איך מונעים מבננה להשחיר?

מי לא אוהב בננה? רק שלפעמים היא קצת מעצבנת, כשהיא מחליטה עבורנו שהיא בשלה עכשיו, ואז חייבים לאכול אותה באותו הרגע, אחרת כל אשכול הבננות ישחיר ויירקב. מה עושים אתם שואלים? אז ככה: אחרי שחוזרים הביתה מקניות עם אשכול בננות, ישר מפרקים את האשכול לבננות בודדות, לוקחים חתיכה של ניילון נצמד ועוטפים היטב את הקצה העליון של הבננה (שמתחבר לאשכול) בניילון. כך חוזרים ועוטפים כל בננה ובננה ובסוף מניחים את כולן בקערה אחת ליד השנייה. בדרך זו, אנו מונעים מבננה להשחיר ומבטיחים שהבננות ישמרו לאורך זמן ולא יבשילו כולם בבת אחת, בבום.

עכשיו, אחרי שאנחנו יודעים איך מונעים מבננה להשחיר - בואו נעשה זאת:

 

פאי תמרים, בננות ושוקולד של מיקי שמו

פאי תמרים, בננות ושוקולד של מיקי שמו
קינוח מושלם לשולחן הפסח שגם מבוגרים וגם ילדים יאהבו! פאי עם בסיס פריך של פצפוצי אורז ושוקולד, מלית של תמרים ובננות טריות וציפוי של קצפת רכה ושבבי שוקולד
שמרו

 

בחושות ללא גלוטן: עוגת גזר ועוגת בננה שוקולד צ’יפס מושלמות!

בחושות ללא גלוטן: עוגת גזר ועוגת בננה שוקולד צ’יפס מושלמות!
תמרה ועומר מכינים עוגות ללא גלוטן בקלות ובמהירות - עוגת גזר, ועוגת בננה עם נטיפי שוקולד צ'יפס. בזמן עבודה קצר תקבלו עוגות רכות וטעימות שמתאימות לכל בני הבית
  • תמרה אהרוני ועומר מילר
שמרו

 

בחושה ונהדרת: עוגת שיש בננה-שוקולד וקרמבל קקאו

עוגת שיש בננה-שוקולד וקרמבל קקאו. צילום: אייל רווח
בחושה ונהדרת: עוגת שיש בננה-שוקולד וקרמבל קקאו
נשארו לכם בננות שהפכו בשלות יתר על המידה? אל דאגה - אייל רווח מסדר לכם עוגת שיש בננות ושוקולד רכה טעימה בטירוף, עם קראמבל קקאו מתוק לתוספת פריכות משגעת
שמרו

 

קרין גורן מכינה מאפינס חצי חצי שוקו בננה

קרין גורן מכינה מאפינס חצי חצי שוקו בננה
מי לא אוהב את השילוב של שוקולד ובננה? אז קבלו מתכון של מאפינס חצי חצי שוקו בננה מטריפים במיוחד שילדים אוהבים (וגם מבוגרים)!
שמרו

 

החיים קלים: בנופי פאי מושלם ללא אפייה

בנופי פאי
החיים קלים: בנופי פאי מושלם ללא אפייה
פאי משגע ומתוק ללא אפייה ובהכנה פשוטה ומהירה! בסיס פריך מפתי בר וקוקוס, במילוי ריבת חלב, פרוסות בננה וקצפת רכה מלמעלה. קינוח מושלם שייטרף במהירות
שמרו

 

סמודי בול בננה לוטי ושוקולד של אור בן אוליאל

סמודי בול בננה לוטי 2
סמודי בול בננה לוטי ושוקולד של אור בן אוליאל
ארוחת בוקר מהחלומות: קערת סמודי בול מפנקת במיוחדת בטעמי בננה לוטי ושוקולד! רק אל תשכחו לצלם את כל היופי הזה, שניה לפני שאתם אוכלים ומרגישים בתאילנד
שמרו

חוזרים לעניינים: השפים חוזרים אל מסעדות השף!

הפתיחה הכי מרגשת: “לוטה”  - האחות הצפונית החדשה של מסעדת מחניודה של אסף גרניט במלון “גלי כנרת” הנוצץ

מרהיבה וצופה אל הכנרת. מסעדת לוטה

רגע לפני פתיחת מעדנייה בשם “שוש” בפריז, מסעדה נוספת בברלין ואחת בקאריביים אסף גרניט נוחת בארץ כדי לפתוח מסעדה ראשונה בצפון בשם “לוטה”. “לוטה” שוכנת במלון “גלי כנרת” בטבריה, מלון ותיק עם היסטוריה מפוארת שעבר כעת להנהלה חדשה בחסות “ישראל קנדה מלונות” ועבר שדרוג ושיפוץ מאסיבי במיליוני שקלים, מה שאמור להפוך אותו לאחד המלונות הכי מדוברים בישראל. מעצב על בשם סער צפריר הופקד על עיצוב החללים, כולל המסעדה המפוארת ואסף גרניט הוא זה שהונחו בידיו מושכות הקולינריה.

יודע להוציא מנצחים מריאליטי. אסף גרניט ואליעד דנון

אז תכירו את “לוטה”, על שמה של המנכ”לית הראשונה של המלון, לוטה אייזנברג, שבשנות הארבעים אירחה כאן את כל השמנה וסלטה של ארץ ישראל כולל דוד בן גוריון, שאחת הסוויטות נקראת על שמו, והדיבור הוא שבשעות הצהריים היתה פולה יושבת מחוץ לחדרם במלון ומשקיטה שכנים רעשנים כדי שבעלה יוכל לשנו”צ כמו שצריך. גרניט נמצא בשלב זה במסעדה יחד עם השף בפועל, אליעד דנון, יוצא “משחקי השף” לשעבר. כמו שפים רבים שגרניט מטפח, גם את דנון הכיר במהלך הצילומים לריאליטי ומשך אותו אל הצפון, אחרי שתיפקד כסו שף של יוסי שטרית ב”משיה” ועבד גם אצל מאיר אדוני. אליעד עבר לגור פה בסמוך עם משפחתו, ונמצא מהבוקר עד הלילה במטבח הפתוח שצופה אל המסעדה. בבוקר הוא מגיש כאן ארוחת בוקר מפוארת לאורחי המלון, בצהריים אפשר להינות מתפריט לובי שאינו אופייני למלונות, אפילו תפריט הרום סרוויס הוא תפריט שאסף הגה ואליעד מגיש, ובערב, גולת הכותרת, גם אורחים מבחוץ יכולים להזמין מקום למסעדה ולהינות מאוכל של שף בעל כוכב מישלן.

אורחי המלון נהנים גם מארוחת בוקר ואפילו רום סרוויס של גרניט

“לוטה” היא המסעדה הכשרה היחידה של גרניט כרגע, וככזו גם שומרי כשרות יכולים סוף סוף להינות ממנו. ההגשה לא מתבצעת בבופה, אלא עם תפריט אמיתי, עמוס מנות מפתות במחירים מפתיעים לטובה. תחקיר מעמיק על הקולינריה בטבריה וסביבתה הוליד מנות רבות שמבוססות על “פיוז’ן ירושלמי-טברייני” להגדרתו של גרניט וחומרי הגלם באזור, כולל בשר ממגדלים קרובים בגליל, פירות וירקות מיישובים סובבי הכנרת ודגי כנרת טריים שנימשים מידי יום עבור המסעדה. העיצוב מרהיב, הכנרת כולה צופה אליך מהחלונות הגדולים של המסעדה, הצלחות יוצרו במיוחד עבור המסעדה באיטליה והישיבה פה היא חוויה בפני עצמה. זהו לא הניסיון הראשון של גרניט עם מסעדת מלון: “בלאגן” המסעדה הראשונה של גרניט בפריז, נמצאת במלון מריוט בעיר. עם כמעט שלושים מסעדות באמתחתו, גרניט כבר מנוסה בהעברת המסורת הקולינרית הישראלית, גם לטבחים קוריאנים, אנגלים וצרפתים, אז ללמד טבחים טבריינים שעובדים על הפס להכין מטבוחה כמו שלו? זה קל. ההתרגשות המקומית ממסעדה של שף בקאליבר כמו של גרניט היא גדולה, והצפי הוא שהמקום יתמלא במהירות בשבועות הקרובים, מה גם שיש עדיפות קודמת לאורחי המלון. טיפ מאיתנו? שריינו מקום במהירות.

אז מה בתפריט?
קובלה, שהיא הקובנה הנהדרת של גרניט עם עגבניות מגורדות וחריף (32 שקל), קאדה טברייני, שהוא מאפה כורדי נהדר עם מילוי בצל מקורמל ומנגולד, שמגיע עם ירקות וטחינה (56 שקל), סרדין ממי הכנרת, כבוש קלות עם סלט טורקי, קרעי לחם מחצת ואיולי לימון כבוש (72 שקל) וגם קיגל כרוב, שהיא מנה שאתם חייבים להזמין של שכבות עדינות של כרוב שביניהן פלפל שחור ושומן אווז ועליה קרן קשיו מלוח (58 שקל). יש גם פילה פורל מהדן, נתחי טומהוק שמיושנים במקום  וריזוטו פריקי, שהיא מנת אסף גרניט מובהקת.
“לוטה”, מלון גלי כנרת, טבריה.

 

הפתיחה הכי מתבקשת: “ניהון נו-בה” יפנית כשרה חדשה של השף שגב משה

לאחר יותר מארבע שנים של עבודה, ואחרי שסגר לא מעט מקומות בתקופת הקורונה, השף שגב משה פותח מסעדה יפנית כשרה בעיר פתח תקווה. לדברי שגב, הוא חווה דרישות חוזרות ונשנות מצד העוקבים שלו ברשתות לפתוח מקום כשר. מדובר במתחם של שלוש קומות עם סטייל ניו יורקי מובהק שמציע חוויה של אוכל אסייתי לצד קוקטיילים מפונפנים, שמרמזים שהלילה פה הוא העיקר. תפריט האלכוהול נחלק לארבע קטגוריות וכולל גם סוגי סאקה שונים, וויסקי יפני וקוקטיילים ייחודים על בסיס ליקר תה מאצ’ה ויוזו. תפריט האוכל מבוסס על מנות יפניות באינטרפרטציה של השף והמסעדה מפעילה גם משלוחים לפתח תקווה, קריית אונו וגבעת שמואל.

אז מה בתפריט?
כרוב בטמפורה עם עלים מרעננים, שמן שומשום וליים (34 שקל), סושי רול עם סלמון צרוב, אבוקדו, מלפפון, נורי ופונזו (49 שקל), קארה צ’יקן  שהן פרגיות צלויות מונחות על רייס קייק, עלים ירוקים, קארי, מלפפונים ושומשום סויה (59 שקל).

העוקבים רצו כשר. שגב משה
מנת וונטון במסעדה

ניהון נו-בה הכשרה, תוצרת הארץ 3, פתח תקווה

הפתיחה הכי מסקרנת: מסעדת a של יובל בן נריה

עזריאלי לא כמו שהכרתם. מסעדת a

את פתיחתה של “a” מתכננים יובל בן נריה וקבוצת השותפים שלו כבר כמה שנים, אבל אתם יודעים איך זה מגיפה עולמית - תוכניות משתנות! כעת, בנובמבר 2021 נפתחה סוף סוף המסעדה שבהקמתה הושקעו כ-12 מיליון שקלים והסקרנות לקראתה בקרב פודי’ז מרקיעה שחקים. המסעדה ממוקמת בקומה השנייה של מגדל עזריאלי שרונה בדרך מנחם בגין בת”א, לא רחוק ממסעדת “טאיזו” של השף והפעם ההשפעה יפנית. “דף המסרים” שנשלח אלינו לקראת הפתיחה מדבר על חקר מעמיק שעשה השף במשך חודשים על המטבח המסורתי, ועל טכניקות כמו שימור, יישון והתססה. רובוטה - גריל פחמים יפני הותקן במטבח בחגיגיות והתפריט מחולק לארבעה חלקים - ביסים, ראשונות, עיקריות ותפריט סושי, עם חלוקה פנימית לשיטות הטיפול בחומר הגלם: נא, צלייה באש וטיגון ובישול באמצעות ברזל. הביאו איתכם את משקפי הקריאה: התפריט ארוך וכולל פירוט מלא של כל חומרי הגלם ומוצאם, וחוץ מזה, כך מזהירים, הוא גם משתנה תדירות, בהתאם לחומרי הגלם הנכונים לו. בכל מקרה, מי שמכיר את עבודתו של בן נריה יודע שיהיה מרתק.

אז מה בתפריט (נכון להיום, כן?):
חציל מיסו קה (62 שקל), שיפוד דג באש (98 שקל), טאטאקי שייטל (88 שקל), אודון בשר מפורק (128 שקל) וגם דג גומבר צלוי מקומי עם קציפת פרמזן במיסוף חמאת קוג’י, שמנת דאשי, שמן צ’ילי וקולורבי צלוי (188 שקל).

 מסעדת a , מנחם בגין 121, מגדל עזריאלי שרונה

צילומים: גיל אליהו, דפנה כפיר הראל, אסף קרלה, נעם פריסמן

באר שבע מתעוררת לחיים! זה הזמן להגיע, לאכול ולטייל!

באר שבע היא נווה מדבר עוד מימי אברהם אבינו, התיירן הראשון שהגיע ממסופוטמיה והביא עמו ידע טכנולוגיה שסייעו לו לחפור בארות. מאז יבשו המים בבארות ובירת הנגב מתפתחת בצעדי ענק והופכת ליעד תיירות, תרבות ובילוי אטרקטיבי, במיוחד במתחם  העיר העתיקה, שהסירה מעליה את האבק, הלכלוך וההזנחה וחשפה את יופייה. העתיקה שוקקת חיים ביום - עם אתרים היסטוריים, מרכזי מבקרים, מוזיאונים, גלריות, אמנות חוצות, בתי קפה, מסעדות עממיות ושדרת אוכל רחוב, ובלילה - עם תאטרון פרינג’ מצוין ושפע של ברים מדליקים, שהם כשלעצמם שווים קפיצה.

ימי הקורונה השביתו גם את העתיקה, כמו גם את שאר האתרים בארץ, אך עם המתווה החדש היא חוזרת אט, אט לעצמה. דוכני האוכל פתוחים כבשגרה ורב המסעדות ובתי הקפה חזרו לפעול בהתאם להנחיות משרד הבריאות והתו הסגול - משלוחים וטייק אווי, אותם תוכלו לקחת ולאכול בספסלים הפזורים לאורך השדרה, באחד מהגנים הסמוכים או לעשות פיקניק רומנטי בפארק נחל באר שבע, הממוקם מעבר לכביש. אז יאללה, בואו, נעשיתי רעבה!

שדרת האוכל, רחוב קק"ל. צילום: מישל אמזלג
שדרת האוכל, רחוב קק”ל. צילום: מישל אמזלג

שדרת האוכל של קק”ל
העיר העתיקה היא שילוב מרתק של אותנטיות לצד טרנדיות, של מוסדות קולינריים וותיקים מול מסעדות גורמה חדשות, של אוכל רחוב מול דוכני שוק אופנתיים. את אלה, ועוד, תפגשו על צלחת רב חושית של ריחות, צבעים, טעמים, סיפורים ואנשים המייצגים את הפסיפס הייחודי ואת קיבוץ הגלויות הקולינרי של באר שבע.
לפני כשנה השיקו ברחוב קק”ל, הרחוב הרחב ביותר בעיר העתיקה, את שדרת האוכל שלאורכה מסעדות עממיות ודוכני אוכל רחוב. ומה אוכלים שם? טורטיות מקסיקניות, בריק טריפוליטאי, קרפ צרפתי, פלאפל, מלווח וסלוף תימני, מעורב ירושלמי, שווארמה טורקית וקבב פרסי. איפה? לאורך רחוב קק”ל

 הקבב של אמונה
ראשיתה של ממלכת הקבבים של שמעון אמונה בשנות ה-60, אז עלה מפרס והתיישב בעיר. לפרנסה פתח שיפודיה קטנה בסמטה, ועם השנים שמה הלך לפניה ברחבי הנגב והיא גדלה והפכה למסעדה, שחזיתה בשדרת האוכל. בתפריט סלטים ביתיים ושיפודים מכל הסוגים והטעמים (נסו את חזה האווז) אך גולת הכותרת הם הקבבונים הקטנים, העסיסיים, שנכרכים בלאפה רכה שנשלפת מהטבון. את מסורת הקבבים ממשיך הבן אמנון ששולט בממלכה ביד רמה. רחוב קק”ל 58.  08-6278865

הקבב של אמונה. צילום: אריאלה אפללו
הקבב של אמונה. צילום: אריאלה אפללו

הבורקס של אומי
בורקס אומי הוא המיתולוגי של העיר, זה שכל מי שעבר אי פעם ב’פיקוד’ לא יכול לשכוח. בראשית היו ההורים רוזה ויצחק שהקימו את הקונדיטוריה לפני 40 שנה, ובהמשך הצטרף גם אומי הבן. במטבח הקונדיטוריה הם הכינו בורקס טורקי ועוגיות שמרים עד שהצטרף אליהם גם קלמן, האח הגדול, שהבין את דרישת החיילים לאוכל רחוב מהיר. או אז גייס את המשפחה ופסק - אם בורקס אז הכי טוב, פשוט ומהיר הכנה, ומשם הכל היסטוריה שומנית, משובחת. בעוד קלמן מאחורי הקלעים, מרדד בצק עלים, ממלא בגבינה, תפוחי אדמה ותרד, ומגלגל רוגלך קטנטנים ונהדרים, אומי בחזית,  מגיש את הבורקס עם ביצה שחומה, טחינה וחמוצים. כמה פשוט ככה ממכר.
רחוב הפלמ”ח 107. ‏08-6276365

 

הבגט של אורי
להורים של אורי כהן היה דוכן פלאפל אבל הוא, שבדיוק השתחרר משירות קבע והתחתן, הבין שזו עבודה קשה מידי ופתח לו דוכן בגטיה בכיכר העיר העתיקה. “הייתי הראשון שהתחיל עם בגטים בעיר ועד היום, כבר 34 שנים, יש לי צוות מיומן וטוב”, הוא מספר בגאווה תוך שהוא ממלא בגט פריך בתפוח אדמה, טונה, חביתת ירק ורוטב סודי. ראו הוזהרתם, בשעות הבוקר-צהרים משתרכים טורים ארוכים בחזית הדוכן, אבל העמידה והסבלנות מצדיקים את הסנדביץ’ המעולה שתקבלו בסוף. רחוב החלוץ 77. 08-6280015

הבגט של אורי. צילום: אריאלה אפללו
הבגט של אורי. צילום: אריאלה אפללו

הקפה של לולה
לולה היא מבתי הקפה הכי שוקקים בעיר בו מתכנסים כל הבליינים, האמנים והסטודנטים לצד חובבי הספורט, בשבילם הקצו חדר סגור לצפייה רועשת במשחקים לצד בר, כורסאות, מסכים, דגלים וחולצות של קבוצות כדורגל מובילות. הקפה ממוקם במבנה אבן עתיק ויפה והחלל המרכזי שלו משמש גם כגלריה לתערוכות מתחלפות ומקום להרצאות והופעות אקוסטיות. בתפריט תמצאו מגוון ארוחות בוקר טובות, ברוסקטות אנטיפסטי, ארטיקוש אלה-רומנה, שקשוקות מושקעות, בהן שקשוקת סביח ושקשוקה חריפה אש, סלט עיזה, פסטות, בורגרים וקריספי שניצל. בממלכת הבריאות - שייקים ומיצים סחוטים במקום. רחוב סמילנסקי 13. 08-6288937

 

הבר של כפרה
הכפרה התמקם בשני בתי אבן עתיקים, מהיפים ברחוב המשוחזר. מדובר בבר אופנתי צמוד מסעדת שף בהשראה איטלקית-ספרדית-ישראלית, שהפכו מיד עם השקתם לאחד המקומות הכי לוהטים בעיר. אפשר להתחיל את הערב בארוחה אלגנטית עם פסטות שנעשות בעבודת יד בשילוב רטבים מקוריים, בשרים מיושנים כהלכה, דגים, פירות ים ועוד כאלה בסגנון. בתום הארוחה עוברים לבר הגדול שם מתחממת האווירה עם מוזיקה טובה ואלכוהול משובח. ועם במתחממת עסקינן, בימים חמים פותחים את הגג של הבר, מגבירים את קצב המוזיקה ויאללה בלגן. נכון לעכשיו המקום סגור ויפתח לכשיפתחו את כל המסעדות בארץ. רחוב סמילינסקי 23, 08-6654854

מסעדת כפרה. צילום: אריאלה אפללו
מסעדת כפרה. צילום: אריאלה אפללו

הבית התימני
נתן כהן הוא תימני אסלי, מהדמויות הצבעוניות והמצחיקות של העיר העתיקה. כבר 40 שנה שהוא בוחש באותם הסירים את אותם התבשילים ולא בכדי עומדים אצלו בתור. הוא שולף את הסאלוף מטאבון ענק וצולה עופות על בולי עץ, אך עיקר העניין הם המרקים והתבשילים התימנים, המסורתיים. חובה, סבאיה מאפה בצק על פי מתכון שעובר דורות במשפחה, וחרטה ברטה - ארוחה גדולה שכוללת סלטים, מרק זנב שור או מרק רגל מחייה נפשות, בשר ראש או קציצות ברוטב, תוספות ופיתה תימנית.
עד שתקבלו את האוכל תוכלו לקרוא את השלטים המצחיקים, לשמוע את הדחקות של נתן ולהצטער שאין לכם תימני כזה ליד הבית.
רחוב הרצל 25. 08-6288858 

עושים שוק
באם אתם חובבי שווקים בטח תמצאו עניין גם בסמטאות השוק העירוני, שעובר בימים אלה שיפוץ ושדרוג בדרך להופכו לשוק תוסס ואטרקטיבי, בדומה לאחיו מחנה יהודה, הכרמל ועכו. לצד הירקות, הבשר והדגים ממוקמים דוכני לחמים אתיופים, גרוזינים ומרוקאים, דוכני קטניות ותבלינים מהודו, סין ואתיופיה, ממתקים מארצות ערב, שמלות ערב מפוארות בזיל הזול, בתי נרגילות, מסעדות פועלים ודוכני פלאפל נהדרים. איפה: דרך אילת, ביציאה הדרומית של העיר. פתוח ראשון-שישי

שוק באר שבע. צילום: אריאלה אפללו
שוק באר שבע. צילום: אריאלה אפללו

שישי בב”ש
הגעתי לסיור אוכל בעיר טרום הקורונה ושבתי אליה בעקבות סיור התמיכה בעסקי העיר העתיקה, בימי אפטר קורונה. הסיורים החדשים מתקיימים בקבוצות קטנות, בהתאם להנחיות, כאשר המשתתפים עוטים מסכות ושומרים על מרחק נגיעה. את הסיורים מובילים מדריכי מיזם I LOVE BASH , שמתבלים אותם באנקדוטות וסיפורים על חדשנות ויזמות פורצות דרך. הסיורים יתקיימו בשלושה נושאים- אמנות רחוב, מלונות בוטיק ובעקבות שמות הרחובות, ואתם רק צריכים לבחור. המסלולים יעברו ברחובות ובסמטאות העתיקות, בעקבות מיזמים קהילתיים, אמנות הרחוב, שמקשטת את האזור, מוקדי התרבות, הבילוי והקולינריה, סצנת הפאבים המקומיים ופריחת מלונות הבוטיק החדשים.
מאחורי היוזמה המבורכת עומדות עיריית באר שבע ומנהלת העיר העתיקה והתיירות, שמטרתם להביא את המטיילים ועל הדרך לתמוך בעסקים המקומיים, ובכללם המסעדות, בתי הקפה ודוכני האוכל.
מתי: שישי, 22.5 , 10:00
מחיר: ההשתתפות ללא תשלום אך מותנת ברכישה בסך 20 שקלים מאחד העסקים
מפגש: בגן אלנבי, רחוב העצמאות פינת הרצל
להרשמה מראש:  lp.vp4.me/mkcg

באר שבע. צילום: אריאלה אפללו
באר שבע. צילום: אריאלה אפללו

 ואם אתם כבר בעיר
בשבוע הבא יפתחו מחדש את כל אתרי התיירות בעיר, שיפעלו בתנאי משרד הבריאות, כמובן. החזרה לשגרה היא הזדמנות נהדרת להגיע, לפרגן, לתמוך ולבקר את אברהם אבינו בבאר המיתולוגית במרכז המבקרים “באר אברהם”; לעלות על הרכבת העות’מנית במתחם הקטר 70414 ההיסטורי; לדרוש בשלומן של חיות המדבר בנגב ZOO; להתנסות במדע חווייתי ב”פארק קרסו” ובלונדע - מוזיאון ידע אינטראקטיבי לילדים; לחוות את קרב הפרשים האחרון ב”מוזיאון אנז”ק” המרתק, המנציח 100 שנים לקרב לשחרור העיר; לסייר ב”שער לנגב” - מרכז המבקרים האינטראקטיבי; להתרשם מאמנות עכשווית והיסטורית במתחם מוזיאוני הנגב, הממוקמים במבנים מרשימים ביופיים; ולקנח בטבע ובמרחבים הפתוחים של פארק נחל באר שבע - מתחם נופש ופנאי במרכזו ממוקם האגם השני בגדולו בארץ. לאורך הפארק גשרים, טיילות, שבילי אופניים, ספורטק, מתקני שעשועים ושטחי פיקניק. עוד פרטים באתר - visitbr7.co.il

 

 

 

 

מה עושים עם שאריות עוף בתנור?

הכנתם עוף בתנור בשבת ונותרו לכם חלקי עוף צלויים קרים? מעולה, יש לכם ארוחת ערב מושלמת ליום ראשון!

הסירו את העור מהעוף, חתכו לפיסות קטנות והנה שלושה רעיונות נפלאים מה לעשות עם שאריות העוף:

1. סלט אסייתי קר של עוף עם עשבי תיבול (כוסברה, נענע ובזיליקום), בצל סגול ורוטב המורכב מסויה, רוטב דגים, צ’ילי מתוק וסוכר. יאמי!

2. סנדוויץ’ עוף מושלם.

3. נאגטס עוף - קוצצים את העוף, מוסיפים תבלינים ופירה תפוח אדמה. טובלים בביצה ופירורי לחם ומטגנים בשמן עמוק!

אי אפשר לעמוד בפניה: סלסה אבוקדו פיקנטית עם נתחי עוף צלויים
הכינו את הטורטיות! מנה פיקנטית משגעת ומלאה בטעמים של סלסה אבוקדו עם נתחי עוף צלויים, עשבי תיבול וצ'ילי חריף, מוגשת עם טורטיות לוהטות וחצי לימון
שמרו

 

סלט שומר והדרים רושפלד
סלט עוף, מנגולד וצימוקים של יונתן רושפלד
הכנתם מרק עוף גדול ונותר לכם עוף מכובס? אל לכם לבזבז אותו! הכינו את הסלט של רושפלד, סלט מנגולד חגיגי בהשפעה סורית, עם עוף, צימוקים וחריף שיקפיץ את שולחן החג
שמרו

ירוק עולה – למה חשוב לקנות עוף עם סימון ירוק?

במהפכת סימון המוצרים שמוביל משרד הבריאות ניתן ללכת לאיבוד די בקלות. אז בואו, נעשה לכם סדר לגבי סימון העוף שאתם קונים בסופר: הסימון הירוק!

הסימון הירוק של משרד הבריאות הוא סימון שבא לזהות מזון מקבוצת המזונות הגולמיים, שאינם מעובדים ומכיל תכולת נתרן נמוכה מ-300 מ”ג ל-100 גרם - כלומר פחות מלח.

אולי אינכם יודעים עדיין, אבל העוף הטרי של עוף טוב הוא היחיד שקיבל את הסימון הירוק בעוף, ולמעשה הוכרז כמזון בריא ומומלץ.

בעוף כזה, אשר יש לו את הסימון הירוק, אפשר להשתמש מהאריזה ישירות למחבת. אין צורך לשטוף את העוף, גם כי העוף הזה טופל בסביבת עבודה נקייה, וגם בגלל ששטיפת עוף לא מבושל עשויה להתיז מים שמכילים חיידקים על סביבת העבודה, דבר שיפגום באוכל טרי שיוכן בה.

חוץ מזה שימו לב שטמפרטורת מים גבוהה מעט, תתחיל פעולת בישול בעוף, דבר שאנו לא רוצים שיקרה.

עוף עם פתיתים
שוקי עוף עם פתיתים – ארוחה בסיר אחד!
ארוחה בסיר אחד במינימום עבודה! עוף עם פתיתים בסיר אחד - שוקי עוף עם פתיתים וירקות, עם טעמים שמשתלבים והופכים כל ביס למושלם. ארוחה לכל המשפחה
שמרו

 

שוקי עוף במעטפה3
מתנה לכל המשפחה: עוף עם ירקות שורש בעטיפה!
קבלו מתכון מעולה שנאפה במעטפה יפה בתנור: שוקי עוף נימוחים ועסיסיים, מרוחים במשחת תבלינים ומוגשים עם שלל ירקות שורש - זו ארוחה מושלמת!
שמרו

 

מדוע חשוב לצרוך עוף ללא אנטיביוטיקה?

יוצאים לקניות? רגע לפני שאתם קונים את העוף שלכם, תנו לנו רגע:

יצא לכם פעם לעצור ולחשוב מה יש בעוף שאנחנו מכניסים לגוף שלנו?

לאורך השנים, התפתחו זני חיידקים העמידים לאנטיביוטיקה והחשש הוא שאותם חיידקים יעברו גם לבני אדם ויגרמו לתחלואה.

בעולם המערבי כבר יש מגמה ברורה של הפחתת השימוש באנטיביוטיקה בעופות למאכל, אבל דווקא בישראל, המאופיינת בצריכה גבוהה במיוחד של עופות, עדיין אין תקנות סדורות לגבי השימוש באנטיביוטיקה.

“עוף טוב” לקחו זאת על עצמם והיום הם מחזיקים במגוון רחב של מוצרי עוף מגידול ללא אנטיביוטיקה. זה אפשרי מפני שתזונת העופות מכילה תוספים ממיצוי צמחים והעופות גדלים בלולים מרווחים ובסביבה נקייה על מנת שלא יחלו.

אז כשאתם הולכים לקנות את העוף לארוחה הבאה - חפשו את הסימון של “גידול ללא אנטיביוטיקה”. זה חשוב, האמינו לנו!

 

שוקי עוף במעטפה3
מתנה לכל המשפחה: עוף עם ירקות שורש בעטיפה!
קבלו מתכון מעולה שנאפה במעטפה יפה בתנור: שוקי עוף נימוחים ועסיסיים, מרוחים במשחת תבלינים ומוגשים עם שלל ירקות שורש - זו ארוחה מושלמת!
שמרו

 

טיפים למרק עוף מושלם

החורף כבר כאן, אז תרשו לנו לשתף אתכם במספר כללי זהב להכנת מרק עוף מושלם!

נתחיל כמובן מהעוף עצמו - החלק הכי חשוב במרק. למרק עוף תמיד משתמשים בנתח “על העצם”, מכיוון שהעצמות הן אלו שמעשירות את טעם המרק. אפשר לחתוך את קצה העצם של השוקיים, שכן קצה העצם מיותרת, והחיתוך מאפשר לעצמות לשחרר טעמים עשירים יותר למרק.

הקפידו לבחור שוקיים מגידול ללא אנטיביוטיקה ובעלי סימון ירוק. למה זה בעצם כל כך חשוב? מעבר לכך שמדובר בעופות שגדלו בישראל, תוך בקרה על איכות התזונה שלהם ותנאי הגידול, מדובר במוצרי העוף היחידים המסומנים בתו ירוק על ידי משרד הבריאות, בזכות תכולת הנתרן הנמוכה שלהם. או במילים פשוטות: העוף הזה בריא יותר וטעים יותר!

השתמשו בשוקיים עם העור, שם נמצא כל השומן, שהוא זהב בשביל מרק העוף שלנו. טיפ שלנו: בסוף הבישול הפרידו את בשר העוף מהעצם, כך הרבה יותר נוח לאכול את המרק!

מים - השתמשו במים שאתם שותים! כמו שמבשלים עם יין טוב, כך גם מכינים מרק ממים איכותיים.

ירקות - מרק עוף חייב ירקות שורש, מכיוון שהירקות הללו הן נותני הטעם העיקריים למרק, בלעדיהן המרק יצא תפל. אין מרק טוב בלי: בצל, גזר, שורש פטרוזיליה, שורש סלרי ועלי פטרוזיליה. אפשר כמובן להעשיר את המרק עם ירקות נוספים כמו שמיר, כרישה, קישוא ותפוחי אדמה.

תיבול - מלח הוא חובה, בשלב ראשון הוסיפו כפית ממנו, ורק בסיום תטעמו, והמשיכו לתבל איתו. פלפל- אפשר חצי כפית פלפל שחור ואפשר פלפל אנגלי. עוד תבלינים שיעשירו את המרק- טימין ועלי דפנה.

בישול - בתחילה הרתחה של כל המרכיבים יחד. בשלב הבא, הסרת הקצף שנוצר מעל. ואז: בישול על להבה נמוכה, כמעט ללא בעבוע במשך זמן ארוך, שעה וחצי לפחות ואפשר גם יותר. הטעמים יעמיקו ככל שתשאירו את המרק להתבשל יותר זמן.

מרק עוף קלאסי3
מרק עוף קלאסי שתמיד מצליח
עם שקדי מרק או בלי, מרק עוף קלאסי הוא מלך המטבח וכולם אוהבים לאכול אותו בכל עונות השנה. קבלו את תרופת סבתא הכי טעימה שצריך להכניס לסל הבריאות!
שמרו

 

מרק עוף פולני
איך מכינים מרק עוף מושלם או: ראמן פולני
יש משהו כל כך מנחם בקערת מרק עוף פולני. הוא מתקשר אצלנו לשולחן החג, לימים של חורף וגם למאכל שהכי מתאים לנו כשאנחנו חולים וצריכים בוסט של פניצילין טבעי
שמרו

תמרה אהרוני מגלה את כל הסודות לציר עוף מושלם

ציר עוף אמיתי הוא אחד מיסודות הבישול הטובים ביותר. בהרבה מתכונים אנו נדרשים להכין ציר מרק ולא תמיד יש לנו. אז אם אתם לא משתמשים באבקת מרק, קבלו טיפ להכנת ציר עוף מושלם וטיפ עוד יותר מגניב לשימור שלו:

1. איך מכינים ציר? כמו שמבשלים מרק עוף - שורש פטרוזיליה אחד, שורש סלרי, 2 גזרים, 3 מקלות סלרי, צרור פטרוזיליה, 2 בצלים פרוסים לארבע ו-3 שיני שום, גרון הודו אחד של עוף טוב ו-2 כרעי עוף. מוסיפים שני ליטר מים ומדליקים את האש.

אבל… אם רוצים להכין ציר עוף - במקום בישול של שעה וחצי, מבשלים את המרק שעתיים וחצי, ואפילו שלוש, עד שהנוזלים מצטמצמים. בתום הבישול יש לסנן את הציר.

איך שומרים את הציר לאורך זמן: הקפיאו את הציר בתבנית קוביות קרח או בצנצנות, ואז ניתן להשתמש בו עד חצי שנה כשהוא שמור במקפיא.

אז בפעם הבאה שיהיה כתוב במצרכים של המתכון “ציר עוף”, לכם כבר תהיה צנצנת מוכנה במקפיא. נחמד לא?

מרק צלול עם כיסוני עוף3
סיפור של חורף: מרק צלול עם כיסוני עוף ופטריות
כיסונים מדפי אורז במילוי עוף קצוץ ופטריות פורטובלו בתיבול אסייתי משגע, צפים במרק מלא בטעם. מרק צלול עם כיסוני עוף לחורף מושלם!
שמרו

 

מרק חמוץ חריף עם עוף
הקיסר של סין – מרק חמוץ חריף עם עוף
קבלו מתכון שיחמם לכם בימי החורף הקרים גם את הבטן וגם את הלב - מרק חמוץ חריף עם עוף בדיוק כמו במסעדות הסיניות!
שמרו

הטיפ של תמרה למרינדות מושלמות לעוף

מה זה בעצם מרינדה ולמה צריך את זה? טוב ששאלתם! מרינדה היא תערובת תיבול שמוסיפה לעוף טעמים, ומרככת אותו. התוצאה היא: עוף טעים, מתובל, רך ועסיסי.

אבל כמו סיר ומכסה - מרינדה טובה צריכה שידוך לעוף איכותי. חשוב להשתמש בעוף ללא אנטיביוטיקה, מעבר לכך שמדובר ביתרון בריאותי מובהק, מדובר בעוף בעל טעם עמוק ועשיר שיקפיץ כל מנה!

וחזרה למרינדה: בכל מרינדה החוק הוא אותו דבר - מערבבים יחד את כל המצרכים בקערה ומשרים את חלקי העוף בתוך קערת המרינדה, מכוסה בניילון נצמד במקרר למשך שעתיים.

הנה שתי מרינדות קלות ופשוטות, האהובות עלינו ביותר:

1. שלוש שיני שום קצוצות, 1 כף ג’ינג’ר קצוץ, 2 כפות דבש, 2 כפות סויה, כפית שמן שומשום ומעט מים.

2. שני שיני שום כתושות, 1 קליפה מגורדת מלימון, 1 קליפה מגורדת מתפוז, 2 כפות דבש, 1 כוס מיץ תפוזים, 1/4 כוס מיץ לימון, 1 כף עלי טימין, 3 כפות שמן זית, מלח ופלפל שחור.

חזה עוף במיסו1
געגועים לטוקיו: חזה עוף במיסו בסגנון יפני
חזה עוף במיסו, משחה יפנית מסורתית שעושה לעוף פלאים! עם תיבול של ג'ינג'ר, שום וסויה ולצד אורז מאודה, זו אחת ממנות העוף הכי טעימות שיש!
שמרו

 

חזה עוף מוקפץ בטמפורה. צילום: שניר גואטה
חזה עוף מוקפץ בטמפורה, חמוץ-מתוק וטעים בטירוף!
יונית צוקרמן מכינה אוכל אסייתי והיום היא מפנקת במתכון מושלם לחזה עוף מוקפץ בטמפורה שנותנת מעטפת קראנצ'ית לעוף העסיסי לצד רוטב מתקתק וטעים
  • יונית צוקרמן ואמיר דן
שמרו

מה היא הדרך הנכונה להפשיר עוף?

בואו ונדבר על עוף קפוא: הרבה אנשים מעדיפים לצרוך עוף טרי, שזה מצוין אם אתם מתכוונים לבשל אותו בזה הרגע. העניין הוא שאנשים רבים קונים אותו מהקצב ומקפיאים אותו מיד.

ההמלצה שלנו  היא אם אתם מתכננים להקפיא את העוף הטרי שקניתם, כדאי כבר לקנות עוף קפוא ללא אנטיביוטיקה ולהפשירו טרם הבישול!

אז איך מפשירים עוף? עוף לא מפשירים על השיש בטמפרטורת חדר, אלא רק במקרר!

כמה זמן? זה תלוי בחלק של העוף:

1. נתחי חזה עוף יפשירו מהר יותר מכרעיים- בעוד ששוקיים יפשירו כבר לאחר 5 שעות, עוף שלם עשוי להפשיר גם רק אחרי 24 שעות. הכי טוב להתכונן מראש ולהעביר את העוף מהמקפיא למקרר יום לפני ההכנה.

2. לפעמים אנו שוכחים להפשיר את העוף במקרר וצריכים להכין ארוחה זריזה בדקה התשעים, אז קודם כל תדעו שעל אריזות עוף טוב יש מדריך שלם להפשרה ואפשר להפשיר עוף גם במיקרוגל, אם קיימת לכם פונקציית הפשרה. זה יקח כ-10 דקות, אבל רצוי לעשות זאת בפולסים של 3-4 דקות ולבדוק בכל פעם מה מצב העוף. אם הפשרתם במיקרוגל, תצטרכו לבשל את העוף מיד לאחר מכן, ללא המתנה.

והכי חשוב: עוף מפשירים פעם אחת! אי אפשר להפשיר ואז להקפיא שוב. הפשרתם? אתם חייבים להשתמש.

חזה עוף במיסו1
געגועים לטוקיו: חזה עוף במיסו בסגנון יפני
חזה עוף במיסו, משחה יפנית מסורתית שעושה לעוף פלאים! עם תיבול של ג'ינג'ר, שום וסויה ולצד אורז מאודה, זו אחת ממנות העוף הכי טעימות שיש!
שמרו

 

חזה עוף מוקפץ בטמפורה. צילום: שניר גואטה
חזה עוף מוקפץ בטמפורה, חמוץ-מתוק וטעים בטירוף!
יונית צוקרמן מכינה אוכל אסייתי והיום היא מפנקת במתכון מושלם לחזה עוף מוקפץ בטמפורה שנותנת מעטפת קראנצ'ית לעוף העסיסי לצד רוטב מתקתק וטעים
  • יונית צוקרמן ואמיר דן
שמרו

עוגה בחושה עם שמן זית? לא תאמינו כמה זה טעים!

בזמן לימודי הקונדיטוריה שמע שף קונדיטור אורן חיו לא פעם שאי אפשר באמת לייצר קונדיטוריה טובה ללא מוצרי חלב. לכן, כשסיים את לימודיו בחר הירושלמי לעבוד בקונדיטורית קדוש, אחד ממקדשי הקונדיטוריה הנחשבים בירושלים. רק אחרי זה פנה למלונאות, שם כידוע, אתה נדרש לפרווה מתוקף כשרות המלונות. התחנה הראשונה שלו היתה ב”קינג דיוויד” המפואר שם פגש בדודו ביטון, שף מסעדת ‘לה רג’אנס’ הכשרה שאתגר אותו והורה: “בלי מרגרינה, בלי חלב סויה ובלי שמנת צמחית’.

חיו לקח על עצמו את האתגר והתחיל להכין קינוחי יוקרה בלי תחליפים. הוא מספר שעבד מבוקר עד לילה, הרבה אחרי שעות העבודה המסורתיות, הכין וזרק לפח, עד שהצליח לעמוד במשימה ולהגיש קונדיטוריה מפוארת ללא תחליפים.

קינוחי פרווה של אורן חיו
קינוחי פרווה של אורן חיו, לא מתפשרים על כלום

היום, תשע שנים אחרי ותקופות גם במלונות “הרברט סמואל” ו”ממילא” הוא חושב שהוא פיצח את השיטה. הוא מרצה בדנון ומעביר גם סדנאות באופן פרטי של “קינוחים ללא חלב”. אנחנו השתתפנו באחת כזו ואיתנו ערב רב של אנשים שמעוניינים להכין קינוחי פרווה ללא תחליפים. בעל מאפייה חובש כיפה מירושלים, פנסיונרית בעלת עסק לעוגות מעוצבות מיישובי גדרות, בת של אדוקת טבעונות שרוצה לשמח את אימה ועוד הרבה אנשים שבעקבות הקורונה החלו לפתח את תחביב האפייה לעסק ורוצים להעשיר את הידע והיריעה. הכנו מדלנים נהדרים, בחושה של פטל מרציפן, טארט הדרים עם לימון, נענע ויוזו, עוגת מאה אחוז פקאן עתירת שכבות וטארטלטים של שוקולד ושמן זית. בכולם, לא מורגש היעדר החמאה והקצפות. העוגות מפוארות ויפות, נימוחות וטעימות, ללא טעמי לוואי של תחליפים ואולי אפילו, גם קצת בריאות יותר.

אורן חיו
שף קונדיטור אורן חיו

 

פרווה? מי היה מאמין

כללים לעבודה עם שמן זית

  1. השתמשו בשמן זית שאתם אוהבים את טעמו - אורן ממליץ על שמן זית מסוג קורנייקי, זן שמקורו ביוון עם טעם פירותי וחריפות עדינה.
  2. רוצים להמיר מתכון עם חמאה בשמן זית? היחס הוא 100-80. כלומר הפחיתו את הכמות במתכון ממאה אחוז חמאה לשמונים אחוז שמן זית.
  3. מתכון עם שמן זית פחות יעבוד ברינגים - כי הבצק קצת יותר נוזלי. עדיף לאפות במשטח ולקרוץ עם הרינגים לאחר אפייה.
  4. שמן זית אוהב להתחבר למסה חמה - בעוד חמאה אנחנו נוהגים להוסיף למסות שקוררו, אחרת תתפרק, שמן זית דווקא יאהב להכנס לתוך אמבט שוקולד חם וישכשך בו בהנאה.
    עוגות פרווה של אורן חיו
    מדלנים של שמן זית נהדרים ופריכים

    עוגת בחושה מרציפן פטל

בחושה מרציפן פטל / אורן חיו

מצרכים

300 גרם ביצים

250 גרם מרציפן

270 גרם סוכר דמררה

195 גרם קמח

6 גרם אבקת אפייה

420 גרם שמן זית קורנייקי

75 גרם מייפל

אופן הכנה

  1. טוחנים במעבד המזון ביצים, מרציפן וסוכר במשך דקה.
  2. מעבירים להקצפה במיקסר ומקציפים חמש דקות עד שהתערובת מלבינה.
  3. מקפלים פנימה את הקמח ואבקת האפייה ואז מוסיפים את שמן הזית והמייפל.
  4. מעבירים לתבניות אינגליש קייק קטנות וממלאים את התבנית עד ל-2/3 גובה. אופים בחום של 150 מעלות ותוכנית טורבו במשך 15 דקות.
  5. אורן מגיש את העוגות שמעליהן קולי פטל שהוא מכין ממחית פטל, סוכר אינוורטי ופקטין לייצוב שהוא מבשל יחד. בבית, אתם יכולים גם למרוח ריבת פטל מוכנה ולקשט בפטל טרי ואבקת סוכר.
    אז איך מגיעים לסדנאות המופלאות של שף אורן חיו?התקשרו אליו עכשיו ותנו לעצמכם מתנה נפלאה לחג: 050-2066906

“טעם הגליל” מגיע עד אליכם וגם מתכונים סודיים נחשפים!

יש לי רומן מתמשך עם הגליל המערבי, אזור שעשה בשנים האחרונות קפיצת מדרגה והמתמקם חזק על מפת התיירות והקולינריה. מעבר לאתרי הטבע, מסלולי הטיול, הלינה, האוכל והאטרקציות הרבות, החבר’ה שם לא מפסיקים לחדש ולהפתיע. אחד מהאחראים על המהפך הוא “זמן גליל מערבי”, עמותת תיירות שחלק גדול מחבריה עוסקים בקולינריה - החל מגבנים, בשלנים, אופים, קונדיטורים, מסעדנים, ייננים ועד למדריכים שמובילים סיורים קולינריים בכפרים ובשווקים של המרחב הגלילי, הממוקם בין ההר הנושק לים.

טעם הגליל. צילום: אנטולי מיכאלו
טעם הגליל. צילום: אנטולי מיכאלו

בתקופה הזו של השנה, כשהכל מסביב ירוק, פורח וזורם, אני נוהגת להצפין אליהם לסיור מקדים לקראת “טעם הגליל” -  יריד שמתקיים בחג השבועות ומסמן את התפר שבין סוף האביב ותחילת הקיץ. אבל, והאבל הפעם הוא גדול, קורונה… לאור המצב, ולראשונה אחרי  שבע שנים בהם מתקיים היריד, הוא מקבל תפנית ויתקיים בשלט רחוק - אם אנחנו לא יכולים להגיע אליו הוא יגיעו עד אלינו הביתה.

השנה, במקום שנטייל באזור, עשרות היצרנים והמארחים יתאגדו, יארזו את כל הטוב שלהם וישלחו לנו אותם במארזים חגיגיים. המהלך הייחודי בימים אלה, שגם כך היו קשים לכל המגדלים והיצרנים הקטנים, הוא פרי תמיכה והתגייסות מבורכת של ארגון JNF (קק”ל ארה”ב) ושותפות דאלאס שאימצו את הפרויקט ומלווים אותם בשנים האחרונות. לצורך כך הוקם אתר יעודי (https://westgalil.org.il/) בו אפשר לבחור מארזים מוכנים, או לבנות את המארז האולטימטיבי עבורכם - קוסקוס בעבודת יד, קציצות ביתיות, בשרים מעושנים, עלי גפן, ממרחים טבעונים, גבינות, עוגות, מאפים, שוקולד, דבש, גלידה ויינות, וגם פרודוקטים לבישול, ערכות יצירה, אומנות שימושית, תכשיטים וקוסמטיקה טבעית.

מחיר: מ-135 שקלים למארז, כולל משלוח, ומ-120 שקלים למארז בהרכבה אישית, כאשר לכל משלוח יצורפו חוברת מתכונים ועציץ תבלין במתנה. את ההזמנות אפשר לעשות עד 15.5.20 והמארזים יגיעו אליכם עד 28.5.20. לפרטים: עמותת זמן גליל מערבי -  04-6015533, https://westgalil.org.il/

טעם הגליל. צילום: אנטולי מיכאלו
טעם הגליל. צילום: אנטולי מיכאלו

אז מה מזמינים, מה מבשלים?
ברשימת המומלצים גבינות רכות וקשות ממחלבת אלטו ושירת רועים, בשרים מעושנים ממסעדת לה פמפה, עוגות ומאפים מתושה בייקרי, בריוש ונועלוש, תבשילים, ממולאים, קובה, פטאייר, עלי גפן ומעמולים מבאסמה ממסעדת נור, משולה ממושב שתולה ומנורית פורן מ”העולם על פי נורית”,  שמציעה אוכל ערבי-עכואי ותבלינים ומעדנים משוק עכו. ויש גם יינות מהיקבים שטרן, לטם וכישור, בירה ממבשלת מלכה, שיכר ממזקקת יוליוס וגלידה משובחת של בוזה מתרשיחא.

מבין חברי העמותה בחרתי להתמקד בארבעה מהם, שבימי שגרה תוכלו להתארח אצלם, לשמוע את סיפורם, להשתתף בסדנה ולאכול ממעשה ידיהם, כמובן. ועד שנגיע אליהם, ולכבוד שבועות, שתפו במתכון אישי, שישאיר לנו טעם של עוד.

שולה משתולה
שולה מתגוררת בשתולה, מושב פסטורלי הממוקם על גבול לבנון. הנוף המלווה את הדרך לביתה ירוק ומקושט בפריחות וריחות שפותחים את התיאבון, בעיקר כשעומדים בגינת ביתה וצופים אל פסגת החרמון המזדקר בין רכס הרי הגולן, הגליל והלבנון. א-מה-מה, נכון לעכשיו לא נוכל להגיע אליה ולהתענג על הנוף והריחות, אז נסתפק בתמונות ובדמיון.

שולה היא בשלנית מדופלמת שקבלה את האסמכתה ממשפחתה, ובהמשך גם מהמטיילים שהיא מארחת לסיפורים וארוחות בסלונה הפרטי. מאז ילדותה היא מבשלת אוכל כורדי (חובה הקובה במיה שלה) אבל הקטע המקצועי התחיל כאשר פרשה לגמלאות, לאחר 30 שנה בהם הייתה גננת וחינכה דורות של ילדי האזור. משפרשה עסקה קצת בחינוך והייתה סופר נני, ומכיוון שתמיד שמעה כמה שהיא מבשלת נהדר וכולם, בקשו לטעום מהאוכל שלה, היה הכי טבעי שתעשה הסבה ותעבור לבישול ואירוח, אותם היא  מלווה בהומור, בשירים ובסיפור חייה המרתק.
מה תכניסו למארז? מרק קובה, קציצות בקר ברוטב פלפלים ופלפלים ממולאים ברוטב עגבניות בשרי או צמחוני)
מה תבשלו? יפרח - עלי גפן ממולאים בגרסה הכורדית
4 בצלים
חצי ק”ג עלי גפן

מילוי
1/2 ק”ג אורז עגול
חבילת שמיר קצוץ
1 חבילת בצל ירוק קצוץ
1/2 כוס שמן
1/2 כוס מיץ לימון
1 כף מלח

אופן הכנה

  1. שוטפים את האורז, מסננים, מוסיפים את כל מצרכי המלית ומערבבים.
  2. מפרידים את הבצלים לגלדים וממלאים אותם במלית.
  3. ממלאים גם את עלי הגפן ומגלגלים.
  4. מניחים את הבצלים הממולאים בתחתית סיר גדול ומניחים מעליהם את עלי הגפן המגולגלים. אפשר לסדר במספר שכבות.
  5. להוסיף מים עד לכיסוי הממולאים, להרתיח על אש גבוהה עד לחצי בישול, להנמיך את האש ולבשל 40 דקות עד שהבצל בתחתית הסיר ישחים.
שולה משתולה. צילום: אנטולי מיכאלו
שולה משתולה. צילום: אנטולי מיכאלו

נועלוש, כפר ורדים
מטי ונועה יפרח הם בני זוג שהגשימו את חלומם והקימו קונדיטוריה, מעדנייה ובית קפה. מוטי הוא שף-קונדיטור, בוגר בית הספר קורדון בלו בפריז, שמתמחה באפיית עוגות, עוגיות, מאפים וקינוחים בסגנון צרפתי. נועה, רעייתו, היא פודית מושבעת שמשלימה אותו ופתחה בצמוד לקונדיטוריה בית קפה ומעדנייה, שהייתי שמחה לכזו בצמוד לביתי. היא מלקט את כל טוב הארץ והעולם, מסדרת אותם יפה על המדפים ובמקררים, ונראה אתכם עומדים בפיתוי. תוכלו למצוא שם מבחר גדול של גבינות משובחות, דגים מעושנים, יין ומוצרי מעדנייה מיוחדים, וכמובן את המאפים והעוגות של מוטי. בקפה היא מגישה תפריט חלבי המתבסס על הפרודוקטים מהקונדיטוריה ומהמעדנייה.

מה תכניסו למארז? גריסיני עם גבינת פרמז’ן, תערובת פטריות פורצ’יני, גרנולה בעבודת יד, מתוקים מיובשים (בהם ראחת לוקום ועוגת בנפורט איטלקית), מרנג גדול בטעמי שוקולד ותות, מרציפן טבעי עם אספרסו, דובדבן, שקדים ופיסטוק, עוגת פרסבורגר ריקוטה, ריבת תות, קרקר סלק, קרקר כוסמין וקרקרים עם פרמז’ן ושומשום.
מה תבשלו? עוגת גבינה חגיגית, מתכון של השף מוטי יפרח
תבנית אינגליש קייק
500 גר’ גבינה לבנה
300 גר’ גבינת שמנת
120 גר’ אבקת סוכר
2 חלמונים
גרידת לימון + גרידת תפוז
60 גר’ קמח
200 גר’ פירורי עוגיות

ציפוי
200 גר’ שמנת חמוצה
100 גר’ אבקת סוכר

אופן הכנה

  1. מחממים תנור לחום של 100 מעלות.
  2. משמנים את התבנית ומרפדים אותה בפירורי העוגיות.
  3. מקציפים את החלבונים עם 30 גר’ אבקת סוכר עד לקבלת קצף יציב.
  4. מכניסים לקערה את הגבינות, החלמונים, גרידת הלימון, הקמח ושאר הסוכר, ומערבבים לבלילה אחידה.
  5. מאחדים את שתי התערובות בתנועת קיפול ומכניסים לתנור לאפייה של 90 דקות.
  6. מכינים את הציפוי: מערבבים את השמנת החמוצה עם אבקת הסוכר, שופכים על העוגה ואופים עוד 20 דקות.
נועלוש. צילום: איריס לוי
נועלוש. צילום: איריס לוי

חגית לידור, כליל
חגית היא שפית טבעונית שמתגורר בכליל, יישוב הממוקם בלב הטבע ומוקף בנוף יפה, עליו היא מתענגת ממרפסת ביתה, ומערגות התבלין שהיא מטפחת בגינה. את אהבתה לבישול טבעוני החליטה להפוך למקצוע ולשתף בידע את כל מי שמעוניין - “אין לי סודות” היא אומרת, “הכל פתוח בפני מי שרוצה לדעת”. בביתה היפה היא עורכת מגוון סדנאות טעימות המותאמות ליחידים, זוגות, משפחות וקבוצות. בין הסדנאות - נפלאות המטבח ההודי, ארוחה גלילית, raw food, סדנת בריאות בהשראת המזרח שוקולד raw וקינוחים בריאים. בנוסף היא עורכת ארוחת שף, ארוחת בטבע ובראנצ’ כפרי, שכולן על טהרת הבישול הצמחוני, הטבעוני, הבריא. התפריט הוא עונתי וכולל מגוון ממולאים, סלטים, מרקים, פשטידות, קציצות, מטבלים, קינוחים ותבשילים לבחירה.
מה תכניסו למארז? גרנולה קקאו RAW, עינוגי תמרים, אגוזים, פיסטוק ושבבי קקאו, ממרח קשיו עם עגבניות מיובשות, ממרח קשיו בסגנון לבנה וממרח קשיו עם זעתר טרי.
מה תכינו? קרקר הקסם
4 כוסות קמח כוסמין \שיפון \ מלא \ כוסמת \ טף \  אורז\ חומוס
1 כוס גרעיני חמנייה
1 כוס שומשום
1 כוס שיבולת שועל
1 כוס פשתן
1 חצי כוס שמן זית
1 כפית מלח גס אטלנטי
כ- 21/2 כוסות מים (משתנה בהתאם לסוג הקמח ולכן מומלץ להוסיף חצי מכמות המים ואת השאר להוסיף תוך כדי לישה, ולפי הצורך)
2 דפי נייר אפייה

אופן הכנה

  1. מחממים תנור לחום של 170 מעלות.
  2. להכניס את כל המצרכים לקערה ולערבב עד לקבלת בצק דביק וקל לרידוד (ממש נדבק לידיים).
  3. להרטיב את כפות הידיים, להניח את הבצק בין שני ניירות אפיה משומנים קלות, ולרדד דק, דק.
  4. במידה והבצק עקשן ולא מתרדד בקלות תוסיפו עוד מים.
  5. להוריד את נייר האפייה העליון ועם סכין, או חותכן פיצה, סמנו בבצק חיתוכים בגודל הרצוי.
  6. להניח את נייר האפייה עם הבצק על תבנית, להכניס לתנור ולאפות כחצי שעה, עד שמתחיל להשחים קלות.
  7. לצנן על רשת, לחתוך ולשמור בקופסה אטומה היטב.
  8. אם אתם משתמשים בקמח נטול גלוטן מומלץ להשרות את הפשתן כמה דקות בכוס מים.
  9. במידה ומתקשים בחיתוך הבצק לפני האפייה תאפו אותו כ-10 דקות, תוציאו מהתנור, סמנו את החיתוך ותחזירו לאפייה.
חגית לידרור. צילום: אנטולי מיכאלו
חגית לידרור. צילום: אנטולי מיכאלו

אודט - בוטיק שוקולד ופרלינים, קיבוץ רגבה
לאחר 18 שנים החליטה דר’ שלומית זמיר, מהנדסת חומרים ומנהלת קבוצות מחקר ופיתוח בתעשייה הביטחונית, להתמסר לפיתוח חומר אחר, השוקולד, שעד אז היה רק תחביב ותיק. האהבה לשוקולד, הרצון לשינוי והמוטיבציה לשלב בין התחביב לבין יצירת סביבה תעסוקתית לאחיה הנכה נפשית, ולאנשים שכמותו, הובילו למהפך. ב-2017 יצאה לדרך החדשה, הגשימה חלום ופתחה את “המעבדה”, כפי שהיא קוראת בחיבה לבוטיק השוקולד שלה, המנציח את שם אימה אודט. במעבדה היא עומלת על פיתוח המוצרים, אותם הפכה למותג בינלאומי. ברפרטואר שלה פרלינים ומוצרי שוקולד משובחים, שנרקחים בעבודת יד מחומרי הגלם הטובים ביותר, תוך שמירה על אסתטיקה מוקפדת.
כשבקשתי ממנה לחלוק אתנו מתכון נתנה את ‘עוגת הבית’ - עוגת שוקולד ללא גלוטן, שאת המתכון שלה קבלה מאחת האמהות בגן, שבנה היה חולה צליאק.

מה תזמינו? פרלינים כחולים, בוטנים ואגוזי לוז בציפוי שוקולד, לשונות חתול שוקולדים, שוקולד מקופלת בשלושה טעימים, שוקולד על מקל בטעמים, פרלינים בטעמים שונים, בייגלה מצופה שוקולד ושוקולד מריר עם אגוזים ופירות יבשים.
מה תבשלו? עוגת שוקולד
200 גר’ חמאה
1 כוס סוכר
200 גר’ שוקולד מריר
5 ביצים
6 כפות קמח
1 כפית אבקת אפיה

ציפוי
250 מל’ שמנת מתוקה
250 גר שוקולד מריר

אופן הכנה

  1. מחממים תנור לחום של 180 מעלות.
  2. ממיסים את השוקולד, החמאה והסוכר במיקרוגל, או בסיר על אש קטנה. כשהתערובת אחידה מוסיפים את הביצים אחת, אחת תוך כדי ערבוב, מוסיפים את הקמח ואבקת האפייה ומערבבים עד לקבלת תערובת אחידה ללא גושים.
  3. משמנים תבנית בקוטר 24, יוצקים לתוכה את הבלילה, מכניסים לתנור ואופים 50 דקות.
  4. מצננים את העוגה ומכינים את הציפוי: מרתיחים את השמנת המתוקה, מוסיפים את השוקולד לשמנת ומערבבים היטב.
  5. מורחים את הציפו על העוגה.