן מבדילות בין הזנים ולכן נתקשה גם אנחנו להבדיל ביניהם.

 

וזהו, תודה תפוח אדמה יקר על כל מה שאתה בשבילנו.

 

יקרת שכטר היא טכנולוגית מזון, בעמוד האינסטגרם שלה מחכים לכם עוד ניסויים מעניינים.

 

קבלו כמה מתכונים שווים של תפוחי אדמה:

לביבות לטקעס כמו של סבתא! פשוט וטעים

לביבות לטקעס כמו של סבתא! פשוט וטעים
עם כל הכבוד לסופגניות בשבילנו האוכל האמיתי בחג החנוכה הן הלביבות, או כמו שאנחנו קוראים להם בבית - הלטקעס! אז קבלו מתכון קל להכנה של לביבות לטקעס מושלמות
שמרו

 

תפוחי אדמה אפויים בתנור בנייר כסף

תפוחי אדמה בתנור בנייר כסף.
תפוחי אדמה אפויים בתנור בנייר כסף
שי-לי ליפא מכינה את התוספת הכי נוסטלגית שיש - תפוחי אדמה אפויים בתנור בנייר כסף, ממש כמו כשהיינו ילדים. אפשר להגיש עם שמנת חמוצה או מיונז
שמרו

 

תפוח אדמה מוקרם ממולא בכל טוב!

תפוח אדמה מוקרם 1
תפוח אדמה מוקרם ממולא בכל טוב!
תפוח אדמה מוקרם הוא הפתרון המושלם לארוחת ערב חמה ומנחמת! תפוח אדמה ממולא גבינות ופטריות כמו בשנות ה-80 אבל בקטע טוב. הדלקתם כבר את התנור?
שמרו

 

מרק תפוחי אדמה וחומוס ב-5 מרכיבים בלבד

מרק תפוחי אדמה וחומוס1
מרק תפוחי אדמה וחומוס ב-5 מרכיבים בלבד
מרק תפוחי אדמה חורפי, עשיר ומשביע. כל מה שאתם צריכים זה 5 מרכיבים ויש לכם ארוחה מנחמת וטעימה בשעה בלבד! בתאבון.
שמרו

 

רך מבפנים ופריך מבחוץ: צ’יפס מתנפח של פלאפליות

צ'יפס מתנפח
רך מבפנים ופריך מבחוץ: צ’יפס מתנפח של פלאפליות
אין כמו צ'יפס של פלאפליות! פרוסות תפוחי אדמה דקות ומצופות, מטוגנות עד שהן מתנפחות! אפילו על הקטשופ אפשר לוותר
שמרו

קטגוריות

תגיות

תגובות (0)

Avatar