7,000 טון מזון נזרקים בישראל בכל יום – מה אפשר למען צמצום בזבוז מזון?

שליש מהאוכל בישראל נזרק אל הפח. ב-12.3 מציינים בישראל את יום הצמבו"ז להעלאת מודעות לחשיבות של צמצום בזבוז מזון. בואו לגלות את כל הטיפים לצמצום בזבוז בבית

כמעט כל אחד יודע שאנחנו זורקים לפח לא מעט מזון בכל שבוע, אבל האם אתם באמת מכירים את המספרים? ישראל נמצאת במקום השני בבזבוז מזון בין מדינות ה-OECD ומייצרת מידי שנה 2.4 מיליון טון פסולת מזון, זאת אומרת, שליש מכל המזון שמיוצר בישראל בכל שנה.

חצי מכל המזון הזה שנזרק עדיין ראוי למאכל אדם ומגיע לאשפה כתוצאה מדפוסי התנהגות, חוסר מודעות, הרגלי הקנייה שלנו ועוד. בחישוב מהיר, כל משפחה בישראל זורקת בשנה כ-1,152 ק”ג של מזון מבוזבז, ששווים כ-8,088 שקלים בממוצע. המון כסף!

בימים אלה יוצא לדרך שיתוף פעולה נרחב והדוק בין FOODY, מיזם האוכל המוביל בישראל, לבין TNS ישראל, עמותה הפועלת להעלאת המודעות בציבור לנושא צמצום בזבוז מזון (צמבו”ז). FOODY מחבק את עמותת TNS ויחד השניים לוקחים על עצמם את קידום המודעות לנושא.

שיתוף הפעולה יכלול הנגשת הידע הציבורי בנושא צמצום בזבוז מזון, טיפים שיועברו לגולשים ולצופים ע”י שפים ובלוגרים ידועים, כתבות וסרטונים בנושא חסכון במזון ובסל הקניות הבייתי. בין הבלוגרים והשפים המשתתפים: תמרה אהרוני, נטלי לוין, רותם ליברזון, אולגה טוכשר, רחלי קרוט, עז תלם ועוד רבים.

אז מה אנחנו בעצם יכולים לעשות? יום שלישי הקרוב, ה-12.3 הוא יום צמצום בזבוז המזון (או בקיצור: צמבו”ז) הראשון בישראל. ביום הזה ארגונים שונים יערכו פעילויות הסברה,פיקניקים, סדנאות בישול ופעילויות נוספות, שילמדו את כולנו איך לצמצם את בזבוז המזון. רוצים להשתתף ביום הצמבוז עם הארגון שלכם? הרשמו לקבלת פרטים על צמצום בזבוז מזון.

ביום הצמבו”ז, ה-12.3.19, הכינו מנה מירקות שנשארו לכם במקרר, העלו תמונה לרשתות החברתיות ותייגו tnsisrael #FWD, #foodwasteday#, וגם אותנו:foody_israel@. אנחנו נשתף את התמונות שלכם וביחד נצמצם את בזבוז המזון.

כולם משתתפים ביום הצמבו"ז! מעלים את המודעות לחשיבות צמצום בזבוז מזון
כולם משתתפים ביום הצמבו”ז! מעלים את המודעות לחשיבות צמצום בזבוז מזון (צילום: TNS ישראל)

ומה אפשר לעשות בקלות בבית כדי לצמצם את הבזבוז? הנה 10 טיפים קלים ופשוטים שאפשר ליישם בכל בית:

  1.  לפני שיוצאים לקניות, בדקו מה עוד נשאר בבית ומה לא באמת צריך לקנות. אם מגיעים לקניות עם רשימה מפורטת קונים הרבה פחות דברים מיותרים שאולי ייזרקו בהמשך.
  2. נסו להימנע ממבצעי 1+1 או הנחות אחרות, במיוחד כשמדובר בירקות ופירות שיאבדו מהר את טריותם. השיטה הזו רק גורמת לכם לקנות יותר ממה שאתם צריכים, ובסוף במקום לחסוך כסף, זורקים אוכל מיותר לפח.
  3. לפני שמחליטים מה לבשל כדאי לבדוק במקרר ובעיקר במגירות הפירות והירקות מי מהם כבר קרוב להתקלקל ולנסות להכין דווקא מאכלים שיכילו אותם.
  4. כמעט בכל פעם שאנחנו מארחים בבית, ובעיקר בחגים, אנחנו מכינים הרבה יותר אוכל ממה שבאמת צריך, “כדי שיהיה שפע”. שפע זה כיף מאוד, אבל כדאי לנסות לתכנן כמויות קצת יותר הגיוניות, כדי שלא יישאר יותר מדי אוכל שילך לפח.
  5. למדו איך לאחסן נכון את האוכל שלכם כדי להאריך את חיי המדף שלו. כל ירק, פרי או חומר גלם צריכים טיפול קצת אחר, ואחרי שמתרגלים לאחסן נכון את כולם, אפשר לחסוך המון כסף. רוצים לדעת איך שומרים על כל המאכלים? היכנסו לקבלת טיפים לאחסון נכון של מזון.
  6. לא תמיד צריך להילחץ מתאריך תפוגה. בהרבה מוצרים מדובר על “עדיף לפני” ולא “לשימוש עד”. מוצרים שמסומנים ב”עדיף לפני” יכולים להיות טובים לאכילה גם בימים שלאחר התאריך המופיע על האריזה. מרחרחים קצת, טועמים בקטנה, ויש סיכוי טוב מאוד שהמוצר עדיין טוב לשימוש.
  7. המקפיא הוא החבר הטוב ביותר של מי שרוצה לצמצם בזבוז. קניתם לחם גדול מדי? הקפיאו את מה שנשאר ואחרי ההפשרה תקבלו לחם כמו טרי. הכנתם יותר מדי רוטב? הקפיאו חלק ממנו לפעם הבאה.
  8. אם בישלתם יותר מדי אוכל, חבל לזרוק. בעבודה או אצל השכנים תמיד יהיה מישהו שישמח לאוכל מבושל וטעים.
  9. קחו את הילדים איתכם לקניות והראו להם שגם ירקות קצת מכוערים הם טעימים וכדאי לקנות אותם הביתה. הראו להם שאפשר להכין רוטב מעגבניות בשלות מדי או עוגה מבננות והעבירו הלאה את החינוך לצמצום בזבוז.
  10. לא פעם אנחנו מכינים מאכל או תבשיל שלא יצא טעים, וזורקים אותו, למרות שאפשר להציל אותו בקלות יחסית. התחתית של התבשיל והסיר נשרפו? אפשר להעביר את החלק העליון שלא נשרף לסיר אחר ולכסות אותו במשך 10 דקות במטלית לחה, שתספוג את הריחות השרופים. המרק או התבשיל יצאו מלוחים מדי? אפשר להוסיף קצת חומץ ומיץ לימון שינטרלו את המליחות. גם תפוחי אדמה שנוסיף למרק יספגו חלק מהמליחות, ואפשר אחרי כן להפוך אותם לפירה נהדר.

אגב, בלא מעט מאכלים אפשר לעשות שימוש חוזר, כמו להכין כדורי שוקולד מעוגה בת כמה ימים או פשטידה מפסטה שהכנתם בתחילת השבוע. היכנסו לקבלת מלא רעיונות למתכונים נפלאים שאפשר להכין תוך צמצום בזבוז מזון.

קטגוריות

תגיות

תגובות (0)

Avatar